Tvätta klättermusen byxor

Behöver tvätta mina klättermusen megin byxor och funderar på hur jag ska göra det på bästa sätt för att behålla impregneringen.
Funderar på om jag ska använda Nikwax tech wash till tvätten och efterimpregnera med Nikwax tx direkt wach in även om det inte är ett Gore-Tex plagg.
Nån som har nått svar eller erfarenhet av detta?
 
Behöver tvätta mina klättermusen megin byxor och funderar på hur jag ska göra det på bästa sätt för att behålla impregneringen.
Funderar på om jag ska använda Nikwax tech wash till tvätten och efterimpregnera med Nikwax tx direkt wach in även om det inte är ett Gore-Tex plagg.
Nån som har nått svar eller erfarenhet av detta?
Har inte koll på vad Nikwax tvättprodukt består av men jag kan tänka mig att det är tvål och/eller milda tensider (samma som i flytande handtvål). Detta för att ej lämna för mycket rester och tvätta bort DWR-skiktet (jämför med Lanolin i ullplagg, här rekommenderas också tvål).
De flesta producenter av skalplagg rekommenderar tvål/tensidfria eller tvättmedel med milda tensider. Finns många sätt att skriva detta, klättermusen skriver "miljövänliga tvättmedel". Nikwax eller andra alternativ fungerar säkert utmärkt men jag misstänker starkt att det bara är tvål eller vanliga tvättmedel med milda tensider som man lagt på några hundra procents marginal på.

För att återställa DWR-skiktet har du i princip två alternativ och det är NikWax som är ett wax (-elastomer) eller flourpolymer (nästan alla andra). Flourpolymer är antagligen det som satt på ditt plagg från början. Finns det kvar kan du "återuppliva" det genom värme.
Det finns också silikonbaserade medel.
Vilket som är bäst debatteras men jag skulle nog ha använt en flourpolymer och sprayat på den (man vill ju bara ha den i det yttre tyget och inte invättat överallt).
 
Behöver tvätta mina klättermusen megin byxor och funderar på hur jag ska göra det på bästa sätt för att behålla impregneringen.
Funderar på om jag ska använda Nikwax tech wash till tvätten och efterimpregnera med Nikwax tx direkt wach in även om det inte är ett Gore-Tex plagg.
Nån som har nått svar eller erfarenhet av detta?

Om jag vore som du så skulle jag kolla med Klättermusen...
 
Vid första tvätten finns det ingen orsak att inpregnera. Tvätta med vanligt Nikwax. Då vattnet inte stannar på ytan (som små droppar) utan sjunker in i tyget är det dags att inpregnera.
 
Behöver tvätta mina klättermusen megin byxor och funderar på hur jag ska göra det på bästa sätt för att behålla impregneringen.
Funderar på om jag ska använda Nikwax tech wash till tvätten och efterimpregnera med Nikwax tx direkt wach in även om det inte är ett Gore-Tex plagg.
Nån som har nått svar eller erfarenhet av detta?

Tvättar i nikwax.

Impregnerar bara om mina brallor vid behov, dvs när jag upplever att tyget suger upp för mycket.
Jag impregnerar med nikwax spray hittils och skulle rekomendera det framförallt som ett komplement till intvättningsbarar saker. Ofta är det bensluten och knäna som behöver en liten extra inpregnering mellan hel-impregneringen. Jag upplever desutom att kevlarförstärkningarna tappar impregnering fortfare än grundtyget (inte bara på de ställen där det "nöts" bort utan även på tex sidan av knät, logiskt att de grova textilierna tappar fortfare.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
oscar.nystromer Att tvätta och ta hand om Polycotton Kläder 3
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
miss.daisy Tvätta GoreTexjacka? Kläder 8
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
thomasj Tvätta G-tex kängor??? Kläder 27
esoxlucius74 Tvätta jackan? Kläder 28
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
Danne H Hur tvätta "skoterstövlar"? Kläder 0
Nyman Hur tvätta min Marmot Thunderlight jkt? Kläder 2
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.