Tvätta Dermizax i 40 grader?

Har köpt mig ett ställ från Bergans med Dermizax-membran. På tvättinstruktionerna står det 30 grader vilket känns lite lågt. Någon som vet om plagget tar skada av att tvättas i 40 grader?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
När jag köpte en Bergans jacka med Dermizax NX så sa de i affären de gick bra att tvätta i 40-grader och rekommenderade också lite torktumling typ några minuter så det blev ordentligt torrt.

Men jag har själv inte tvättat jackan än. Men jag har en del andra plagg som det står 30-grader på men jag har alltid tvättat i 40-grader och de har gått bra. Tror inte den gör någon skillnad med 10 grader.

Men torktumling däremot är inget man ska göra om det inte står de klarar det då kan vissa plagg krympa. Om jag köper något plagg som är för stort brukar jag tvätta det i 60-grader och torktuma på hög värme 1 timme så krymper det en storlek då pratar jag om plagg som är 40-graders av polyester/bomull.

Det jag har fått höra och själv kör efter är att allt som det står 30 på klarar 40, företagen vill bara sejfa, sedan bör man tumla alla membrankläder men på låg temperatur. Moderna tvättmaskiner och torktumlare har speciella program för den typen av kläder, brukar heta sport, mina har det iaf
Detta är så jag kör, men jag friskriver mig från allt ansvar :)

Mina Bergans Dermizaxbyxor tvättar jag i 40°C. På min Bergansjacka Microlight står att den skall tvättas i UNDER 30°C.! Även den tvättar jag i 40 °C.

Man kan oftast tvätta med lägre temperatur än det står angivet för tvättmedlen brukar vara så bra. Varför man vill välja en högre temperatur förstår jag inte riktigt ?

Mvh / Johannes

Hej!

Jag köpte en Bergans Heilhorn Lady jacket med dermizax-membran i juli 2015 för en (i mina studentögon mätt) smått astronomisk summa.

Det som nu hänt är att dermizax-membranet delaminerat på stora områden i nacken (på kapuschongen) och över skuldrorna (dvs där en behöver regntätheten som mest när en vandrar). Det mellersta av de tre lagren som dermizax består av tycks liksom ha smulats sönder/luckrats upp och kvar blir det yttre och inre lagret som alltså plötsligt inte hänger ihop längre.

Jag har använt jackan från och till i vardagen men inte kånkat särskilt mycket tunga fjällryggor i den - men ändå har den nu alltså börjat släppa igenom vatten och känns nu också som den är mer benägen att gå sönder. Jag är jättebesviken då jag verkligen såg inköpet som en stooooor investering och trodde att jag investerade i en slitstark skaljacka som skulle hålla i många års friluftsturer. Mitt råd är därför att du följer tvättinstruktionerna till punkt och pricka och håller hårt i kvittot eftersom det inte verkar orimligt att du kommer vilja reklamera ditt eventuella dermizax-plagg framgent.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips