Tvätt av Gore-Tex

Min Goretex-jacka är bra skitig och det är dags att tvätta den.
Är det någon som har något bra tips på lämpliga preparat och procedurer för rengöring och återimpregnering?

Hälsningar Mårten

Vanlig tvätt, lite medel och sen torktumla!

Att följa tillverkarnas respektive rekommendation är väl aldrig fel. Ofta är det inge konstigheter. Många tycks tro att Gore-Tex är något slags mirakelmaterial som inte alls tål att tvättas i "vanlig maskin med vanligt vatten" utan stökar till det med dyra specialtvättmedel och medel som enligt tillverkarna av medlen är ett "måste". Ofta med en liten text om att det är rekommenderat av Gore själva.

Och det är ju klart att Gore kan säga: "visst, erat dyra tvättmedel funkar utmärkt att tvätta våra material i" men det går ju nästan lika bra med vanligt tvättmedel. Tänk dock på att använda en LITE dos medel och att gärna skölja en extra gång så alla rester försvinner ur kläderna. 40 grader vanlig tvätt och sedan IN I TORKTUMLAREN!

Då "återupprättas" funktion på ditt Gore-Tex och ett rent plagg funkar mycket bättre än en smutsig (med undantag för RIKTIGT SKITIGA KLÄDER som är igengrodda med smuts, men de släpper å andra sidan inte ut så mycket vattenånga heller)

Om du sedan vill få en EXTRA bra vattenavisande funktion kan du spreja på lite impregnering på de mest utsatta delarna på plagget. Hellre det än att TVÄTTA IN impregneringen som man också kan göra. Denna extra funktion behövs oftast bara på ställen som ofta är utsatt för regn och rusk: Ovansida armar på en jacka och framsida på ett par byxor exempelvis. Om du inte slösar allt för mycket räcker en flaska "dyr" impregnering i ett GT-ställs livslängd.

Tvätta på!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Precis som ovan skrivet är det viktigt att skölja ordentligt. Jag brukar använda förtvätt med vanligt tvättmedel och sedan låta den "vanliga" tvätten gå utan tvättmedel.

Själv har jag inte riktigt kommit fram till om man ska torktumla länge med låg värme, kort tid med hög värme eller kanske lång tid med högvärme.

Hmmm...

Vi som inte har någon torktumlare då?

Jag har svårt att återimpregnera mina klättermusenkläder så det blir bra. Är det månne frånvaron av torktumlare som ställer till det? Jag brukar hänga in kläderna i torkskåpet men det kanske inte funkar lika bra.

Urban.

Tvätta inte med Gtex tvättmedel!!!

Enligt de senaste rönen.....(en direkt fråga till tierra) skall man nu inte tvätta sina Gtex jacka i Gtex tvätt medel. Varför inte då?

Enkelt man kommer att impregnera även insidan av jackan och på så sätt försämrar man "andningen" i jackan. Detta är någonting jag har märkt flera gånger tidigare att jackan blir tät efter tvätt.

Nu skall man göra så här:
Tvätta jackan i vanligt tvättmedel och abslut inte sköljmedel. Torktumla jackan. Spreja brutalt mycket Gtex ipregnering (minst en halv flaska!) på jackan. låt torka. skölj jackan i vatten och torktumla åter igen.

Re: Tvätta inte med Gtex tvättmedel!!!

cjonsson; sa:
Enligt de senaste rönen.....(en direkt fråga till tierra) skall man nu inte tvätta sina Gtex jacka i Gtex tvätt medel. Varför inte då?

Enkelt man kommer att impregnera även insidan av jackan och på så sätt försämrar man "andningen" i jackan. Detta är någonting jag har märkt flera gånger tidigare att jackan blir tät efter tvätt.

Nu skall man göra så här:
Tvätta jackan i vanligt tvättmedel och abslut inte sköljmedel. Torktumla jackan. Spreja brutalt mycket Gtex ipregnering (minst en halv flaska!) på jackan. låt torka. skölj jackan i vatten och torktumla åter igen.

Har de också några råd om i vilken månfas man bör tvätta?

Re: Re: Tvätta inte med Gtex tvättmedel!!!

KLAGER; sa:
Har de också några råd om i vilken månfas man bör tvätta?

Jag hörde av en försäljare på Naturkompaniet att det skulle vara bäst att tvätta när det är fullmåne. Stämmer det verkligen.....

Låter konstigt, men man vet ju aldrig riktigt när det gäller de här nya materialen.

/Patrik

PS. Detta gäller förstås 3-lagers Gore-Tex. 2-lagers & PacLite bör man bara tvätta i början på veckorna (mån- och tisdagar) enligt samma försäljare på Naturkompaniet.

Gracias

Man tackar för alla inlägg, det här blir bra.
Men att ta hänsyn till månen kanske inte är en sådan dum idé, man för bara se till att det inte är ebb i maskinen när man tvättar ;-)

/Mårten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips