Tamojen lättborrad...

Hur mycket kan tamojjen lättas? Då är arbetsinsats accepterad😉

Korta av den lite så borde du kunna plocka ytterligare (höftat) 5 g och ändå ha någorlunda längd kvar. Kanske kan sandpappra ner tjockleken på godset också, men de grammen kanske man kan börja ifrågasätta värdet per insats...
 
Hur mycket kan tamojjen lättas? Då är arbetsinsats accepterad😉

Korta av den lite så borde du kunna plocka ytterligare (höftat) 5 g och ändå ha någorlunda längd kvar. Kanske kan sandpappra ner tjockleken på godset också, men de grammen kanske man kan börja ifrågasätta värdet per insats...
Det har jag gjort på min, men mest för att den skulle få plats i byttan, inte så mycket för vikten. Nu är den 9,5 cm. Sågat den strax under det tredje hålet uppifrån på Odds mitt-tamoj. 35g väger den nu.
 
Se upp så att ni inte får en kastrull med kokhett vatten i knäet....
Ja, mitt lätthålsexperiment var inte avsett att användas praktiskt - jag borrade bara
på för att se hur mycket gods som ens gick att få bort utan att det blev för vekt, och
isåfall utröna var det blev för vekt... 15mm-hålet i nacken på innergrepen är bara ett
exempel på var det blev för mycket borttaget, ett max 10mm hål hade räckt väl där.
Likadant med det 5mm hål som hamnade i vekaste delen av innergrepens själva klo.
Den borde inte blivit hålad alls.

En förbättring som borde införas på Trangias egen tamoj är den månskära som togs
ur yttergrepens nedersta kortända - den underlättar att sära på inner- och ytter-
greparna när man ökat friktionen i den nitade leden för att låsa greparna bättre vid
kastrullen om/när man släpper taget tillfälligt...
... mest för att den skulle få plats i byttan, inte så mycket för vikten. Nu är den 9,5 cm.
Sågat den strax under det tredje hålet uppifrån på Odds mitt-tamoj. 35g väger den nu.
Det har också jag gjort med den som bor i min antika T27-kaffepanna, inne i mitt
nästan lika antika och efter 50+ år väldigt buckliga T27. Den är inte lättborrad alls,
bara avkapad och lite omfilad. Väger 42 gram och är 10,7 lång... Till höger nedan...

Faktum är att jag är mer trakterad av Primus tidigare tamoj på 46 gram med en rätt
så omfattande lätthålning redan från fabrik, i mitten nedan (deras nya, till vänster
nedan, är för avancerad, låsbar - och delvis i stålplåt)

samt Tatonkas tamoj - den har en kronkorksöppnare längst fram, den är ju tysk...
Bild kommer...
/Odd
2024-01-29 14;12 _IMG5108_DxO+Odd_small.jpg
 
Senast ändrad:
Om man vill ha en väldigt lätt man beställa Soto micro pot gripper på 12g. Har ingen själv, och tycker nog inte det är värt över 200 kr för så pass lite viktminskning.
 
Jag tror bästa sättet att göra den lättare är att reproducera den i tunnare plåt. Aluminium har väl faktiskt lägre densitet än titan, så frågan är om en tamoj av titan blir så mycket lättare utan att vara så tunn plåt att det skär in i handen när man använder den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
n1ghtcrawler Dags att pensionera tamojen? Kök och brännare 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.