Tamojen lättborrad...

Min tanke var/är att då har man ingen 'låsning' - vilket kan ge oönskade konsekvenser
när man försöker hälla ur kaffepannan t.ex. Men jag har inget monopol på idén, det är
bara att slipa på... Och! Idén är inte min från början...
/Odd

Den 'vanliga' greppfunktionen är för glapp för min smak...
 
Senast ändrad:
Nja...
Hänkelgreppet, om vi ska kalla det så, kom jag ju på bara för fem dagar sedan och då måste den ena stansverktyget göras om till tamojen. En kostnadsfråga också...
Min ide är att det ska vara mer krokformad samt att man ska kunna vika ut och förlänga tamojen så man slipper ha så mycket av handen i elden om det brinner mycket.
Det kan även användas som en förlängning om man hänger tamojens hål i en krok och ex. en trefot så kan man reglera höjden från elden med de olika hålen i tamojen.
Utformningen av kroken är inte fulländad på min prototyp men ni förstår säkert hur jag menar.
Enkelt att göra själv med en Ø4 mm borr och en fil.
1707929380734.png

1707929621714.png


1707929439139.png

1707929470209.png
 
Min tanke var/är att då har man ingen 'låsning' - vilket kan ge oönskade konsekvenser
när man försöker hälla ur kaffepannan t.ex. Men jag har inget monopol på idén, det är
bara att slipa på... Och! Idén är inte min från början...
/Odd

Den 'vanliga' greppfunktionen är för glapp för min smak...
Jag tänkte mest på "lyfta av grytor", och inte på att "lyfta av och hälla upp kaffe".
Det sistnämnda kräver såklart låsning, det håller jag med om.


Nja...
Hänkelgreppet, om vi ska kalla det så, kom jag ju på bara för fem dagar sedan och då måste den ena stansverktyget göras om till tamojen. En kostnadsfråga också...
Min ide är att det ska vara mer krokformad samt att man ska kunna vika ut och förlänga tamojen så man slipper ha så mycket av handen i elden om det brinner mycket.
Det kan även användas som en förlängning om man hänger tamojens hål i en krok och ex. en trefot så kan man reglera höjden från elden med de olika hålen i tamojen.
Utformningen av kroken är inte fulländad på min prototyp men ni förstår säkert hur jag menar.
Enkelt att göra själv med en Ø4 mm borr och en fil.
Ja men typ sådär tänkte jag, fast du tänkte ännu längre och bättre =)


Själv brukar jag nyttja det gamla samiska knepet när jag lyfter av kastruller med hänkel.
Man lyfter helt sonika med knivens egg. Eggen nyper fast i metallen med stor friktion, utan att det skadar eggen på något sätt.
De gånger jag använder kastruller med hänkel har jag alltid kniv med mig.
 
Så,
nu har även Tatonkan varit på bantningskur i mitt garage....
38 st någorlunda rätt placerade hålborrningar (och lite bandslipning) senare är vi nere
i en vikt av 53 gram, 8 under vad tamojen hade från fabriken. Kvar är alltså ungefär
87 % av materialet - med fullt bibehållen funktionalitet. Det var alltså lättare att få
bort material från Trangias tamoj jämfört med Tatonkas tamoj...

2024-02-18 17;30 _IMG5125_DxO+Odd_small.jpg
Mängden värme som leds via aluminiet till handen lär minska rejält med luft
istället för slät solid metall längs med tamojen ...

En lätt 'avrundning' av bakändan på bandslipen gör nu att den här tamojen lätt går ner i
min rejält gamla och modifierade (i en falsmaskin vidgad bottendiameter - och därigenom
sänkt totalhöjd) smalhalsiga 1,4L kaffepanna avsedd för T25-kitet...

2024-02-20 19;44 _IMG5126_DxO+Odd_small.jpg
[Naturligtvis går den lätt ner i min vanliga moderna vidhalsade 0,9L T25-kaffepanna
- men den rymmer inte riktigt lika mycket som den modifierade 1,4an: När vattnet hän-
ger i ytspänningen i pipen har det gått i en knapp halvdeciliter mer i den modifierade.
Dvs inte värt allt jobbet för att få den att rymmas inne i T25!

2024-02-20 19;45 _IMG5127_DxO+Odd_small.jpg
Och den moderna har trådhänkel medan den gamla har platt hänkel - så ett byte är
beslutat, nu det blir vaktavlösning i T25-kitet avseende kaffepanna. Och det blir även
byte av vilken tamoj som ska ha plats bland allt det som alltid bor i T25 kaffepanna;
Tatonkan hanterar trådhänkel bättre...]

2024-02-20 19;47 _IMG5128_DxO+Odd_small.jpg
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
n1ghtcrawler Dags att pensionera tamojen? Kök och brännare 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.