Tvätta G-tex kängor???

skölj, skölj, skölj och åter skölj med ljummet vatten tills det inte är grummligt längre, vädra ut stanken.(ofta ere sulan som luktar så kör den med nått kemiskt)
 
Har sett tipset (för vanliga träningsskor) att man ska lägga skorna i frysen några timmar. Då ska enligt uppgift bakterierna som skapar dålig lukt dö och lukten försvinna.

Jag har inte testat och det gör ingenting åt mer "fysisk" smuts så tvätta måste man nog göra ändå.

MvH
Aina
 
Har sett tipset (för vanliga träningsskor) att man ska lägga skorna i frysen några timmar. Då ska enligt uppgift bakterierna som skapar dålig lukt dö och lukten försvinna.

Jag har inte testat och det gör ingenting åt mer "fysisk" smuts så tvätta måste man nog göra ändå.

MvH
Aina
 
Hmm har testat frystipset ett par gånger utan nämnvärt bättre doft...det är nog bara vatten som kan göra susen...
 
God morgon!

Jag har också provat frystricket på några gamla sommarskor, och tycker det funkar rätt dåligt. I somras köpte jag små bollar (ca 4cm i diameter) med något halvgott doftande antibaktriellt medel i. De har funkar fantastiskt bra mot lukten. Man lägger i bollarna i skorna precis när man tar dem av sig, och sen får de ligga där över natten. Ingen mer dålig lukt!

Jag har sett dessa bollarna i blandade skobutiker. Tror de kostade ca 50kr.

/Daniel
 
Om jag inte är heltt fel underrättad, sà ár det ungefär sâ här:

Lukten uppstâr hos dem vars svett har en sâdan kemisk sammansättning att den i kontakt med skons material fomenterar bakterier. Det är bakterierna som luktar. Básta sâttet att bli av med lukten är att använda bakteriedödande/-borttagande kemiska preparat.

Detta gäller all slags skodon.

/Mats
 
-Patric-; sa:
e det inte s[ att man skall akta sig f;r anti bakteriella medel... Dom d;dar v'l alla bakterier 'ven dom bra.

Personligen undviker jag allt som det står "antibacterial" på, vanliga disk/tvättmedel och tvål ska det vara. Det finns säkert de här på forumet som besitter större kunskaper i mikrobiologi än jag, men alla dessa medel borde väl kunna ge upphov till resistenta bakteriestammar på samma sätt som vi sett att missbruket av penicillin har gjort? Är jag ute och tankevurpar nu?

Att jag sedan aldrig behövt rengöra mina goretexpjuck invändigt med något medel är en annan sak, men jag tar nog fasta på det där med ljummet vatten+skvalp till att börja med.

Punkarn
 
Punkarn; sa:
Personligen undviker jag allt som det står "antibacterial" på, vanliga disk/tvättmedel och tvål ska det vara. Det finns säkert de här på forumet som besitter större kunskaper i mikrobiologi än jag, men alla dessa medel borde väl kunna ge upphov till resistenta bakteriestammar på samma sätt som vi sett att missbruket av penicillin har gjort? Är jag ute och tankevurpar nu?
Nej, du vurpar inte. Det vanligaste ämnet i antibakteriellt gojs i butikerna är Triklosan (Triclosan) och det är ett klart suspekt ämne.

/En som håller sig ifrån tveksamma ämnen som t.ex. Triklosan och Aspartam.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
oscar.nystromer Att tvätta och ta hand om Polycotton Kläder 3
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
lilla_o Tvätta klättermusen byxor Kläder 4
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
miss.daisy Tvätta GoreTexjacka? Kläder 8
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
esoxlucius74 Tvätta jackan? Kläder 28
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
Danne H Hur tvätta "skoterstövlar"? Kläder 0
Nyman Hur tvätta min Marmot Thunderlight jkt? Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
OmetT Tex-mex jacka?! Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...