Urbota dum konstruktion

Man får en känsla av att diskussionen glidit från dåliga, onödiga konstruktioner till att handla om personliga preferenser.

Frågan är väl om det finns riktigt dumma konstruktioner eller om det är vi som är dumma om vi köper något som inte passar våra syften.

Ett problem är förstås att man inte alltid, men ganska ofta faktiskt, i förväg vet vad som passar sina syften. Det är trots allt svårt att tänka igenom sina behov fullständigt robotmässigt, utan påverkan av experter och reklam som basunerar ut hur bra en produkt är. Fast i ett helt annat sammanhang än där jag tänker använda den.

Antingen blir jag besviken och vädrar denna besvikelse högljutt, eller så tror jag att det måste vara mig det är fel på och försvarar mitt dåliga inköp med näbbar och klor. Det är då argumenten kan bli krystade.

Sett ur tillverkarnas synvinkel finns det väl bara en urbota dum konstruktion; den som inte säljer. Och de vet ju att de flesta av oss har lättare att bedöma snygga färger än mer grundläggande och viktiga konstruktionsdetaljer. Och framförallt att koppla dessa produktegenskaper till våra egna klart definierade behov. Istället för Nordpolsfararens eller Himalaya-expeditionärens behov.

Jörgen
 
Tanken god, men man gjorde fel

1564.jpg


Den som konstruerade denna rätt smarta pryl missade att X ökar nerifrån och upp och att Y ökar åt höger. Så hur man än vrider vänder så blir det fel. Antingen upp och ner, eller spegelvänt för att det ska bli ”rätt”. Eller var det ”bara” tryckeriet som gjorde fel.

”Forna tiders” typografer lär ha varit ena riktiga hejare på att läsa spegelvänd text.

Per Brune
 
Re: Tanken god, men man gjorde fel

Brune; sa:
1564.jpg


Den som konstruerade denna rätt smarta pryl missade att X ökar nerifrån och upp och att Y ökar åt höger. Så hur man än vrider vänder så blir det fel. Antingen upp och ner, eller spegelvänt för att det ska bli ”rätt”. Eller var det ”bara” tryckeriet som gjorde fel.

I detta fall tror jag faktiskt att det är du som inte förstått hur den skall användas:)

Jag tror tanken är att man skall placera den så att linjerna från kartans rutnät skär skalorna. Då kommer linjerna från kartans rutnät och skalorna att bilda en raktangel där du på skalorna kan läsa av avståndet från det nedre vänstra hörnet av rektangeln (en skärningspunkt för kartans koordinatlinjer) till det övre högra (den punkt du vill "peka ut").
 
Jag har förundrats och förvånat mig över att allt fler av i övrigt bra paddelvästar säljs och marknadsförs med en ficka på ryggen för vätskesystem. Bra tanke att lätt kunna dricka under längre paddlingar ..... men stabiliteten blir sämre ju högre tyngdpunkten ligger. Att lägga till ett par kilo eller mer i brösthöjd eller högre känns som feltänkt/otänkt. Att dessutom en flytväst är säkerhetsdetalj för att flyta om man faller i (inte en helt oväntat funktion) .... och som förses med ett par kilo extra högt upp kan inte heller vara helt genomtänkt (diplomatiskt uttryckt!!). Att komma tillbaka upp i kajaken med flottörräddning eller kamraträddning med extra kilon på ryggen .... kan kanske möjligen vara bra vid träning men är inget som jag vill uppleva i en skarp situation i hårt väder.
Är det helt enkelt så att man från tillverkarna har gått på trenden med vätskesystem i andra sammanhang och inte tänkt riktigt hela vägen ut??

Ska kanske tillägga att jag ofta använder vätskepåse med slang vid längre paddling men använder den löst och lägger säcken i botten i kajaken .. eller på däck om det är en mindre påse.
 
tiddelipom; sa:
..allt fler av i övrigt bra paddelvästar säljs och marknadsförs med en ficka på ryggen för vätskesystem. Bra tanke att lätt kunna dricka under längre paddlingar ..... men stabiliteten blir sämre ju högre tyngdpunkten ligger. Att lägga till ett par kilo eller mer i brösthöjd eller högre känns som feltänkt/otänkt.

Jag är benägen att hålla med till viss del. Har en sån flytväst själv och med 3 liter vatten i ryggfickan så märker man en skillnad helt klart. Fast då paddlar jag en SOT i ett varmt medelhav så det känns inte direkt riskabelt. Men om det blåser mycket, och alternativet innebär att man måste släppa paddeln med 1 eller 2 händer i minst några sekunder behöver inte vara säkrare. En mellanlösning kan ju vara att inte ha mer än 1,5 liter på ryggen och resten av vattnet packat lågt, för påfyllning vid strandhugg.
 
Muttrar ofta över min Garmin GPS 60CS, som saknar något så enkelt o trivialt som ett knapplås. Där ligger den i bröstfickan o piper o zommar alldeles för sig själv.

/Per
 
Re: Re: Tanken god, men man gjorde fel

nermander; sa:

Frågan är hur man tolkar siffrorna. Är det avstånd eller koordinater?

Per Brune har rätt att det är osmart att räkna uppifrån och ned när koordinaterna är nedifrån och upp.

Skulle jag få komma med ett förslag vore det att designa om prylen.

T ex så skulle man kunna ha en kilometerruta nedtill och ovanför denna utgående från nordöstra hörnet en nordpekande linjal med skalstreck räknande 100 200 300 meter etc nedifrån och upp. Nordväst om första rutan en ruta till och till höger om denna från nordöstra hörnet en ostpekande linjal med 100-metersstreck räknande från vänster till höger.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-11-30 kl 11:17]
 
Pé; sa:
Malindo; sa:
Dock finna jag /.../


Tilläggas skola /.../

Detta var en urbota dum (menings-)konstruktion!

Verben böjs ju bara i 1:a och 3:e person pluralis!

;-)

Men var det inte lite dum konstruktion att sátta en plupp ovanpà e-et i Pé, pà det att diakritiska tecken är små skrivtecken som läggs till en bokstav (över, under eller ovanpå) för att ge en särskiljande funktion (d.v.s. bokstavens uttal ändras).

Ibland talar man som bekant om diakritiska tecken i en vidare mening och räknar då till dem apostrofen ('), accenter och skiljetecken. Detta gör man till exempel i sammanhang då man diskuterar stavning av utländska ord eller tekniska lösningar utan att vilja komma in på (eller känna till) teknikaliteter om hur symbolen räknas i respektive språk.

I det svenska språket används som bekannt inte diakritiska tecken i formell mening, med undantag för en del lånord. Ringen i å och prickarna i ä och ö är som alla vet ursprungligen diakritiska tecken över bokstäverna a respektive o, men i och med att å, ä och ö blivit egna bokstäver, räknas inte tecknen som diakritiska.

I språk som franska har man diakritiska tecken som kallas accenter. I andra språk som tyska räknas tecken som ä/ö/ü som självständiga bokstäver även om de i t.ex. sortering hanteras som varianter av a/o/u.

tack för ordet!

;-)
 
Re: Re: Tanken god, men man gjorde fel

nermander; sa:
Brune; sa:
1564.jpg


Den som konstruerade denna rätt smarta pryl missade att X ökar nerifrån och upp och att Y ökar åt höger. Så hur man än vrider vänder så blir det fel. Antingen upp och ner, eller spegelvänt för att det ska bli ”rätt”. Eller var det ”bara” tryckeriet som gjorde fel.

I detta fall tror jag faktiskt att det är du som inte förstått hur den skall användas:)

Jag tror tanken är att man skall placera den så att linjerna från kartans rutnät skär skalorna. Då kommer linjerna från kartans rutnät och skalorna att bilda en raktangel där du på skalorna kan läsa av avståndet från det nedre vänstra hörnet av rektangeln (en skärningspunkt för kartans koordinatlinjer) till det övre högra (den punkt du vill "peka ut").

Aha, då har man lärt sig något nytt igen.

När jag använde den var innan jag hade en kart-GPS, utan en GPS med ”bara” Riktes Nät. Och när jag ville interpolera i en ruta för att se om GPSen stämde med verkligheten så ville jag lägga på ”100 meters” och ”10 meters” siffrorna från GPSen till kartan.

Och precis som på den tiden man använde ritplanka med linjaler när man när man gjorde ritningar, vill jag ha origo nere till vänster.

Edit:
Så ”urbota dum” är den inte, bra lite dum. Förstoringsglaset kan vara bra att ha om man fått en sticka i fingret.

Per Brune

[Ändrat av Brune 2006-11-30 kl 12:03]
 
finns kvar hos vissa...

Till den senaste thermosen jag köpte så fick jag med båda locken... Jag gillar egentligen den nya varianten så länge de inte fryser sönder på -30 turen, tur att man hade snälla mat/tältkompisar:)
 
Re: Trangia multidisk

Brune; sa:
Tanken är bra men

durkslag.jpg


Så här står det till denna bild.
"durkslag för att smidigt hälla av kokande vatten eller skölja bär och grönsaker".

Det är ”bara” det att när man häller av kokande vatten blir man skållad för att vattenånga stiger uppåt. Hade man placerat hålet för tamojen närmare hålen där vattnet rinner ut hade det varit en bra konstruktion. 90 graders flytt av hålet för tamojen hade räckt.

När det nu inte är en militärpryl så kunde man valt en annan färg av grön. Lägger man ifrån sig/tappar en grön sak sommartid är den svår att hitta.

Per Brune

Jag var inne på Naturkompaniet idag. Traniga multidisk är numera omgjord så att hålet för tamojen sitter 90 grader från hålen som är till för att hälla ut vattnet.

Med andra ord precis som jag tyckte dom skulle ha gjort från början. Men det är nog fler än jag som varit nära att bli skållad, så jag tänker inte ta åt mig ”äran” till omkonstruktionen.

Däremot så är multidisken fortfarande grön, vilket jag tycker är lite dumt.

Och så har inte Traniga uppdaterat sin websida med några nya bilder än.

Lite närmare sommaren så ”investerar” jag nog 49 SEK eller vad det nu var en ny multidisk kostar.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.