Anti-tvätt råd

Verkar inte genomtänkt märkningen av KM-mössan. "Får inte tvättas.Får inte blekas. Får inte torktumlas. Får inte strykas. Får inte kemtvättas."

Var det därför den (kepsen Grimner) såldes ut för en hundring?

Thure
 

Bilagor

  • 20231027_170546.jpg
    20231027_170546.jpg
    2.1 MB · Visningar: 192
  • 20231027_170626.jpg
    20231027_170626.jpg
    3 MB · Visningar: 195
Jag köpte en gång en gul sommarkavaj med liknande märkning - man kunde enligt märkningen knappt göra något med den annat än använda den. Jag struntade i alla dessa råd och tvättade och strök när det till slut behövdes. Det gick hur bra som helst. Snart blir det väl knivar som inte får slipas och cykeldäck som inte får pumpas ...
 
Jag minns en kompis vars cykels handtag multnade till smulor på bara några månader, när han klagade i cykelbutiken så frågade de: "Du har väl inte haft den ute?"

Tillbaka till kepsen, är det något material inuti skärmen som inte tål vatten, tappar formen? Men då borde den ju inte klara regn heller. Mycket märkligt, håller med!
Jag skulle nog tvätta ändå om/när det behövs, vid det laget kanske den har gjort så många timmar att den betalat sig. Vore ju spännande om den exploderar, imploderar, eller vad en tvätt nu kan orsaka... Återkom gärna!
 
Mina Crispi Ranger kom med en varningslapp att de inte får utsättas för solljus. Men de verkar funka fortfarande efter ett par år, trots att jag använt dem utomhus.
 
Det finns ju underkläder som inte får tvättas i 60 grader... urk!!!
Fast man sparar jättemycket ström på att tvätta kallare. 😁

Det är sant. Jag har sänkt min elförbrukning kanske 20% (lägenhet, så bara hushållsström) genom tre enkla åtgärder. Jag tvättar i 30 ° istället för 40 °. Och jag kokar en hel kastull potatis och steker eller värmer i såsen följande dagar, så då blir det en platta istället för två. Insåg att det var närmast oansvarigt att koka potatis till en person varje dag. Fast ibland vill man ha nykokt och då blir det det. Hibernerar även datorn när jag lämnar den istället för att låta den somna efter x minuter och hiberera efter y som jag gjorde förut. Lite gör det nog, för min dator + skärm drar med än fullhögt kylskåp + frysbox tillsammans. Lätt att kolla med timstatistiken elbolaget har. När jag sover är det bara kyl och frys som drar. När jag vaknar slår jag på datorn och - wooosh!

Jag testade även, ambitiös som jag är, att tvätta i 40 istället för 60. Men det gav jag upp. Kändes inte fräscht. Men 30 är ett hett tips (pun intended). Man märker ingen skillnad. Och fortare går det också.
 
Fast man sparar jättemycket ström på att tvätta kallare. 😁
Tvättar du underkläder tillsammans med kökshanddukar också? 🤣

Underkläder ska tåla 90 grader och 120 graders torktumlare... fråga försvarsmakten 🙂

Dessvärre säljs det trosor och kallingar som bara tål 30 grader... det är ju en temperatur som bakterier stormtrivs i och förökar sig i för glatta livet... usch!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.