Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp

Jag har en 15 år gammal Tierra Gore Tex, fungerat bra både sommar och vinter. Men visst jag har haft en hel del tur med vädret också.

NU var jag på konsert ikväll, stod stilla och det regnade, Jag blev blöt både i nacken och på armarna, det var som om den gett upp i sömmarna.

Är det normalt efter typ 15 år? Kan man fixa det?
 
kryper

Jag har en 15 år gammal Tierra Gore Tex, fungerat bra både sommar och vinter. Men visst jag har haft en hel del tur med vädret också.

NU var jag på konsert ikväll, stod stilla och det regnade, Jag blev blöt både i nacken och på armarna, det var som om den gett upp i sömmarna.

Är det normalt efter typ 15 år? Kan man fixa det?

Är du säker på att det var sömmarna? Jag har gt jackor som är äldre och de fungerar perfekt. Tror mer det är kondens eller kryper efter ärmar och andra öppningar. Prova i en hink eller häll vatten i som en påse.
 
Jag har också en gammal Tierra jacka som är minst 20 år gammal. Jag hade samma problem som du har. Jag har ju tvättat jackan ibland men sedan jag blev helt genomblöt efter en kraftig regnskur provade jag med att tvätta den igen och sedan impregnera om jackan ordentligt, då blev den blev nästan som ny igen. Något att prova kanske?

Lycka till från Bengt H
 
Det är nog en impregnering som gäller, visste inte att man kunde impregnera om gore tex, man lär så länge man lever.

Tack för hjälpen

Nu ska just denna jacka inte med till fjällen (köpt en ny lättare) men hemomkring tänkte jag ha den för att slita på den andra så lite som möjligt,.
 
Blir bärtextilen blöt är det ju bara en fråga om var ångtrycket är högst, nackpartiet och ärmarna samt nära sömmar, speciellt fälsömmar, även om tejpningen är intakt.

För flera år sen hade jag en ny Tegma som blev blöt på insidan, gång på gång så jag skickade in den och fick en ersättningsjacka, ett par veckor sedan berättade de att några lösa trådar legat där det läkte i en 3lagers. Högst ångtryck vann ingen.

Pröva med en lämplig textilimpregnering och go tur.
 
Jag tror inte jackan är fel i sig, jag har ju haft den på vandringar med regn tidigare. Så ja ska impregnera om den, Addnature får besök idag.

Eller så är det bara det att en Roxettekonsert är för hårt för den, den kanske inte pallar det :cool:
 
Efter 15 år skulle det också kunna vara en tejpning som ger upp.

Impregnera jackan och testa den i duschen.

Läcker jackan så kontakta Goreföretaget och kolla om du kan få jackan reparerad. Beror på hur sliten den är osv.
 
Har förresten inköpt impregneringsmedel. Frågade vilket jag skulle ha och fick frågan om hur miljövänlig jag ville vara. De hade lite olika och ju mer miljöovänlig man var desto effetkivare var de tydligen
 
Jag har varit ute i 30 timmar nu i värsta öset med.ett brittiskt dpm enlagers goretexställ som legat i mobföråd sen
98.Jag var torr förutom lite svetkondens trots 16km oavbruten march med 30kg på ryggen under nån
timma nu på em under trp sträcka.
Regnat satan! Och typ 12 13 grader och gräs som nådde nästippen

Bara ett craftunderställ under.

Sömntejparna är hela utom i byxorna,jag får dock inte några problem med miniläckor.Dom avdunstar
ju samma sekund dom landar på understället

Stället är bara lite impregnerat med spraysilicon och de är väl borta.
 
Jag har just stått ute och fiskat i 6 timmars regn i Jämtlandsfjällen med min 4 år gamla 3 lagers Tierra-jacka och jag var blöt lite varstans. Skulderbladen, frampå vid blixtlåset (men jag tror det runnit in vatten via halsen) samt fläckvis på armarna. Jag impregnerade den förra helgen så jag är lite besviken nu. Jag har endast tvättat den efter tvättråden samt med de skitdyra tvättmedel man köper på Naturkompaniet. Men jag tror impregneringen gick fel, stora tvättmaskiner (sådana i hyreshus) verkar släppa flytande tvättmedel rakt igenom om man inte har startat maskinen redan. Ska prova impregnera igen, denna gång för hand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
Motion Bra Gore-tex jacka? Kläder 11
mickenTHN Döda min Gore-Tex jacka? Kläder 9
ebh Gore Tex jacka för stad och friluft, förslag??? Kläder 4
Gore tex- jacka? Kläder 11
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.