Tvätt av Gore-Tex

Min Goretex-jacka är bra skitig och det är dags att tvätta den.
Är det någon som har något bra tips på lämpliga preparat och procedurer för rengöring och återimpregnering?

Hälsningar Mårten
 
Vanlig tvätt, lite medel och sen torktumla!

Att följa tillverkarnas respektive rekommendation är väl aldrig fel. Ofta är det inge konstigheter. Många tycks tro att Gore-Tex är något slags mirakelmaterial som inte alls tål att tvättas i "vanlig maskin med vanligt vatten" utan stökar till det med dyra specialtvättmedel och medel som enligt tillverkarna av medlen är ett "måste". Ofta med en liten text om att det är rekommenderat av Gore själva.

Och det är ju klart att Gore kan säga: "visst, erat dyra tvättmedel funkar utmärkt att tvätta våra material i" men det går ju nästan lika bra med vanligt tvättmedel. Tänk dock på att använda en LITE dos medel och att gärna skölja en extra gång så alla rester försvinner ur kläderna. 40 grader vanlig tvätt och sedan IN I TORKTUMLAREN!

Då "återupprättas" funktion på ditt Gore-Tex och ett rent plagg funkar mycket bättre än en smutsig (med undantag för RIKTIGT SKITIGA KLÄDER som är igengrodda med smuts, men de släpper å andra sidan inte ut så mycket vattenånga heller)

Om du sedan vill få en EXTRA bra vattenavisande funktion kan du spreja på lite impregnering på de mest utsatta delarna på plagget. Hellre det än att TVÄTTA IN impregneringen som man också kan göra. Denna extra funktion behövs oftast bara på ställen som ofta är utsatt för regn och rusk: Ovansida armar på en jacka och framsida på ett par byxor exempelvis. Om du inte slösar allt för mycket räcker en flaska "dyr" impregnering i ett GT-ställs livslängd.

Tvätta på!
 
Precis som ovan skrivet är det viktigt att skölja ordentligt. Jag brukar använda förtvätt med vanligt tvättmedel och sedan låta den "vanliga" tvätten gå utan tvättmedel.

Själv har jag inte riktigt kommit fram till om man ska torktumla länge med låg värme, kort tid med hög värme eller kanske lång tid med högvärme.
 
Hmmm...

Vi som inte har någon torktumlare då?

Jag har svårt att återimpregnera mina klättermusenkläder så det blir bra. Är det månne frånvaron av torktumlare som ställer till det? Jag brukar hänga in kläderna i torkskåpet men det kanske inte funkar lika bra.

Urban.
 
Tvätta inte med Gtex tvättmedel!!!

Enligt de senaste rönen.....(en direkt fråga till tierra) skall man nu inte tvätta sina Gtex jacka i Gtex tvätt medel. Varför inte då?

Enkelt man kommer att impregnera även insidan av jackan och på så sätt försämrar man "andningen" i jackan. Detta är någonting jag har märkt flera gånger tidigare att jackan blir tät efter tvätt.

Nu skall man göra så här:
Tvätta jackan i vanligt tvättmedel och abslut inte sköljmedel. Torktumla jackan. Spreja brutalt mycket Gtex ipregnering (minst en halv flaska!) på jackan. låt torka. skölj jackan i vatten och torktumla åter igen.
 
Re: Tvätta inte med Gtex tvättmedel!!!

cjonsson; sa:
Enligt de senaste rönen.....(en direkt fråga till tierra) skall man nu inte tvätta sina Gtex jacka i Gtex tvätt medel. Varför inte då?

Enkelt man kommer att impregnera även insidan av jackan och på så sätt försämrar man "andningen" i jackan. Detta är någonting jag har märkt flera gånger tidigare att jackan blir tät efter tvätt.

Nu skall man göra så här:
Tvätta jackan i vanligt tvättmedel och abslut inte sköljmedel. Torktumla jackan. Spreja brutalt mycket Gtex ipregnering (minst en halv flaska!) på jackan. låt torka. skölj jackan i vatten och torktumla åter igen.

Har de också några råd om i vilken månfas man bör tvätta?
 
Re: Re: Tvätta inte med Gtex tvättmedel!!!

KLAGER; sa:
Har de också några råd om i vilken månfas man bör tvätta?

Jag hörde av en försäljare på Naturkompaniet att det skulle vara bäst att tvätta när det är fullmåne. Stämmer det verkligen.....

Låter konstigt, men man vet ju aldrig riktigt när det gäller de här nya materialen.

/Patrik

PS. Detta gäller förstås 3-lagers Gore-Tex. 2-lagers & PacLite bör man bara tvätta i början på veckorna (mån- och tisdagar) enligt samma försäljare på Naturkompaniet.
 
Gracias

Man tackar för alla inlägg, det här blir bra.
Men att ta hänsyn till månen kanske inte är en sådan dum idé, man för bara se till att det inte är ebb i maskinen när man tvättar ;-)

/Mårten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
capman Tvätt av gore-tex plagg Kläder 4
thureb Anti-tvätt råd Kläder 35
Evil stinkfoot Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker Kläder 32
joask202 Stärkning till byxor Kläder 2
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
gundj Fleecejacka efter tvätt. Kläder 1
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.