Tips på klädmärken för bredaxlad?

Jag har problem att hitta en passande vinterjacka. Fjällräven sitter jättekonstigt på mig.
Har ett par Marmot-jackor som sitter bra. Nu beställde jag en parka "Oslo" från Marmot, för lång i ärmarna och för vid nertill.
En Arcteryx parka, perfekt upptill men som ett tält nedtill.
Tittade på sömmarna och tror det skulle bli svårt att sy in.

Någon annan som har liknande problem och kan komma med tips? Skräddare brukar inte vilja sy fodrade jackor i gore-tex.

Jag lägger gärna till bred hals i kravställningen.
Jag älskar allting med klättermusen men halsarna är så smala att jag kvävs om jag skulle dra dragkedjan hela vägen upp.

Kanske får vi bara vänta in att oversize passform ska bli trendigt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skiljer en del mellan olika modeller från Klättermusen. Senare versioner av Einride har funkat bättre för mig än en gammal Rimfaxe.

Många jackor har dragsko både i midjan och längst ned. Räcker det med en sån modell?

Thure

Kolla Marmot om du inte gjort det. Brukar sitta bra. Hade goda förhoppningar men tyvärr inte Oslo-parkan.
Ska prova Klättermusen och se hur de sitter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips