Tälthjälp önskas

Marmot verkar det som att inte har blivit omnämnt i tråden de har ett antal utmärkta tält för 3 säsongsbruk som både är lättviktare och har en bra prisbild .,

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har egentligen bara fått tips om Anjan, som stämmer med kravet att vara under 3 kg och helst ner mot 2 kg. De andra tälten är säkert fina, men jag vill ha en modest vikt, utan att för den sakens skull bli UL-fanatiker. I så fall finns ju Tarptents, etc. att titta på. Sannolikt hänger det ihop med att de flesta verkar tipsa om HB:s i sig utmärkta tält. Men jag tror att man får lämna detta märke för att hålla sig i 2-kg:s snåret. Om jag nu inte köper ett Anjan...

Kanske Exped Orion UL - tält skulle passa?
Självstagande och lätt att sätta upp. Smarta lösningar med.

/Anders

Jo, jag har funderat på Exped Orion 3 UL, men vill ha bra ligglängd. Höjden gör att absiderna blir hyggligt stora, samtidigt som väggarna är mer vertikala för fötter och huvud. Dock vet jag inte om de är tillräckligt vertikala för att inte få innertältet i sovsäcken. Jag är 187 cm.

Jo, jag har funderat på Exped Orion 3 UL, men vill ha bra ligglängd. Höjden gör att absiderna blir hyggligt stora, samtidigt som väggarna är mer vertikala för fötter och huvud. Dock vet jag inte om de är tillräckligt vertikala för att inte få innertältet i sovsäcken. Jag är 187 cm.

Jag tror att du får göra dig beredd på att acceptera en ligglängd på 220 cm. Det brukar funka, även för oss långa. Jag har bott i Bergans Compact 3 med en innerlängd på 210 under flera fjällvandringar och det har funkat utan blöt sovsäck, och jag är en bit över 190.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips