Ultralätt i världens värsta väder

Jag vet inte vad du har för kängor, men jag vet att om man ska vara ute långa tider i sträng kyla så krävs rejäla skodon. Möjligen är du mer varmblodad än de flesta jag känner men jag skulle aldrig nånsin välja ett par gympadojor om jag ska vara ute länge i sträng kyla. Och då menar jag vinterförhållanden, dvs möjlighet till riktigt kallt väder och inte bara -20 på natten. Det handlar inte bara om hur många strumpor man har på sig, gympadojor isolerar dåligt mot marken och alla som testat pulsa i snö med lågskor vet att man får in snö i skorna.

Men det är ju bara ett delargument. Huvudargumentet är ju att jag knappt i min fantasi kan föreställa mig hur man ska ta sig fram med gympadojor på en vintertur. Kanske du vet? Är det vandring längs plogade vägar som gäller eller är det planering inför framtida vintrar utan snö? För nu räcker det ju ofta att man tar två steg på sidan av vägen så står man med snö till midjan.

Men alla gör ju som de vill, men jag kan i alla fall utifrån min erfarenhet säga att jag aldrig skulle ta på mig gympadojor på en vintertur. Och jag skulle aldrig rekommendera någon att göra det heller.
Ja fan vad jag frusit i gympaskor vintertid. Det har flera orsaker: De täcker inte fotleden (där kärlen ligger ytligt), de har tunna sulor, de är ofta i nåt ventilerande tyg som i värsta fall tar in snö, i bästa fall bara släpper ut uppvärmd luft, de böjs och ändrar form hela tiden så uppvärmd luft inte stannar inuti. Och då har vi ännu inte talat om hur de tar in snö vid fotleden, som sagt. Så nej tack, från en som frusit både i skor och kängor.
 
Du har ju två olika mekanismer att ta hänsyn till:
1) stängd uppvärmd flaska förlorar värme "passivt" till omgivningen. Detta kan helt riktigt bromsas genom isolering.
2) uppvärmd flaska under urtappning förlorar värme pga det utströmmande innehållet. Mot detta hjälper inte isoleringen.

Det stora kruxet, och den primära invändningen mot att isolera flaskor är att när alt. 2 går snabbare än alt.1 blir tidsluckan inom vilken isoleringen gör någon nytta rätt liten.

Ja, om man antar att flaskan till slut alltid blir kallare än omgivningen (även om det är vintertemperaturer) så kommer man såklart till en punkt när isoleringen går från fördel till nackdel.

Men om det är tio minusgrader och alternativet är att ställa flaskan direkt på snön så tror jag isoleringen verkligen gör skillnad i praktiken.

För en vintertur skulle jag dock, som sagt, välja fotogen eller bensin.
 
Vill hävda att det är skillnad på "gympadojjor" och låga vandringsskor!
Gympadojjor är sådana som man skall springa milen med medans låga vandringsskor är sådana som man vandrar milen med.

Gympadojjans huvudsyfte är att vara lätt och stötdämpande. Medans vandringsskornas huvudsyfte är att vara stabila att vandra i. Dessa kan ju i och för sig också vara lätta och eventuellt i meshtyg.

Men jag kan ju inte direkt hävda att det skulle vara någon skillnad i sulan på låga vandringsskor och kängor!
Eller?
//Peter
 
Det handlar inte bara om hur många strumpor man har på sig, gympadojor isolerar dåligt mot marken och alla som testat pulsa i snö med lågskor vet att man får in snö i skorna.

Isoleringen mot marken kan man ju kompensera med iläggssula (om skon ändå ska rymma raggsockor så lär det finnas plats, jag har sulor gjorda av ett gammalt liggunderlag som jag brukar använda när vi står på isen med scouterna och säljer blåbärssoppa).

Och när det gäller den inträngande snön finns det en fiffig uppfinning som heter "damasker".


Jag tycker inte det är nån större skillnad mellan ett par gympadojor och ett par längdåkningspjäxor. Inte har de pjäxorna särskilt mycket sula? Fast där har man ju skidan under som extra sula förstås.

Det finns ju folk som cyklar på vintern också, använder de kängor?
 
Och med "gympadojor" menar ni... ...vilken sorts skodon..?

Jag menar låga skor typ. De flesta träjlmäschskor verkar ju vara gjorda för varmare länder som har mer tradition av dessa typer av skor än oss efterblivna nordbor. Rätta mig gärna om jag har fel, men den dagen jag hittar ett par låga skodon för vandring som har lika isolerande mellansula som, säg ett par lundhags, så kanske jag slår till. Eller nä, det gör jag nog inte, jag vill nog slita ut mina lundhagare först.
 
Det finns ju folk som cyklar på vintern också, använder de kängor?
Nä, men de sitter på en cykel och underlaget är i någon mån plogat. De är ute ett par-fyra timmar i taget, inte en vecka i väglöst land. Det är en viss skillnad mot fjällturer vintertid.

Damasker är förvisso bra, men jag tycker ofta de är rätt bökiga. Klarar mig utomförträffligt med kängor (förvisso rätt låga, men ändå kängor, inte sneakers!) och byxor med benslut som kan dras åt.
 
Och med "gympadojor" menar ni... ...vilken sorts skodon..?

Jag syftar på dom Nike Trail Pegasus som Brian använder i artikeln.

Men var och en får skapa sig sina egna erfarenheter. Jag tänker inte tvinga någon att avstå gympadojor eller trekkingskor men min erfarenhet är den att jag inte på några villkor skulle använda såna under en vintertur.

Och om man för ett ögonblick glömmer kylaspekten så har jag ännu inte fått en "bild" över under vilka förhållanden man tänker sig använda dom. Är det skåneleden i januari så går det självklart alldeles utmärkt. Om det är en veckotur i Sarek så framstår det ju bara fånigt att ens tänka sig det, eller är det någon som på allvar tror att det funkar att knata ut i Sarek vintertid i lågskor?

För övrigt är det väl inte många som går ut i endast kängor heller av den enkla anledningen att det i regel brukar ligga en meter snö eller mer över norra fjällkedjan vintertid så min undran är därför vilka förhållanden som avses? Barmark och några minusgrader känns ju inte så representativt för i alla fall vad jag tänker på när man snackar "vintertur".

När det gäller cykelargumentet så instämmer jag i det räven skriver. Det känns ganska långsökt att överföra till en veckolång vintertur. För övrigt så cyklade jag en del förra året när jag jobbade i Boden. I lågskor av "trekkingmodell" men det blev förjävla kallt om fötterna rätt snabbt redan på ganska korta turer i -15 grader även om jag hade tre lager med strumpor och sockar på mig.
 
Senast ändrad:
Alltså, ska man använda "gympadojor" vintertid så ska de ju vara 3-4 storlekar större än man normalt har, så att man får plats med ordentligt med sockor.

Att dra på sig 3 par strumpor i sina vanliga gympadojor gör att det blir trångt, blodflödet minskar och man blir nerkyld på grund av detta.


Gympadojor skiljer sig från kängor på i princip två punkter: De saknar skaft och de har tunnare sula. Skaftet går utmärkt att kompensera med damasker. Sulan är svårare, men så länge man rör på sig så behöver man knappast nån sula. Och i lägret kan man ha nån slags överdragsskor med mer isolering och tjockare sula.

Killarna som skidar till norpolen, vad brukar de ha på fötterna?
 
-20° och meterdjup snö, då drar jag inte på mig mina vandringsskor. Inte mina Lundhags heller...

Däremot kanske mina Columbia som köptes för att ha rejäla sockar och sula...

Jag är inte ute efter att man skall börja med lågskor under vintervandringar.

Men för att med en dåres envishet försöka få bort pratat om gympaskor.
När jag tar en lättare vandring i skånetrakten, längs kusten med ryggsäck, eller när jag går till bussen eller tar en kvällspromenad, då använder jag ofta mina vandringsskor i stället för kängor.

Och det är stor skillnad mellan att dra på mig mina Asics löparskor jämfört med mina Salomon. Många skulle nog tycka att de ser ganska lika ut men skillnaden är märkbar.

När det är varmt blir det sumpigt i Asicsen men bara småsvittigt i Salomon.
När det regnar eller jag trampar i en pöl suger Asicsen vatten som en svamp medan jag vandrat torrskodd i över en timme med Salomon i ösregn.
När det är kallt fryser jag i Asicsen medan det är skönt i Salomon. Med samma strumpor förstås... Troligen beror det på att Asicsen andas dåligt vilket gör att fotfukten drar värmen från foten.

Samma gäller för mina andra skor, Adidas och Haglös eller Timberland eller Ecco...

Lustigt är att när jag cyklar med Nike på ena fote och Ecco Mesh på andra i +2° fryser jag lika mycket på båda.
 
Det finns en bra artikelserie på BPL om lätta skodon för vinterbruk. Första delen finns här:
https://www.backpackinglight.com/cg..._footwear_systems_for_snow_travel_part_1.html

För att ingen skall tvingas klicka på en länk i onödan och upptäcka att den leder till en site som kräver prenumeration så vill jag alltså nämna att om man klickar på den här länken så leder den till en site som kräver prenumeration.

Syftet med artikelserien är följande:

"The issue of cold feet has been with us since the time of the caveman - a book could easily be written on the subject. With all the high-tech gear available today, you would think that the problem might have disappeared, but it hasn’t. Keeping your feet dry and warm during outdoor pursuits in snow and slop requires:

* A basic knowledge of human physiology, physical factors, and gear function
* Awareness of footwear options and how different components interact as a system
* Skill in assembling appropriate footwear systems for different conditions

The purpose of this article is to identify combinations of lightweight footwear that effectively keep feet dry and warm during active snow travel during any season of the year.

What do we mean by “lightweight footwear systems”? Let us state right up front that Backpacking Light favors the use of lightweight trail running shoes or boots for hiking and backpacking, even in the snow. This will seem unorthodox to many traditionalists who warn of frostbite, but we do it and it works for us. Taking one pound off our feet is equivalent to taking 6.4 pounds off our backs (according to US Army research), and there is a huge opportunity to save weight from our winter footwear. Our lightweight footwear systems are combinations of the lightest shoes, insoles, socks, vapor barriers, overboots, and gaiters (everything on or around the foot) adapted to specific activities, exertion levels, and conditions. Read on to understand how these footwear components work together to save weight."

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.