Tvätta GoreTexjacka?

Efter drygt en veckas tälttur i fjällen luktar inte jackan något vidare. Dessutom är den smutsig efter att jag legat på mage i en lerpöl (högst ofrivilligt) En tur i tvättmaskinen är behövligt, men jag vill ju inte förstöra den.
Hur tvättar jag bäst min GoreTexjacka, och hur efterbehandlar jag den så att den fortsätter stå emot regn och rusk? Är det speciella tvättmedel som gäller, eller funkar det med vanligt?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få :eek:)
 
Tvätta den enligt tvättrådet som står i jackan.
Jag brukar tvätta för hand.

Återimpregnera med Nikwaxs impregneringsmedel för membranplagg, det genomförs lättast och effektivast i tvättmaskin.

Du kan även använda Nikwax tvättmedel om du tycker det käns bäst. http://www.nikwax.com

Nikwax finns på de flesta sport och friluftsbutiker
 
Har en 12 år gammal Marmot GoreTex 3L jacka i spinnaker tyg. Tvättad många många ggr i maskin med lite tvättmedel. Aldrig impregnerad. Håller fortfarande tätt, men ser kanske inte så rolig ut på utsidan när den är blöt. Men det är ju inte det viktigaste. HM! Vad åren går. Nog dax att köpa en ny:)

/Ulf
 
Tvätta och värm!

Tvätta enligt tvättråden i jackan med Nikwax tvättmedel och Nikwax impregnering i sköljmedelsfacket.

Tillför värme efter tvätt, exempelvis kort torktumling på låg värme. Då får sig membranet en liten extra kick med statisk elektricitet som medför en bättre avrinning på plagget.
Fibrerna i yttertextilen reser sig också när du tillför värme vilket också bidrar till att vattnet pärlar sig på jackan och rinner av lättare.

Tvätta ditt plagg när det behövs... Gore godkänner ett plagg med Gore-Tex i sig efter att ha klarat typ 2000 tvättar! Så det är ingen risk att du tvättar sönder ditt plagg.

Mvh,
Pelle.
http://pellenyberg.spaces.live.com/
 
Det här svaret fick jag från Taiga när jag mailade dom efter tvättråd till min GTX jacka.

"Du kan tvätta dina plagg i tvättmaskinen som vanligt. Gradtal står i
plagget. Använd vanligt tvättmedel t ex via eller ariel. ANVÄND EJ
SKÖLJMEDEL!!! När jackan är färdig, kan du låta det mesta vattnet rinna
av och sedan kan du torktumla den en stund ca 5-10 minuter om du inte
kan ställa in antalet grader som den skall torka på. Kan du ställa in
graderna på torktumlaren så ställer du den på max 48 grader och då kan
du torka jackan torr.

Man behöver inte impregnera jackan efter varje tvätt utan man märker när
yttertyget börjar dra åt sig vatten. Då bör man impregnera den. Tvätta
då jackan så att den är ren. Häll sedan impregneringsmedlet i vanliga
tvättmedelsfacket och kör programmet igen. Torktumla den sedan likt
ovan.

Lycka till!"
 
Jag har tvättat mitt Gore Tex ställ ett antal
gånger med olika medel och rekommenderar Dig att
inte använda vanligt tvättmedel. Visserligen blir plaggen rena men då vanligt tvättmedel innehåller tensider (har det förklarats för mig) gör det att yttertyget (till vilket membranet är laminerat)
kommer att suga vatten. Visserligen går vattnet
inte igenom membranet men plagget ser ut som en
dränkt katt. Det är helt klart att föredra ett specialtvättmedel som t.e.x NikWash. Om Du värmer plagget efter tvätt i t.ex torktumlaren kommer Du att få ett resultat där vattnet pärlar sig på ytan.
Impregnera behöver Du inte göra varje gång utan
endast när Du efter ett antal tvättar märker att
plagget inte stöter ifrån sig vatten lika effektivt
som tidigare. Klart bäst är enligt min mening de
impregneringsmedel vilka man kan "tvätta in" i
plagget genom att köra i tvättmaskinen.
Sköljmedel är i dessa sammanhang helt förbjudet
då det sätter igen porerna i membranet.


Hilsen
Anders
 
Jock Scott; sa:
Jag har tvättat mitt Gore Tex ställ ett antal
gånger med olika medel och rekommenderar Dig att
inte använda vanligt tvättmedel. Visserligen blir plaggen rena men då vanligt tvättmedel innehåller tensider (har det förklarats för mig) gör det att yttertyget (till vilket membranet är laminerat)
kommer att suga vatten. Visserligen går vattnet
inte igenom membranet men plagget ser ut som en
dränkt katt. Det är helt klart att föredra ett specialtvättmedel som t.e.x NikWash.

Jag har också hört att man inte ska använda vanligt tvättmedel. Men man behöver inte köpa ett specialtvättmedel för dyra pengar, utan vanlig tvättsåpa (typ Grumme Tvättsåpa) går bra! Såpa innehåller inte tensider (som alltså "boven" i dom valiga tvättmedlen). Själv tvättar jag alla mina membranplagg i såpa. Skilj dock mellan vanlig grön/gul såpa man använder till städning och tvättsåpa...
 
taxen77; sa:
Men man behöver inte köpa ett specialtvättmedel för dyra pengar, utan vanlig tvättsåpa (typ Grumme Tvättsåpa) går bra! Såpa innehåller inte tensider

Vad jag har förstått är "Grumme tvättsåpa" bara ett varumärke för vanligt flytande tvättmedel, och ska alltså innehålla samma tensider som vanliga tvättmedel (plus en skvätt såpa).

Förvirringen på området är ganska stor :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.