Tamojen lättborrad...

Är det nånting som borde göras i titan så är det tamojen. Med den fördelen att titan är väldigt dålig på att leda värme. Lika illa i kastrullerna som rätt i handtaget.
De gamla oborrade handtagen kunde bli varma om man höll i grytan en längre tid. Men borrningen gör att man får mindre snittytor i handtaget, och då leds inte värmen lika bra genom handtaget.
 
OK, nu är erfarenheterna från provhålborrningen använda i en hålborrning av min rödeloxerade
Trangia tamoj. 38 gram (vilket är ~2 gram mer än det vilt lättborrade experimentet). Men med
nästan en halvdag i verkstaden - så är det nog inte värt arbetet, om man inte explicit är ute efter
en minskad förmåga till värmeledning genom aluminiumgodset... Lätthålen ger mer luft som
åtminstone något kan transportera bort värme från handtaget.
2024-02-04 16;50 _IMG5111B_DxO+Odd_small2.jpg
/Odd
 
Jag hade ju helt glömt bort att jag lovade er en bild på Tatonkas tamoj - här kommer den.
(Den väger 61 gram - och borde kunna lättborras rejält eftersom det är mycket släta och
o-hålade ytor, något som inte har fallit mig in tidigare.) Den är låsbar med en tumreglerad
knapp. Och det som jag uppfattat som en kronkorksöppnare var inte alls det när jag nu
provade, det var nog ett kastrullgrepp för mycket mindre och lättare kastruller - tror jag...
/Odd
2024-02-07 17;56 _IMG5115_DxO+Odd_small.jpg
 
Kan de där krokarna vara en möjlighet att lyfta något av metalltråd, som t.ex. en hänkel eller lock med ring istället för knopp?
 
Kan de där krokarna vara en möjlighet att lyfta något av metalltråd,
som t.ex. en hänkel eller lock med ring istället för knopp?
Där tror jag vi har det!!!
De blir nog perfekta att ta grepp på t.ex. en kaffepanna eller lägergryta när hänkeln varit
i hettan fööör länge. Och iom att de klämmer åt runt hänkeltråden så kan det tas ett fast
grepp strax intill kedjekroken hänkeln hänger i över den öppna elden. Jag måste nog
experimentera lite...
Lock-ring-lyft kan nog också fungera - men det behövs en stor ring alt. att bara det ena
krokhornet utnyttjas.
Äh kom igen nu Odd!
Lägg fram hela tamojsamlingen nu. Visa oss alla du har. Din samling verkar stor :)
Nja, så stor är samlingen inte - och jag saknar såväl MSR som Trangia Mini och GSI, SOTO, Esbit
KellyKettle m.fl. versioner För att inte tala om den tidigare nämnda titanversionen från VARGO i
USA... Men iofs, de flesta jag saknar kan beställas från Tyskland, via Bergfreunde t.ex.

Jag är rätt nöjd med det utbud jag redan har - och med lite lätthålsborrande så kommer de bli
ingenjörsmässiga nog för mitt sinne.
/Odd
 
Senast ändrad:
Jag måste nog experimentera lite...
OK, jag har provat den här idén på de trådhänkelförsedda pannor och lägergrytor jag har, och:

De kaffepannor som har trådhänkel med ø 3 mm tråd passar utmärkt i Tatonkas tamoj medan

Lägergrytorna som har trådhänkel med ø 4 mm tråd egentligen inte passar alls i Tatonkas tamoj.
Om man vickar omkring lite och pressar in tråden i grepen så går det nästan
- men 4mm är för grovt, det behöver filas bort lite gods i grepen. Men..:

jag är övertygad om att vi nu avslöjat ändamålet för utformningen.

Kaffepannorna som har platt band som hänkel funkar inte alls...
/Odd
2024-02-07 17;56 _IMG5115_DxO+Odd_small.jpg2024-02-08 16;57 _IMG5116_DxO+Odd_small.jpg2024-02-08 17;05 _IMG5117_DxO+Odd_small.jpg
 
Jag skulle vilja ha en illröd om den är så liten, så man slipper leta efter den om den råkat ramla mellan några grå stenar i skymningen. Men den stålblanka till Minitrangia syns också väldigt bra :)
 
Jag har köpt orange färg på Biltema och målat alla tältpinnar till vårt campingtält för att inte glömma kvar några på campingplatsen. Brukar alltid hitta 1-2 tältpinnar som andra glömt kvar, men våra egna missar vi inte i första taget :)

Hittade en gammal bild jag tagit.
 

Bilagor

  • 2021-08-04 14.26.08.JPG
    2021-08-04 14.26.08.JPG
    6.4 MB · Visningar: 33
Trangia har ju experimenterat med olika eloxerade färger på sin tamoj - och röda går
fortfarande att köpa från CRUD i Göteborg. Om du vill ha en maxlättad och avkortad
röd Joanna, så kan jag fixa en åt dig --- om du köper in råmaterialet (dvs en röd från
CRUD), så är det rätt enkelt att få till (jag har ju testat mig igenom designen och lättat
några stycken tamojar åt andra nu). Min senaste, den röda, är uppe på Fjälledarkursen
på Folkhögskolan i Storuman nu - och den har jag fått riktigt trevlig feedback på från
inga mindre än Trangia själva i Trångsviken. De var speciellt tilltalade av den 20%iga
metallmängdsminskningen...

Annars så är det bara att, som Peter skriver, måla med lämplig färg bland billackerna
från Biltema. Det kommer naturligtvis att skavas av från utsatta hörn och ytor - men
i det hela så kommer färgen att synas väl.
Själv har jag bestämt mig för att lackera locket till den svarta lägergrytan svart - bara
för att det ska bli lite mer enhetligt... ;-)
/Odd
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
n1ghtcrawler Dags att pensionera tamojen? Kök och brännare 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.