Tips på klädmärken för bredaxlad?

Jag har problem att hitta en passande vinterjacka. Fjällräven sitter jättekonstigt på mig.
Har ett par Marmot-jackor som sitter bra. Nu beställde jag en parka "Oslo" från Marmot, för lång i ärmarna och för vid nertill.
En Arcteryx parka, perfekt upptill men som ett tält nedtill.
Tittade på sömmarna och tror det skulle bli svårt att sy in.

Någon annan som har liknande problem och kan komma med tips? Skräddare brukar inte vilja sy fodrade jackor i gore-tex.

Jag lägger gärna till bred hals i kravställningen.
Jag älskar allting med klättermusen men halsarna är så smala att jag kvävs om jag skulle dra dragkedjan hela vägen upp.

Kanske får vi bara vänta in att oversize passform ska bli trendigt.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Skiljer en del mellan olika modeller från Klättermusen. Senare versioner av Einride har funkat bättre för mig än en gammal Rimfaxe.

Många jackor har dragsko både i midjan och längst ned. Räcker det med en sån modell?

Thure

Kolla Marmot om du inte gjort det. Brukar sitta bra. Hade goda förhoppningar men tyvärr inte Oslo-parkan.
Ska prova Klättermusen och se hur de sitter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips