Vita prickar på jacka efter tvätt

Har en North Face jacka med ett membran som heter HyVent https://hikingsoul.com/dryvent-vs-hyvent/

Efter en tvätt i går (40 grader, flytande tvättmedel, separat tvätt) så blev jackan alldeles full med vita prickar både på insidan och utsidan.

Kan det vara membranet som ”gett upp” eller vad är det för något?

/Per Brune

Bilagor

• North Face P6235362.JPG
    North Face P6235362.JPG
    2.2 MB · Visningar: 148
  • North Face P6235367.JPG
    North Face P6235367.JPG
    2.1 MB · Visningar: 151
  • North Face P6235375.JPG
    North Face P6235375.JPG
    1.8 MB · Visningar: 144

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För några år sedan så fick jag vita små fläckar på mina friluftskläder när jag använde y3 flytande tvättmedel. Och efter att jag slutade med det flytande tvättmedlet så försvann fläckarna. Nu vet jag inte om det är så i ditt fall, men för mig var det, det flytande tvättmedlet som var boven.

Har en North Face jacka med ett membran som heter HyVent https://hikingsoul.com/dryvent-vs-hyvent/

Efter en tvätt i går (40 grader, flytande tvättmedel, separat tvätt) så blev jackan alldeles full med vita prickar både på insidan och utsidan.

Kan det vara membranet som ”gett upp” eller vad är det för något?

/Per Brune
Jag har råkat ut för samma sak på en Sail racing jacka.
Det var membranet som torkat ut. Jackan hade många år på nacken.
Bara att kasta och köpa nytt.

Gjorde du rent filtret i tvärrmaskinen före. Har fått liknande små vita på nylonkläder efter tvätt med skit i filtret.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips