Att tvätta och ta hand om Polycotton

Sedan sex år har jag ett gäng plagg av typen Polycotton. 65% polyester, 35% bomull. Slitstarka..Äger Lundhags traverse (byxa och jacka) samt två par Fjällräven byxor. Man svettas bra i dem och de klarar en hel del regn. När regndropparna samlas som små vattendroppar på ytan vet man att man lyckats med tvätten och impregneringen.
När det regnar katter och hundar och blåser snett från sidan i 20 m/s vill man att ens kläder håller måttet mot elementen. Att bli blöt och kall är inte skönt.
Det verkar dock som om det bara finns ett enda märke på marknaden som går att uppbringa för att tvätta och återimpregnera polycotton, och det är Nikwax. En liten burk techwash räcker för tre tvättar till mina jacka och byxa (3 kapsyler per gång - sedan är burken slut). För 129 spänn flaskan på XXL. Och sen lika mycket till för impregnering med Nikwax cotton proof.

Det känns lite som att jag blir lurad här.

Nog måste det finnas en konkurrent till detta märke?

Några frågor:
- Varför kan man inte tvätta sina polycotton med vanligt tvättmedel och sedan köra vanlig impregnering i tvättmaskin efter det? Vad tillför Techwash? Och hur bra är Nikwax Cotton Proof jämfört med samma noname? (har inte provat)
- Vad tillför Nikwax cotton proof som inte en rejäl spreyning med Imprenex waterproofing ger?

Jag har hittills följt råden och kört med Nikwax, men efter senaste utlägget för mer av denna vara började jag tvivla. Någon som har erfarenhet och tips?
 
Det känns lite som att jag blir lurad här.

Yep :)

Jag har alltid vandrat i plagg av denna typ och alltid tvättat dem med vanligt tvättmedel. Inga problem alls.

Och varför lägga tid och möda på att impregnera? Känns onödigt, jag har aldrig gjort det. Utan impregnering håller tyget för duggregn ett tag och sedan sätter man ju på sig regnstället.

Mats
 
Tar man bort fläckar och tvättar någon gång om året fungerar plaggen åravis. Stryker du dem på svag värme flyttar du ut inbyggda impregneringen till ytan. Man kan impregnera dem med tältimpregnering som målas på, pensel eller sprutpistol.
 
Konkurrenter är exempelvis Fibertec, Grangers, Springyard
Jag har testat Fibertecs impregnering (blå tror jag) på både poplin 65/35 och 100% syntet och är nöjd med resultatet.

Jag tvättar i samma tvättmedel jag använder till mina vanliga kläder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.