Undvik Naturkompaniet

Blundstone gör bra skor, köp gärna dem. Men helst någon annan stans än på Naturkompaniet. Dom har "öppet köp" som sedan i praktiken inte gäller, eftersom dom letar fram någon liten rynka i lädret och sedan påstår att skorna är "använda". Att få prova dem hemma inomhus är väl liksom själva poängen med öppet köp? Eller har jag missat något?
 
Bild på det? Jag tycker att de är dyra men har inte alls någon sådan erfarenhet av dem. Har handlat i flera av butikerna i Stockholm.
 
Om jag förstått rätt, måste man ha nåt särskilt medlemskap för att kunna lägga upp bilder (frånsett att jag är usel på datorer i allmänhet). Det handlar om "veck" på ovanlädret. Jag hade dessutom hunnit smörja in dem med det medföljande vaxet, vilket försäljaren ansåg vara "smuts".
Ja, ja. Jag förstår att skor man lämnar tillbaka inte ska vara använda utomhus. Men NatK tycks ha en något smal definition av ordet "använda".
 
Klart du inte kan smörja in dem och tro att öppet köp gäller. Inte butikens fel utan bara ditt. En återlämnad produkt ska kunna säljas som ny då kan man ju inte smörja in dem. Bra gjort av säljaren!
 
Om du scrollar ner så ser du "hantera bifogade filer". Det där blev knivigt. Självklart så ska man ju få gå hemma men om de är insmorda så blir det tveksamt tycker jag även om det egentligen inte är en nackdel.

Har jobbat som TV/radio-säljare för 20 år sen och allt man får tillbaka måste ju vara närapå 100% nyskick annars är det ju svårt för mig att sälja varan igen till någon som förväntar sig en helt oanvänd och ny vara med komplett förpackning osv.

PS. Jag är faktiskt lite skeptisk till att man/du reggar sig och som första inlägg skriver ner en firma i affekt. När jag tänker efter så skulle inte jag acceptera ett par insmorda kängor om jag t.ex. ska köpa ett par nya kängor.
 
Öppet köp brukar innebära att man kan prova en vara varsamt hemma, ex ett par skor inomhus. Dock behöver de vara i originalskick (inkl emballage) för att kunna återlämnas så att en ny kund kan acceptera dem som nya. Problemet i ditt fall är nog inte vecket på skinnet (om du inte använt skorna mycket), utan att du behandlat skorna vilket gör att de inte är nya längre.
 
Niklaz: börjar ana att du eller någon närstående jobbar på Naturkompaniet? För övrigt är det inte alls mitt första inlägg. Däremot hade jag glömt lösenordet, så jag blev tvungen att omregga mig. Men OK - jag är ingen frekvent besökare av Utsidan. Om nu det gör mig misstänkt i dina ögon.
 
Absolut inte, brukar vara lite skeptisk till priserna och har även en många år gammal tråd där jag fightats med någon marknadsperson hos dem ang rabatter. Om du smort in dem så borde du inse att de inte längre är nya för en annan kund.

Niklaz: börjar ana att du eller någon närstående jobbar på Naturkompaniet? För övrigt är det inte alls mitt första inlägg. Däremot hade jag glömt lösenordet, så jag blev tvungen att omregga mig. Men OK - jag är ingen frekvent besökare av Utsidan. Om nu det gör mig misstänkt i dina ögon.
 
Man behöver inte smörja in skorna för att provgå lite inomhus. Är skorna insmorda kan du knappast hävda öppet köp eftersom varan inte är i nyskick. Korrekt gjort av säljaren i mina ögon.
 
Nej, man behöver inte smörja in skorna. Nej, det var rätt av säljaren att vägra ta tillbaka mina leriga skor. Och handla för fullt på Naturkompaniet, dom är jättebra (dom säljer ju inte bara skor... ). Blir det bra så?
 
Det hade snarare varit rent fantastiskt och i Lundhags-kundservice-nivå om de tagit tillbaka insmorda skor. Normalt lär vara att inte göra det..

Mvh / Johannes
 
Jag fattar inte riktigt Erik...du startar en tråd och när folk inte håller med dig verkar du bli rätt bitter. Vad hade du förväntat dig? Ett ramskri och en allmän bojkott?!

Ingen har varit dryg mot dig i tråden. De har däremot framför sina åsikter att insmorda dojjor kanske man inte kan förvänta sig få byta in. Vad är problemet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.