Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor

Hejsan!

Det är dags att börja kapa lite vikt från packningen. Alltså dags att byta från min nuvarande rygga (Osprey Ariel 65l, 2210g) till nånting lättare.
Kraven är att den ska ta minst 65 liter och kunna bära upp till 20kg i vikt då jag ibland ger mig ut på längre vandringar, och passa för någon som är 168 cm lång och gärna ha remmar på utsidan då jag helst inte vill ha tältet och skumplastunderlaget inuti ryggsäcken.
Jag snöade in på Sierra Design Flex Capacitor 60-75 l, den har fått väldigt bra rekommendationer och verkade uppfylla alla krav, nämligen: stor packvolym, kan ta tung packning, extra-lyx med nätfickor för vattenflaska på axelremmarna, tålig, bra bärsystem, fickor på höftbältet, hysat lätt med en vikt på 1190g.
Men tyvärr så passade inte rygglängden mig, och även axelremmarna kändes lite obekväma då de inte var formade för kvinnor :( Det finns en mindre (40-60l) men den känns lite för liten. Skulle jag lossa på alla spännen så den blir 60l så kommer det inte gå att fästa tält på utsidan. Plus att den även är 5 liter mindre än den jag har nu, orolig att jag inte ska få plats med allt.

Har kikat liiiiite på Exped Lightning, men inte provat än. Samt att även den är 5 liter mindre än den jag har.

Har jag missat nån ryggsäck nånstans? Tycker det är väldigt svårt att hitta en som ska passa både med volym och vikt och samtidigt vara lätt plus passa kvinnor.

Har ni några tips? Tar tacksamt emot allt vad ni kan komma på.
 
Hejsan,
Jag hade tidigare en Osprey Kestrel 68L storlek S, vikt på ca 1900g, jag är kort 161 ska tilläggas..
Den varma sommaren och vandring osv, ledde till att jag ville ha en ryggsäck med nät i ryggen och som samtidigt var lättare än det jag hade.
Jag provade runt och valde en osprey exos 58L i storlek S vikt ca 1100g. Men jag letade begagnad så jag fick modellen med fickor på höftbältet som var väldigt viktigt för mig.Axelemmar och höftbälte passar mig lika bra som på min gamla osprey kestrel. Jag har inte använt den på någon veckovandring än, men packat den för fjällvandring med tält, mat, kläder etc. allting annat som ska med då för att se så att det har fungerat.
 
Jag köpte en HMG Southwest 4400 förra året och är nöjd med den. https://backpackinglight.se/ryggsac...ite-mountain-gear-southwest-4400-70l-ryggsack
Passade på när det var rabatt på den.
Är en cm längre än dig och har längden medium.
När jag provade den hemma först tänkte jag tusan också, den sitter inte bra. Men efter att ha lastat i en massa packning kändes det bättre, och det blev ännu bättre efter ha gått med den några dagar.
Fast det kanske är för lite remmar på den för att passa dig?
Mitt tält (Hilleberg Enan) går ner i sidofickan utan problem.
 
Hej,

Om du på allvar vill minska vikten på din packning är det också troligt att innehållet kommer krympa en del.
Våga ta steget och köp en lite mindre än den du har nu! Det kommer hjälpa dig att utmana dig själv till att minska på mängden prylar du har med dig :)

Följer med intresse råden du får här, då min fru är ute efter något liknande.

Lycka till!

/OJ
 
Hej,

Om du på allvar vill minska vikten på din packning är det också troligt att innehållet kommer krympa en del.
Våga ta steget och köp en lite mindre än den du har nu! Det kommer hjälpa dig att utmana dig själv till att minska på mängden prylar du har med dig :)

Följer med intresse råden du får här, då min fru är ute efter något liknande.

Lycka till!

/OJ
Tänkte bara kommentera det här med mindre ryggsäck.
Har gått från större till mindre och sen tillbaka till större. Det funkar (för mig då) att få ner packningen (typ 10 dagars) i en 50 liters säck, med tält och liggunderlag på utsidan. Men då måste man ”tetrispacka”. Tröttnade på det efter några år. Det är så liten viktskillnad på lite större och mindre ryggsäckar nuförtiden med de lätta materialen att man kan gott unna sig en lite större ryggsäck. Ja så tänkte jag. :)
 
Bergans Helium 55, bättre säck för pengarna är svårt att hitta.
Är själv på jakt efter en ny säck efter att min Crux efter många år och lagningar snart är mogen för pension. Helium 55 är en synnerligen lätt säck men den lastar (enligt vad jag kan finna) bara upp till 12 kg. Det är betydligt mindre än vad TS frågar om.
För mig kan en ny Crux vara ett alternativ men jag tror inte man kan köpa dem i Sverige längre. Hållbarare säck får man leta länge efter.
 
Den nya Helium ser ut att fungera för 17kg. Den gamla har jag för mig ligger på 12kg. Jag har bara den gamla och den passar för lättare packning.
 
Tack för alla inlägg och sorry att jag inte svarar förrän nu, har haft fullt upp :)

Fickor på höftbältet är nästan ett måste. Och min budget är inte jättefet så även om en HMG hade varit fint att ha så tror jag inte riktigt jag har råd med den. Iaf inte förrän jag provat allt annat och det är den som återstår 😅

Vad gäller Bergans Helium 55 så går tankarna lite så här:
Det är svårt att veta hur många liter en rygga egentligen är på. Även om specen säger nånting så finns det ju inga bestämmelser för hur tillverkarna ska räkna volymen. Är det bara säcken som är på 55? Är topplock, sidofickor och övriga eventuella små fack inräknade? Även om min rygga påstår att den är på 65 liter så kanske en annan som säger den är på 60 liter är lika stor som min nuvaranda pga hur man räknar. Det jag vill komma fram till är att jag kanske får vara lite mindre nitisk med den där siffran och mer gå på att prova hur mycket som får plats.

Däremot blir det svårt att gå mer mot ul (alltså minska antalet grejer i ryggsäcken som Oscar säger, även om han har helt rätt i det han säger). Jag vandrar och tältar även under vinterhalvåret och måste få plats med min vintersäck, vintersovkläder och annat sånt där som tar mycket mer plats än det gör på sommaren. Så en mindre ryggsäck blir nog svårt ändå. Dock behöver jag kanske inte just en 65 liters, med hänvisning till det jag skrev ovan :)

Har hunnit prova en Granite Gear Crown2 60 för dam. Den var helt klart så rymlig som jag behövde, fick tom plats över, hade även fickor på höftbälte, litet topplock som man kunde plocka bort, remmar på rätta ställena osv. Men den är gjord för max 15 kg. Jag packade 18 och det märktes. Huuuu så tungt det kändes.
Så en i övrigt bra ryggsäck om man packar lättare, den väger strax över kilot, finns i herr-och dammodell, går att anpassa längden på höftbältet och finns i lite olika storlekar för rygglängden och har ett helt okej pris. Tips till nån som vill packa lite lättare!

Jakten på ryggsäck fortsätter! Kan ju vara värt att köpa enHelium 55 också bara för att se vad jag får plats med.
 
För mej låter det som att du borde ha två ryggsäckar, tror knappt du hittar en enda som uppfyller hela kravlistan. En som rymmer hela vinterpackningen kommer hänga och slänga på ryggen när du går ultralätt på sommaren.
 
Jag tycker du borde kolla på Mammut, som IMHO är lite i särklass vad gäller välgjorda rygsäckar (och annat) med väldigt genomtänkt design. Kan du kompromissa ner dig till 60 l, så kolla särskilt på den här.

Jag har länge slitit på gamla versionen av Osprey Exos 48 (den nya känns som en försämring med mer stoppade => stelare bärremmar & mörk färg), och varit nöjd, eftersom jag sällan bär på mer än 10 kg. Men när jag behövde lasta den med klätterskrot o.d. så märktes det att den inte har fullständig lastöverföring från ram till höftbälte. Mammut har däremot tagit idén med den lätta ventilerade "halvexterna" ramen till dess logiska fullbordan och kopplat ramen direkt till höftbältet. Skillnaden känns verkligen på den Mammut Creon Light som jag så småningom bytte till. Den liknar Exos i allt annat och fixar allt det jag vill att den ska: stabil men följsam lastöverföring till höftbältet, fin balans (faller inte bakåt från ryggen med obelastade axelremmar), rimlig vikt och bekväm hantering med många lättåtkomliga utanpåfickor & -fästen.

Nu är Creonserien utgången och du behöver mer vikt och volym än jag, men Mammuts tänk verkar finnas kvar i Ducanserien. Jag har inte testat den själv, men var och en måste ändå prova mot sin egen kropp. Här finns i alla fall en recension och lite närmare beskrivning.

Creon Light har inte Mammuts speciella "active spine"-ram, men jag har fått känna på föregångaren, som var mer "fjärilsformad" - med full stabilitet/lastöveröring i vertikalled, men böjlig på diagonalen. Kändes vilsam och välgörande smidig i mer klätterbetonad terräng. En bättre version av gamla ramsäckarnas flexibla "gyro"-upphängningar.

PS Det där med "kvinnliga" ryggsäcksversioner ska man nog inte lita blint på, utan prova bägge. Jag tyckte den "manliga" Creonversionen passade min kropp betydligt bättre än "Crea".

PS PS Håller med Gamling ovan! Inte bara (eller ens främst) för att en för stor säck "hänger och slänger" i halvfyllt skick, utan för att någon sorts kvantsprång verkar behöva ske med bärsystemen, när de ska klara höre laster än ca 15 kg - en rimlig övre gräns för sommarturer, som alltså skulle gå att klara med lättare ryggsäckar som Exos (eler Ospreys nya Levity), Creon Light m fl.
 
Senast ändrad:
PS PS Håller med @Gamling ovan! Inte bara (eller ens främst) för att en för stor säck "hänger och slänger" i halvfyllt skick, utan för att någon sorts kvantsprång verkar behöva ske med bärsystemen, när de ska klara höre laster än ca 15 kg - en rimlig övre gräns för sommarturer, som alltså skulle gå att klara med lättare ryggsäckar som Exos (eler Ospreys nya Levity), Creon Light m fl.

Det här är en intressant reflektion och något att vara uppmärksam på. Jag har själv bl a Arcteryx Altra 65 som kanske inte är ultralätt, men inte heller supertung (väger ca 2,2kg). Den lastar tungt och har ett utmärkt bärsystem som avlastar bra. Samma bärsystem finns på den större 75 liters modellen, men på den minsta 55 liters versionen har Arcteryx monterat ett helt annat och betydligt enklare höftbälte och bärsystem som inte alls har samma egenskaper.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ZoeEnPhos I valet&kvalet att välja ryggsäck om minst 80L Transportera 8
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.