Tvättråd för Försvarets M90-handske.

Om du menar innervanten till M90 vinterhandske, så är tyget 57 % ull och 25 % polyamid. Jag har tvättat mina i min vanliga maskin-ulltvätt (30 grader) och det har gått bra. Jag använder flytande enzymfritt tvättmedel, t ex Y3 eller Änglamarks fintvätt, till all ull- och sidentvätt.
De yttervantar som hör till är en kombination av getskinn och tyg i 65% polyester 35% bomull. Jag har bara handtvättat dem någon enstaka gång, då med lite billig brun olivoljetvål och ljummet vatten, sen sprayat någon impregnering på tygdelen och återfettat getskinnsdelen med lite färglöst läderfett. Är lädret hårt nedsmutsat så ska galltvål funka, men jag har inte testat själv.

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Handlar det om yttervantarna så undrar jag lite vad som kan föranleda tvätt. Är de så smutsiga att de ger ifrån sig t ex sot eller något kladdigt (kåda, fett etc) så hade jag provat att dra med mot fuktigt gräs utomhus tills de är klet- och kladdfria. I värsta fall förstärkt med lite grus, "tvätta händerna med vantarna på". Torka läder försiktigt (inte för varmt) och återfetta.
Om man kan tvätta yttervantarna lite ovarsamt så ska man vara försiktig om man har innervantarna med ylle (antingen som de länkade eller mer loika-likannde) i men det finns nog en tidig/annan lite tunnare variant av innervante med mer bomul/nylon-aktigt foder och den borde tåla 40 grader i maskin men den har säkert lapp med tvättråd tillsammans med storlek/m-nummer-lappen.

/Patrik

Det finns väl minst tre kombinationer, yttervante med m/90tyg och tjocka ylle-inlägg, bild i inlägg 4 i denna tråd:

dessa har jag inte själv provat, verkar vara grön-vita ytter och filtiga innervantar
och annan modell som jag inte finner bild på, men provat med samma yttervante som den senare (grön/vit) men med mer mindre yllig och mer tygaktig innervante.

/Patrik

Handlar det om yttervantarna så undrar jag lite vad som kan föranleda tvätt. Är de så smutsiga att de ger ifrån sig t ex sot eller något kladdigt (kåda, fett etc) så hade jag provat att dra med mot fuktigt gräs utomhus tills de är klet- och kladdfria. I värsta fall förstärkt med lite grus, "tvätta händerna med vantarna på". Torka läder försiktigt (inte för varmt) och återfetta.
Om man kan tvätta yttervantarna lite ovarsamt så ska man vara försiktig om man har innervantarna med ylle (antingen som de länkade eller mer loika-likannde) i men det finns nog en tidig/annan lite tunnare variant av innervante med mer bomul/nylon-aktigt foder och den borde tåla 40 grader i maskin men den har säkert lapp med tvättråd tillsammans med storlek/m-nummer-lappen.

/Patrik
Jag har använt dem när jag idkat friluftsliv och då blir de rejält smutsiga efter ett tag. Dessutom skulle jag vilja återimpregnera dem och impregneringsmedlet fäster mycket bättre om tyget är rent.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips