Undvik Naturkompaniet

För några år sedan köpte jag en jacka på Naturkompaniet, provade den aktsamt hemma, kände att färgen var fel, bytte till annan färg, kändes fortfarande inte bra - returnerade jackan och fick pengarna tillbaka. Jackorna var naturligtvis aktsamt hanterade och jag såg till att vara ren och fräsch och produkterna returnerades i totalt nyskick. Olika Naturkompaniet kan vara olika bra. Mina upplevelser har varierat. Ibland får man betjäning av duktigt personal ibland inte. Att generalisera och säga att Naturkompaniet är dåligt är oseriöst.

Bästa betjäning och service har jag fått från Fjällsport i Göteborg. Verkligen urbra butik som ni borde handla ifrån allihop.

När det gäller fallet TS kan man kanske önska sig en högre etik där butiken ansträngde sig och sålde skorna till reducerat pris (naturligtvis kan man inte sälja insmorda kängor som nya!) men tyvärr tenderar god service-etik tenderas att missbrukas hänsynslöst.

I fallet med TS gjorde Naturkompaniet helt enligt gängse praktik eftersom varan inte längre var i nyskick. Att debattera huruvida insmorningen gjorde produkten "bättre" eller inte hör inte till saken.
 
Naturkompaniet i Norrköping har riktigt bra personal och är alltid hjälpsamma så jag kan inte annat än vara nöjd med den butiken. Men hur bra de än må vara så tror jag inte att det skulle gå att byta en vara som blivit förändrad från sitt ursprung, det vore ju som att vilja byta en sotig kastrull för att maten brände fast. Nä, sälj kängorna på Blocket eller här på Utsidan och lär utav dina misstag.
 
Rubriken till den här tråden är olämplig och bör bytas. Naturkompaniet ska inte undvikas. Däremot ska man inte missbruka öppet köp. NK betedde sig bara som vilken annan normal butik som helst. The jury has reached a verdict.
 
Ha! Trådkapning! Jag kommer ihåg när Blundstones #500 kostade 798 kr och bara kunde köpas på granngården och hästsportsaffärer. Några år senare kostar de sjukt mycket mer och kan köpas 'Överallt' och dessutom har tillverkningen flyttats från tasmanien till kina. Vad fan hände?

Är det den där värmländska agenten som trissat upp priserna eller har de blivit lika mycket dyrare överallt?
 
Samma skick som när dom lämnade fabriken

Det finns en gammal tråd där trådskaparen var besviken på Haglöfsbutiken för att han inte fick byta för att han inte hade alla lappar kvar

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63151&highlight=lappar+byte

När jag köper en sak till ordinarie pris ska saken vara i nyskick. Originalförpackning och på GoreTex kläder ska alla ”fina lappar” sitta kvar.

Så lärdomen är åter se till att varan är i nyskick om du tänker utnyttja öppet köp, för annars kan inte butiken sälja varan till ordinarie pris.

Nu jobbar jag inte i branschen men för mig är det fullständigt klart att har man som i denna tråd smort in skorna så är dom inte i det skick som när dom lämnade fabriken.

Per
 
Rubriken till den här tråden är olämplig och bör bytas. Naturkompaniet ska inte undvikas. Däremot ska man inte missbruka öppet köp. NK betedde sig bara som vilken annan normal butik som helst. The jury has reached a verdict.
Oj då. Här kom domaren också. Får väl hoppas du inte har puder i tomhylsan. Så nu är jag tvungen att fortsätta gå till Naturkompaniet. Attans också.
 
De gånger jag haft behov av att byta hos Nk så har det gått utmärkt men orginallappar och förpackning måste givetvis ingå i en retur.
Någonstans går det en gräns och TS har ju själv skrivit att han överträtt den. Solklart fall.
Bättre tur nästa gång och skynda långsamt.
go tur
 
Oj då. Här kom domaren också. Får väl hoppas du inte har puder i tomhylsan. Så nu är jag tvungen att fortsätta gå till Naturkompaniet. Attans också.

Föreslår at du vänder dig till ARN och får saken prövad. Det är kostnadsfritt.

Alternativt stämmer NK civilrättsligt med risk för kostnader för dig själv om du förlorar.

I båda fallen får du veta om du har rätt enligt Svensk lag.

I båda fallen köper jag valfria kängor åt dig om du vinner.
 
Om jag förstått rätt, måste man ha nåt särskilt medlemskap för att kunna lägga upp bilder (frånsett att jag är usel på datorer i allmänhet). Det handlar om "veck" på ovanlädret. Jag hade dessutom hunnit smörja in dem med det medföljande vaxet, vilket försäljaren ansåg vara "smuts".
Ja, ja. Jag förstår att skor man lämnar tillbaka inte ska vara använda utomhus. Men NatK tycks ha en något smal definition av ordet "använda".

Troll? Nyårsskämt?
 
Snällt av dig. I så fall kan du ju få mina gamla Blundstone i utbyte. Dom är visserligen helt slut i sulan, men ovanlädret har klarat sig förvånansvärt bra efter tio år. Trots att jag - hör och häpna - SMORT IN DEM! Men det har jag ju nu fått lära mig att man inte bör göra. Tack för undervisningen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.