Kupoltält

Tja,
Jag behöver lite stöttning i tältdjungeln.
Söker ett 3 persons kupoltält för kortare äventyr

Kommer bära det själv, barn kommer följa med och jag gillar lösningar där det finns flera ingångar.

Har budget/fastnat lite för dessa modeller:
Fjällräven dome 3
Helsport adventure sarek sl
Barents stetind 3

Någon som har/provat dessa modeller i fält och kan återkoppla på fördelar/nackdelar?

/Johan

Ska ni ut när det regnar så är det en fördel om man kan resa tältet med inner- och yttertält kopplade (skandinavisk standard) och inte först resa innetältet som hinner blir fuktigt innan yttertältet är på. Mitt är tyvärr av den senare varianten så då för man vara snabb på med yttertältet när det regnar.

Jag vet inte vilka som uppfyller eller inte uppfyller detta.

/Patrik

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Menar du Helsport adventure Reinsfjell sl?

Jag har en äldre modell av Reinsfjell 2 SL som jag är mycket nöjd med. Ett lätt tält med gott om utrymme. Gjort för bruk under den varma delen av året.

• Gilla
Reactions: hsp
Japp, önskar att det går att resa både inner och yttrertält samtidigt.

Ser att helsport har två varianter, sarek sl och reinsfjell sl.
Ska försöka grotta ner mig i vad som skiljer dessa två.

Jag är även öppen för andra förslag på kupoltält.

Är inte Sarek en serie tält från Helsport för XXL lite billigare än flaggskeppen Reinsfjell som för övrigt finns i både SL och tyngre "Pro" versioner?

Thure

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Jag hade Snugpack Bunker som var mitt hem i 5 års tid innan jag köpte ett HB Saivo 3.
Snugpak bunker har för dålig ventilation så mycket kondens som droppar ned på mig.
Vattentätt är det då jag har varit i det i hällregn som varat i dygn utan att tältet har tagit in vatten någonstans.
Det är pensionerat men läcker inte under några omständigheter.
Jag förflyttar mig med lådcykel, ryggsäck använder jag bara kortare sträckor där lådcykeln inte kan ta sig fram.
När jag köpte mitt HB Saivo 3 så tittade jag även på Nortent Vern som finns i några olika storlekar.
Då jag har en hund i ungefärlig storlek av en katt som oavsett vad tar upp 3 gånger sin storlek i utrymme så var 1 personstält inte ett alternativ.
Det fick bli ett 3 p tält då jag vill ha plats att röra mig när det är dåligt väder för att kunna köra underhåll på utrustningen.
Nortent Vern är större än Hillebergs motsvarighet och kostar inte lika mycket men det är fortfarande en hel del pengar.
Av dina ovanstående alternativ hade jag valt Fjällröven Dome då det har både sidoventiler och takventiler.
Nackdelen med det tältet är att många användare har förstört tältet vid uppsättning då den konstruktionen inte är helt genomtänkt.
Tältet är mitt hem så för mig skall ett tält hålla så länge som det bara går.
Då krävs det kraftiga, slitstarka material, möjligheten till varsam hantering och med det kommer lite mer vikt.
Visst önskar jag att jag kunde ha ett tält som vägde mindre men det är fysikens lagar som gäller; slitstyrka, livslängd och storlek kräver tyngre material.

Tack för utförliga svar, jag ska läsa dom ett varv till, samt slå en koll på hillebergs outlet samt nortent.

Se på Durston X-dome 2 solid.

Det er betydeligt lettere end dem du har set på. Og nok også billigere. Kompromiserne i materialer vil næppe være problematisk for jeres ture.

Intet at se her...
Et 2-personers telt er ingen hjælp når man søger et 3-personers.

Senast ändrad:
Se på Durston X-dome 2 solid.

Det er betydeligt lettere end dem du har set på. Og nok også billigere. Kompromiserne i materialer vil næppe være problematisk for jeres ture.
TS söker ett 3-personers kupoltält varför 2-p versioner blir för trånga.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.