Ultralätt i världens värsta väder

Ang. de här diskussionerna om isolering runt gasburkar för vinterbruk;

Jag har genom åren ett antal gånger fått "heatpals"/värmegelekuddar i present från släkt och bekanta, utan att kunna hitta ett vettigt användningsområde. (De tror nog jag fryser mycket när jag är ute och leker i naturen men så är ju inte fallet.) Jo ni vet såna där som man klämmer på så att de startar och som sedan (tror jag) kan kokas för att återaktiveras.

Fick nu en idé som ni kanske kan tycka något om: Kanske man skulle kunna testa en sådan där värmegelekudde i botten av en gasburks-cozy? Den värmer ju någon timma åtminstone, och knappast farligt mycket. Om man tar med några stycken för en långhelgstur blir det ändå inte tungt direkt.

Kanske kan vara ett vettigt sätt att vinter-rusta toppgasbrännare?

Själv har jag mest använt varianten att värma burken med händerna, funkar ok i ett tält ner till minus 10 åtminstone, går ju fort att koka upp 0.5 liter vatten.
 
Fick nu en idé som ni kanske kan tycka något om: Kanske man skulle kunna testa en sådan där värmegelekudde i botten av en gasburks-cozy? Den värmer ju någon timma åtminstone, och knappast farligt mycket. Om man tar med några stycken för en långhelgstur blir det ändå inte tungt direkt.

Finns redan kuddar som är formade för att passa i inbuktningen under gasflaskor.

De kan ju "återladdas" när man väl har fått igång köket.
 
...när omgivningen är kallare än flaskan ...lönar det sig att isolera flaskan eftersom den då kyls långsammare.
Du har ju två olika mekanismer att ta hänsyn till:
1) stängd uppvärmd flaska förlorar värme "passivt" till omgivningen. Detta kan helt riktigt bromsas genom isolering.
2) uppvärmd flaska under urtappning förlorar värme pga det utströmmande innehållet. Mot detta hjälper inte isoleringen.

Det stora kruxet, och den primära invändningen mot att isolera flaskor är att när alt. 2 går snabbare än alt.1 blir tidsluckan inom vilken isoleringen gör någon nytta rätt liten.
 
Finns redan kuddar som är formade för att passa i inbuktningen under gasflaskor.

De kan ju "återladdas" när man väl har fått igång köket.

Precis, men det är väl just "återladdningen" som är kruxet i praktiken. Men det kan nog vara användbart i vissa situationer.

Idag kör jag också ett toppmonterat kök för det mesta och ser många fördelar med det, men en stor fördel med min gamla gas-tillsats till Trangiat var att slangen var precis lagom lång för att jag skulle kunna sätta upp flaskan på kokkärlets lock och på så vis värma den lite lagom o försiktigt med 'gratis' överskottsvärme. (fast Trangiakök är kanske tabubelagda i Fjäderlätt-forumet)

Per
 
Svar från Jim Bailey angående vad man skulle ändra på inför en längre tur i avlägsna områden. Jim översätter artiklarna från svenska med ett program som ger upphov till en del intressanta bieffekter:

"My favorite part of online translation software translated this on our winter footwear choices:

Jim: It goes to go in the thump cows, but the soles are quite smooth.

Cause for a good chuckle on this end.

Longer trip/expedition equipment changes.
Changes for a longer trip would involve a synthetic sleeping system factored in with synthetic clothing system to cover lowest night time temperature reached.

Interested to hear more field reports on Climashield CL to determine it's overall performance in these types of conditions.

Would probably rethink Thermolight bivy choice as well.
great for sealing in heat, BAD for moisture build up with outside surface of sleep system.

One thing that was noticed as temperatures were hovering above 10 degree's is that humidity was a factor that deserved much attention (could be geographic location & snow conditions), down was collapsing due to moisture content inside a single wall floorless shelter on snow in temperatures above zero."

Jörgen
 
Gympadojor känns ju inte som ett alternativ alls för svenska vinterförhållanden.. Om man bortser från det faktum att skidor är det smidigaste sättet att ta sig fram vintertid, så är gympadojor alldeles för kalla vintertid och inget kan få mig att ändra uppfattning där. Även gaskök känns som ett dåligt val för längre turer då ett välfungerande och effektivt kök närmast är en livförsäkring.

Sen är det ju skillnad på vinter och vinter. I min uppfattning av vinterturer så finns dock inte gympadojor på kartan.

Sen behöver man ju inte välja allt eller inget och det är ju trevligt att läsa om sånt här experimenterande men jag tycker en del känns ogenomtänkt, i varje fall för längre turer under nordsvenska vinterförhållanden.
 
Gympadojor känns ju inte som ett alternativ alls...

Gympadojor är aldrig ett alternativ för vandring, sommar eller vinter.

Däremot har jag många gånger vandrat runt vintertid iklädd vandrarskor (som en del kallar gympadojor).

Mina Salomon med dubbla strumpor fungerar utmärkt i vinterkyla. Skulle dock välja kängor i skog eller fjäll.

Det är till och med så att mina meshskor är lika kalla* som mina Nike när jag cyklar runt i +2°. det säger en del om hur usla gympaskor är för friluftsliv. Sommartid är det tvärtom, då är meshskorna inte alls lika svettiga...

Jodå, jag jag provat med en sko av varje på fötterna, jag har också vandrat med varierande skor på fötterna samt stått på varmt kontor (till kollegornas förtjusning). Många gånger.
 
dave1 sa:
så är gympadojor alldeles för kalla vintertid och inget kan få mig att ändra uppfattning där.

För min del så är gympadojor inte på något sätt kallare än kängor/pjäxor. Allt beror på hur mycket strumpor och sockor man har på fötterna.

Jag vågar nästan påstå att mina gympadojor i de flesta fall är varmare än de pjäxor jag har (pjäxorna är ofodrade skinnpjäxor, medans gymapdjorna i de flesta fall har nån form av stoppning/vaddering som isolerar lite extra).
 
de flesta kängor har mer isolerande mellansulor än gympadojor. Iaf de nordiskt förekommande modellerna... Gäller också, iaf mina, läderpjäxor.
 
För min del så är gympadojor inte på något sätt kallare än kängor/pjäxor. Allt beror på hur mycket strumpor och sockor man har på fötterna.

Jag vågar nästan påstå att mina gympadojor i de flesta fall är varmare än de pjäxor jag har (pjäxorna är ofodrade skinnpjäxor, medans gymapdjorna i de flesta fall har nån form av stoppning/vaddering som isolerar lite extra).

Jag vet inte vad du har för kängor, men jag vet att om man ska vara ute långa tider i sträng kyla så krävs rejäla skodon. Möjligen är du mer varmblodad än de flesta jag känner men jag skulle aldrig nånsin välja ett par gympadojor om jag ska vara ute länge i sträng kyla. Och då menar jag vinterförhållanden, dvs möjlighet till riktigt kallt väder och inte bara -20 på natten. Det handlar inte bara om hur många strumpor man har på sig, gympadojor isolerar dåligt mot marken och alla som testat pulsa i snö med lågskor vet att man får in snö i skorna.

Men det är ju bara ett delargument. Huvudargumentet är ju att jag knappt i min fantasi kan föreställa mig hur man ska ta sig fram med gympadojor på en vintertur. Kanske du vet? Är det vandring längs plogade vägar som gäller eller är det planering inför framtida vintrar utan snö? För nu räcker det ju ofta att man tar två steg på sidan av vägen så står man med snö till midjan.

Men alla gör ju som de vill, men jag kan i alla fall utifrån min erfarenhet säga att jag aldrig skulle ta på mig gympadojor på en vintertur. Och jag skulle aldrig rekommendera någon att göra det heller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.