Uppgradera cykeln inför säsongen

Har en crescentcykel, typ Abisko, som är 8 år. Försöker "hotta upp" den lite då och då. Barends ett år, SPD-pedaler ett annat osv. Jag cyklar ofta rundor på 5-7 mil. Har ni något tips på bra uppgradering?
Bättre hjul kanske!? Ny sadel och sadelstolpe, fjädrande framnav, typ Rolhoff(hur det nu stavas).
Ifjol bytte jag krans och kedja.
Annars original.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Den cykel jag har är väl närmast att betrakta som en
touringcykel.
Jag funderar på om jag ska ha två cyklar till, en racer och en MTB. Tre cyklar i stället för en allround.
Hur har ni?
 
Det fjädrande framnav du tänker på är nog Pantour. Annars är det väl billigare med en studsgaffel fram? Rohloff är ett 14-växlat baknav, riktigt dyrt men bra utväxling i ett mycket bekvämt paket.

Tycker det låter som din cykel är på väg att bli en trevlig touring/landsvägsmaskin. Inte göra sig av med den i onödan om man trivs med den. Om budgeten och cykelboden tillåter kan man inte ha för många cyklar :). Självklart trevligt att ha en MTB för skogskörning redo med lämpliga däck, en mindre dyr cykel om man måste parkera vid stationen, en hopfällbar kanske ...

Själv har jag just nu en cykel (hög liggcykel med 559-hjul) som fungerar som jag kör för både touring, längre pending/ärenden och lite träning/motionslopp. Vid de senare är det till att montera av stänkskärmar, pakethållare, generator osv innan loppet startar (det var visst vanligt i England förr också enligt Sheldon Brown). Nackdelen är att "racercykeln" kan vara lite sliten eller i alla fall visuellt efter av allt vardagskörande. Särskilt vintercykling tär hårt, så jag hoppas kunna skaffa en separat (ligg)cykel för "racer" och snabba sommarturer med lätt packning, och köra nuvarande året runt utan att behöva oroa sig.
 
Det är Pantours fjädrande framnav jag tänker på!
Liggcykel har jag aldrig provat.
Folk kan lägga ner hur mycket pengar som helst
på bilar och motorcyklar. När nu en cykel inte kostar en årslön så skulle man kunna unna sig flera, till olika ändamål. (Jag håller samtidigt igång en dialog med mig själv för att övertyga min"skugga" att det är okey).
Så, en lätt sportcykel, som också min sambo kan köra på dom gånger vi cyklar tillsammans, och en MTB till alla grusvägar här i Bergslagen.
- "Skuggan"! Säg JA!
- Vilken lätt sportcykel då?
- Vilken MTB har du tänkt dig?
- ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅhhhhhhhhhhh!
 
Jag har just nu två cyklar. En Gary Fisher Big Sur för skogsvägar/stigar i hemtrakterna. För touring använder jag en Toxy CL liggcykel, helt fantastiskt bra! Kolla på min hemsida http://www.cykeltur.se om du vill veta mer.

Jag funderar även på att skaffa mig en hopfällbar cykel typ Brompton eller Birdy (jag lutar nog åt en Birdy) att ta med på tjänsteresor, bilsemester och liknande.
MVH/Bengt Falke
 
Är det någon som kan lämna ett omdöme om Nishikis hybrid 422 (tror jag att den heter). Om den är ett billigt men bra komplement till min touringcykel?
 
Ett bra val. Körde 2000 mil med min förra cykel Nishiki hybrid 351, bytte bara slitdelarna (broms,driv,kedja). Funkade alltid perfekt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips