UL alternativ till tamoj?

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Grytmysare är ett bra ord :)
Kanonord! Till skillnad från "Tamoj" som låter pilsnerfilm (typ "Anderssonskans Kalle flyger igen") och dessutom är totalt förkastligt viktmässigt.

Själv tar jag ett stadigt tag med mina vantar som ändå är med på turen (syntet från H&M, 29 spänn och inte många gram) och ställer pannan på nåt lämpligt underlag. Eftersom den ändå är full så står den stadigt, och med ett oömt underlag (inte membranjackan) så är det ingen fara på taket/i tältet. Så?

Ja jo iofs... men jag vill kunna hålla i kastrullen ordentligt medan jag äter ur den... inte ligga ner bredvid kastrullen eller behöva ställa ifrån mig den då och då under måltiden. Jag tar med tamoj :)

ps. en vanlig, inte i titan. ds

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Grytmysare är ett bra ord :)
Kanonord! Till skillnad från "Tamoj" som låter pilsnerfilm (typ "Anderssonskans Kalle flyger igen") och dessutom är totalt förkastligt viktmässigt.

Själv tar jag ett stadigt tag med mina vantar som ändå är med på turen (syntet från H&M, 29 spänn och inte många gram) och ställer pannan på nåt lämpligt underlag. Eftersom den ändå är full så står den stadigt, och med ett oömt underlag (inte membranjackan) så är det ingen fara på taket/i tältet. Så?

Detta är nog en oslagbar lösning på många sätt. Ungefär som att man egentligen inte behöver någon mugg, man kan dricka direkt ur kastrullen. Och man klarar sig utan grytgreppare.

Men eftersom jag inte är någon gramjägare utan en kilojägare så åker nog grytgrepparen med ett tag till :)

Jörgen

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
NUI; sa:
Detta är nog en oslagbar lösning på många sätt. Ungefär som att man egentligen inte behöver någon mugg, man kan dricka direkt ur kastrullen. Och man klarar sig utan grytgreppare.
Äh, nu behöver du inte ironisera så hårt. Det lättaste är alltid att stanna hemma.

Men är inte polyvalens A och O? Vad mer kan du ha "tamojen" till? Som skohorn? Ack ack ack vilken dårskap att frivilligt bo under en presenning för att kunna släpa på sån förgänglig fåfänglighet, och med ett så tragiskt namn (den vithårige men snart skallige eremiten slet sina sista testar och vände sina himlande ögon mot skyn).

Nej, ett djävulens bländverk är det, precis som softshell och gardiner!

Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Äh, nu behöver du inte ironisera så hårt. Det lättaste är alltid att stanna hemma.

Men är inte polyvalens A och O? Vad mer kan du ha "tamojen" till? Som skohorn? Ack ack ack vilken dårskap att frivilligt bo under en presenning för att kunna släpa på sån förgänglig fåfänglighet, och med ett så tragiskt namn (den vithårige men snart skallige eremiten slet sina sista testar och vände sina himlande ögon mot skyn).

Nej, ett djävulens bländverk är det, precis som softshell och gardiner!

Nej, jag var faktiskt inte ett smack ironisk. Ray Jardine rekommenderade dricka-ur-matkärlet-principen i Beyond Backpacking för 10-15 år sedan. Och dagens amerikanska lättpackare använder ofta en kombinerad mugg och kastrull på runt 0,6 l.

Men tro't eller ej, jag är inte så fanatisk när det gäller vissa småsaker. Jag använder en isolerad plastkåsa på 90 g istället för en vanlig plastkåsa på 45 g eller en engångsmugg av plast på 5 g eller dricker ur kokkärlet.

Därför känns din lösning helt rätt för mig. Det finns grejer i packningen som klarar tamojens uppgifter.Men, eftersom den bara väger 45 g så bryr jag mig inte ännu så länge. För närvarande funderar jag mer på hur jag skall minska min samlade liggunderlagsvikt på 750 g rejält utan att förlora i komfort och utan att ruinera mig.

Jörgen

Eldade upp halsduk

NUI; sa:
Bästa lösningen är väl annars, som redan föreslagits, att använda något man ändå har med för annat ändamål, av tyg t ex. Fleecevantarna är jag för rädd om nära öppen låga, men det finns ju andra plagg. De som har med sig (bitar av) Wettex-trasor eller PackTowls/Biltemadukar kan väl använda dessa.

Jörgen

Jag glömde vid en kanottur min ”tamoj” någonstans. Vid nästa matlagning tog jag min ”halsduk” tillika solskydd (även kallad snusnäsduk) som pannlapp. Men det bar sig inte bättre att snusnäsduken fattade eld. Mina paddelvänner tyckte jag var lite klanting ”för här finns det 8 personer till med varsin ”tamoj” så det hade gått enkelt att låna en ”tamoj”"

Man lär sig av misstagen och denna gång var det ingen sak för någon större förmögenhet som jag eldade upp.

Jag använde Trangias kastruller och lock men inte Trangias brännare och vindskydd.

Per Brune

Nu är jag hemma och har vägt min tamoj. Den väger 9,85 gram, men vi kan väl avrunda till 10 g.

Sen beror det kanske lite på vad man använder för kök också. Jag kör med en Pepsi stove vilket innebär att jag ibland måste lyfta kastrullen av/på köket med lågan brinnande. Då vill jag INTE använda syntetvantar eller liknande. Likaså om jag behöver hålla i grytan på köket för att inte allt skall välta när jag rör om i grytan.

Handlade det bara om att lyfta bort en varm gryta från ett gasolkök eller liknande skulle nog vantar eller nån trasa fungera bra. Men med ett spritkök är det ingen bra lösning på grund av de höga lågorna.

UL-UL

patrikalmgren; sa:
HAHA

Detta är en sjuk tråd.

UL-tänk så NASA skulle bli avundsjuk!!!

Kastruller i plast någon?
Skidor i balsaträ?
Tält i wellpapp?
Pulka med sopsäckar?

Kom igen, vad har ni mer för sjuka gramidéer??
Låt värden få veta… och le!

Varför inte gå barfota? Lättare och billigare kan det inte bli. Fötterna är ju dessutom vattentäta.

Re: UL-UL

v-tuna; sa:
patrikalmgren; sa:
HAHA

Detta är en sjuk tråd.

UL-tänk så NASA skulle bli avundsjuk!!!

Kastruller i plast någon?
Skidor i balsaträ?
Tält i wellpapp?
Pulka med sopsäckar?

Kom igen, vad har ni mer för sjuka gramidéer??
Låt värden få veta… och le!

Varför inte gå barfota? Lättare och billigare kan det inte bli. Fötterna är ju dessutom vattentäta.

Du har alldeles rätt, vilket framgår av följande hemsida. Inget för mig personligen dock, jag föredrar gympadojor som dämpar och skyddar fotens undersida.

http://www.barefooters.org/hikers/

Jörgen

Re: UL-UL

v-tuna; sa:

Ja, att gå barfota kan vara nog så skönt och billigt, men tänk på att det tar längre tid att gå in ett par bara fötter än ett par Lundhags.

/g

Nordesjö; sa:
nermander; sa:
Nu är jag hemma och har vägt min tamoj. Den väger 9,85 gram, men vi kan väl avrunda till 10 g

Funkar din lösning bra till exempel när man ska hälla av vattnet från en rejäl pastakastrull eller liknande?
Alltså hög belastning i sidled?

Inte ens Traniga orginal "tamoj" duger till detta om man använder Trangia durkslag. Handen blir skållad av vattenånga. Fast egentligen är det felplacerade hålet för tamojen som är orsaken till att man blir skållad om man försöker hälla ut hett vatten på detta sätt.
Givetvis ska man ha tamojen så sidan som Martin skriver.

durkslag.jpg

Så här står det till denna bild.
"durkslag för att smidigt hälla av kokande vatten eller skölja bär och grönsaker".

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips