Tvätta Dermizax i 40 grader?

Har köpt mig ett ställ från Bergans med Dermizax-membran. På tvättinstruktionerna står det 30 grader vilket känns lite lågt. Någon som vet om plagget tar skada av att tvättas i 40 grader?
 
När jag köpte en Bergans jacka med Dermizax NX så sa de i affären de gick bra att tvätta i 40-grader och rekommenderade också lite torktumling typ några minuter så det blev ordentligt torrt.

Men jag har själv inte tvättat jackan än. Men jag har en del andra plagg som det står 30-grader på men jag har alltid tvättat i 40-grader och de har gått bra. Tror inte den gör någon skillnad med 10 grader.

Men torktumling däremot är inget man ska göra om det inte står de klarar det då kan vissa plagg krympa. Om jag köper något plagg som är för stort brukar jag tvätta det i 60-grader och torktuma på hög värme 1 timme så krymper det en storlek då pratar jag om plagg som är 40-graders av polyester/bomull.
 
Det jag har fått höra och själv kör efter är att allt som det står 30 på klarar 40, företagen vill bara sejfa, sedan bör man tumla alla membrankläder men på låg temperatur. Moderna tvättmaskiner och torktumlare har speciella program för den typen av kläder, brukar heta sport, mina har det iaf
Detta är så jag kör, men jag friskriver mig från allt ansvar :)
 
Mina Bergans Dermizaxbyxor tvättar jag i 40°C. På min Bergansjacka Microlight står att den skall tvättas i UNDER 30°C.! Även den tvättar jag i 40 °C.
 
Man kan oftast tvätta med lägre temperatur än det står angivet för tvättmedlen brukar vara så bra. Varför man vill välja en högre temperatur förstår jag inte riktigt ?

Mvh / Johannes
 
Hej!

Jag köpte en Bergans Heilhorn Lady jacket med dermizax-membran i juli 2015 för en (i mina studentögon mätt) smått astronomisk summa.

Det som nu hänt är att dermizax-membranet delaminerat på stora områden i nacken (på kapuschongen) och över skuldrorna (dvs där en behöver regntätheten som mest när en vandrar). Det mellersta av de tre lagren som dermizax består av tycks liksom ha smulats sönder/luckrats upp och kvar blir det yttre och inre lagret som alltså plötsligt inte hänger ihop längre.

Jag har använt jackan från och till i vardagen men inte kånkat särskilt mycket tunga fjällryggor i den - men ändå har den nu alltså börjat släppa igenom vatten och känns nu också som den är mer benägen att gå sönder. Jag är jättebesviken då jag verkligen såg inköpet som en stooooor investering och trodde att jag investerade i en slitstark skaljacka som skulle hålla i många års friluftsturer. Mitt råd är därför att du följer tvättinstruktionerna till punkt och pricka och håller hårt i kvittot eftersom det inte verkar orimligt att du kommer vilja reklamera ditt eventuella dermizax-plagg framgent.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
oscar.nystromer Att tvätta och ta hand om Polycotton Kläder 3
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
lilla_o Tvätta klättermusen byxor Kläder 4
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
miss.daisy Tvätta GoreTexjacka? Kläder 8
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
thomasj Tvätta G-tex kängor??? Kläder 27
esoxlucius74 Tvätta jackan? Kläder 28
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
Danne H Hur tvätta "skoterstövlar"? Kläder 0
Nyman Hur tvätta min Marmot Thunderlight jkt? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
Mathew Hur regntät är Dermizax egentligen? (Bergans Anatomic) Kläder 14
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
thureb Dermizax™ någon som testat? Kläder 4
erito Höstbyxor -3 grader? Kläder 7
borgward 66 grader i Göteborg Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.