Trek??
- Trådstartare Cippan
- Start datum
Kolla denna länk och bilda dig en uppfattning själv:
http://www.trekbikes.com
Bara för att märket inte är helt känt i Sverige behöver man ju inte automatiskt ha en skeptisk inställning.
/stefan
http://www.trekbikes.com
Bara för att märket inte är helt känt i Sverige behöver man ju inte automatiskt ha en skeptisk inställning.
/stefan
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Trek duger åt Lance åtminstone
Trek är ett stort amerikanskt märke. Om man tycker det är bra eller inte är naturligtvis en smakfråga. Ett vanligt argument för att det skulle vara bra är:
-Duger det åt Lance Armstrong så duger det åt mig.
Jag har kört Cresent Rimfaxe -00 och Trek 7000 -99. Min uppfattning är att båda är ok men att Rimfaxen inte har tillräckligt vridstyv ram och att Treken hade för upprätt (läs gubbig) sittställning.
/Daniel
[Ändrat av appelo 2001-09-21 kl 14:31]
Trek är ett stort amerikanskt märke. Om man tycker det är bra eller inte är naturligtvis en smakfråga. Ett vanligt argument för att det skulle vara bra är:
-Duger det åt Lance Armstrong så duger det åt mig.
Jag har kört Cresent Rimfaxe -00 och Trek 7000 -99. Min uppfattning är att båda är ok men att Rimfaxen inte har tillräckligt vridstyv ram och att Treken hade för upprätt (läs gubbig) sittställning.
/Daniel
[Ändrat av appelo 2001-09-21 kl 14:31]
USAs motsvarighet till Crescent
Trek är USAs motsvarighet till Crescent, en jättekoncern som gör allt från billiga funktionella cyklar till MTBs or racers. Liksom Crescent missade man MTB-vågen först, tyckte det var larvigt med MTB när det fanns landsvägsracers, på 90-talet har dock koncernen hämtat sig och köpt upp en rad små oberoende tillverkare såsom Klein, Gary Fischer och Bontrager. Det yttrar sig i dessa märkens komponentval etc.
Trek måste rimligen anses vara gedigna cyklar, väl i nivå med Crescent och sannolikt även bättre eftersom de rimligen måste ha lärt sig en del från Klein, Fischer och Bontrager.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
Trek är USAs motsvarighet till Crescent, en jättekoncern som gör allt från billiga funktionella cyklar till MTBs or racers. Liksom Crescent missade man MTB-vågen först, tyckte det var larvigt med MTB när det fanns landsvägsracers, på 90-talet har dock koncernen hämtat sig och köpt upp en rad små oberoende tillverkare såsom Klein, Gary Fischer och Bontrager. Det yttrar sig i dessa märkens komponentval etc.
Trek måste rimligen anses vara gedigna cyklar, väl i nivå med Crescent och sannolikt även bättre eftersom de rimligen måste ha lärt sig en del från Klein, Fischer och Bontrager.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
Det går uppenbarligen att vinna Tour de France (landsväg) och Världskuppen + VM (MTB) på Trek cyklar anno 2001, så någonting gör de väl rätt ;-)
Finns det bättre? Visst, helt garanterat!!! Men som sagt, en viss kvalitet krävs det ändå för att åkare av sådan klass ska vilja använda prylarna.
Merida har tidigare erbjudit mycket bra utrustning för pengarna (jag har inte kollat årets modeller) och IMO varit riktigt snygga! Däremot har jag ingen aning om åkkänsla och hållbarhet.
/mats
Finns det bättre? Visst, helt garanterat!!! Men som sagt, en viss kvalitet krävs det ändå för att åkare av sådan klass ska vilja använda prylarna.
Merida har tidigare erbjudit mycket bra utrustning för pengarna (jag har inte kollat årets modeller) och IMO varit riktigt snygga! Däremot har jag ingen aning om åkkänsla och hållbarhet.
/mats
Trek fuel
>Det går uppenbarligen att vinna Tour de France (landsväg) och Världskuppen + VM (MTB) på Trek cyklar anno 2001, så någonting gör de väl rätt ;-)
Utan tvekan. Både Fischer och Klein hör till de allra bästa MTB, även om inte alla gillar genesis-geometri, och Trek Fuel serien får utmärkt kritik.
http://www.mtbr.com/reviews/Bike_full/product_78399.shtml
Crescent försöker inte ens konkurrera på deras kräsna hemmamarknad. Problemet med Trek är närmast att de är så stora och har köpt upp andra. Oligopoltendser (jfr microsoft) vill man ju inte stödja.
Per
>Det går uppenbarligen att vinna Tour de France (landsväg) och Världskuppen + VM (MTB) på Trek cyklar anno 2001, så någonting gör de väl rätt ;-)
Utan tvekan. Både Fischer och Klein hör till de allra bästa MTB, även om inte alla gillar genesis-geometri, och Trek Fuel serien får utmärkt kritik.
http://www.mtbr.com/reviews/Bike_full/product_78399.shtml
Crescent försöker inte ens konkurrera på deras kräsna hemmamarknad. Problemet med Trek är närmast att de är så stora och har köpt upp andra. Oligopoltendser (jfr microsoft) vill man ju inte stödja.
Per
Oligopol
Jag håller inte med dig om att Trek är för stora och har köpt upp en massa annat. Klein, Fisher, Bontrager och Lemond skulle antagligen inte existera som märken idag om inte Trek hade tagit över. Och skulle de finnas kvar skulle de tillverka extremdyra lyxhojar (hmm, gör inte Klein det i alla fall?). Rolf-hjul skulle aldrig ha kommit så stort (och vara så pass billiga). Det naturliga för stora företag när de tar över små är väl annars att man köper det och efter en tid lägger ner, Trek lät cykelälskande kreatörer fortsätta göra det dom var bra på men lät dom slippa driva olönsamma företag.
Naturligtvis gjorde inte Trek detta för att dom var så jävla snälla, men i slutändan tjänar alla inblandade pengar och vi som köper cyklar kan för en rimlig summa få en cykel med någon av "legendernas" produkter. Jag vill oxå påpeka att jag själv inte cyklar på en hoj från koncernen, men när jag tittar på specifikationer tycker jag att en Trek-MTB oftast kostar en 1000:- mindre än vad den borde göra.
Jag håller inte med dig om att Trek är för stora och har köpt upp en massa annat. Klein, Fisher, Bontrager och Lemond skulle antagligen inte existera som märken idag om inte Trek hade tagit över. Och skulle de finnas kvar skulle de tillverka extremdyra lyxhojar (hmm, gör inte Klein det i alla fall?). Rolf-hjul skulle aldrig ha kommit så stort (och vara så pass billiga). Det naturliga för stora företag när de tar över små är väl annars att man köper det och efter en tid lägger ner, Trek lät cykelälskande kreatörer fortsätta göra det dom var bra på men lät dom slippa driva olönsamma företag.
Naturligtvis gjorde inte Trek detta för att dom var så jävla snälla, men i slutändan tjänar alla inblandade pengar och vi som köper cyklar kan för en rimlig summa få en cykel med någon av "legendernas" produkter. Jag vill oxå påpeka att jag själv inte cyklar på en hoj från koncernen, men när jag tittar på specifikationer tycker jag att en Trek-MTB oftast kostar en 1000:- mindre än vad den borde göra.
Sämre delar i vissa fall
Marcus skrev:
>Klein, Fisher, Bontrager och Lemond skulle antagligen inte existera som märken idag om inte Trek hade tagit över. ... Trek lät cykelälskande kreatörer fortsätta göra det dom var bra på men lät dom slippa driva olönsamma företag.
Det har Du i varje fall delvis rätt i fast det har nog mycket att göra med att Trek hade missat MTB-vågen.
Vi kör själva på storbolagets produkter, Fischer och Klein, och är mycket nöjda.
Men nästa cyklar kommer sannolikt att vara av andra märken. Bolaget har nämligen bytt Kingnav mot Huginav på Racelite hjulen, sannolikt för att pressa leverantörskostnader, och Huginaven får så usla recenssioner att jag inte kan tänka mig att köpa hjul med dem annat om det är vrålrea.
Fick Fischer och Klein välja själva vad de skulle sätta för lager på hjulen på det bättre modellerna skulle de knappast ersätta ett lätt, driftssäkert, närmast outslitligt lager, med ett som är känt för att gå sönder.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
Marcus skrev:
>Klein, Fisher, Bontrager och Lemond skulle antagligen inte existera som märken idag om inte Trek hade tagit över. ... Trek lät cykelälskande kreatörer fortsätta göra det dom var bra på men lät dom slippa driva olönsamma företag.
Det har Du i varje fall delvis rätt i fast det har nog mycket att göra med att Trek hade missat MTB-vågen.
Vi kör själva på storbolagets produkter, Fischer och Klein, och är mycket nöjda.
Men nästa cyklar kommer sannolikt att vara av andra märken. Bolaget har nämligen bytt Kingnav mot Huginav på Racelite hjulen, sannolikt för att pressa leverantörskostnader, och Huginaven får så usla recenssioner att jag inte kan tänka mig att köpa hjul med dem annat om det är vrålrea.
Fick Fischer och Klein välja själva vad de skulle sätta för lager på hjulen på det bättre modellerna skulle de knappast ersätta ett lätt, driftssäkert, närmast outslitligt lager, med ett som är känt för att gå sönder.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
OK
Ok, du har rätt. Såna saker händer inom stora företagsbildningar, och att vara i händerna på ekonomer är ju varje byggares mardröm, vad man nu än tillverkar för varor. Men hade Keith Bontrager fortsatt själv hade vi varit tvungna att åka till Kalifornien för att få hans hjul. Men så klart suger det, Trek har säkert räknat dollar och skrivit avtal med Hugi och sen spelar det ingen som helst roll vilket nav som är bäst. Men måste du dumpa Klein & Fisher bara för navens skull, varför inte köpa en Kleinram och specca själv? Det är i alla fall ett alternativ som lockar mig till nästa år.
Ok, du har rätt. Såna saker händer inom stora företagsbildningar, och att vara i händerna på ekonomer är ju varje byggares mardröm, vad man nu än tillverkar för varor. Men hade Keith Bontrager fortsatt själv hade vi varit tvungna att åka till Kalifornien för att få hans hjul. Men så klart suger det, Trek har säkert räknat dollar och skrivit avtal med Hugi och sen spelar det ingen som helst roll vilket nav som är bäst. Men måste du dumpa Klein & Fisher bara för navens skull, varför inte köpa en Kleinram och specca själv? Det är i alla fall ett alternativ som lockar mig till nästa år.
Valuta för pengarna ?
>Men hade Keith Bontrager fortsatt själv hade vi varit tvungna att åka till Kalifornien för att få hans hjul.
Dessvärre är det nog så, om han inte hade konkat.
>Trek har säkert räknat dollar och skrivit avtal med Hugi och sen spelar det ingen som helst roll vilket nav som är bäst.
Precis. Så blir det när ekonomer ….
>Men måste du dumpa Klein & Fisher bara för navens skull, varför inte köpa en Kleinram och specca själv? Det är i alla fall ett alternativ som lockar mig till nästa år.
Det är vad vi funderar på, att specca själva alltså. Och därmed inställer sig frågan om man inte kan få mer för pengarna. Alla trekkoncernens cyklar kan endast köpas i butik och de svenska priserna är helt absurda. En full-laddad Adroit kostar ca 20 000 i USA. I Sverige begärs ett fantasipris, som gör att t ex Litespeed framstår som ett mycket lockande alternativ om man ska ha stel bakgaffel.
För vår del känner vi oss sugna på att köpa heldämpat, och där har inte Fischer eller Klein vad vi söker. Vi vill hellre ha kullager än glidbussningar, och det finns ingen XS i Adeptserien. I det läget uppfattar vi Ellsworth Truth, Santa Cruz SL, Titus X-racer, Intense Tracer, och andra ramar, som betydligt mer intressanta för vår del.
Men för all del Elisabeth, min fru, älskar sin Klein, och skulle det dyka en XS Adept skulle det inte förvåna mig om hon fastnade för den. Hittills har det dock inte hänt och vi har inte lyckats få svar på frågan om de avser att tillverka ngn sådan från Klein. Det är tyvärr nästan hopplöst att nå Klein.
Ett tips, från egen sur erfarenhet, när det gäller Bontragerhjul är att pajar man en fälg så blir det dyrt, om man vill ersätta den med en lika bra (ceramic), eftersom de har 24 o 28 h istället för 32, vilket medför att man måste beställa från utlandet, etc. Speccar vi själva blir det 32h.
Per
>Men hade Keith Bontrager fortsatt själv hade vi varit tvungna att åka till Kalifornien för att få hans hjul.
Dessvärre är det nog så, om han inte hade konkat.
>Trek har säkert räknat dollar och skrivit avtal med Hugi och sen spelar det ingen som helst roll vilket nav som är bäst.
Precis. Så blir det när ekonomer ….
>Men måste du dumpa Klein & Fisher bara för navens skull, varför inte köpa en Kleinram och specca själv? Det är i alla fall ett alternativ som lockar mig till nästa år.
Det är vad vi funderar på, att specca själva alltså. Och därmed inställer sig frågan om man inte kan få mer för pengarna. Alla trekkoncernens cyklar kan endast köpas i butik och de svenska priserna är helt absurda. En full-laddad Adroit kostar ca 20 000 i USA. I Sverige begärs ett fantasipris, som gör att t ex Litespeed framstår som ett mycket lockande alternativ om man ska ha stel bakgaffel.
För vår del känner vi oss sugna på att köpa heldämpat, och där har inte Fischer eller Klein vad vi söker. Vi vill hellre ha kullager än glidbussningar, och det finns ingen XS i Adeptserien. I det läget uppfattar vi Ellsworth Truth, Santa Cruz SL, Titus X-racer, Intense Tracer, och andra ramar, som betydligt mer intressanta för vår del.
Men för all del Elisabeth, min fru, älskar sin Klein, och skulle det dyka en XS Adept skulle det inte förvåna mig om hon fastnade för den. Hittills har det dock inte hänt och vi har inte lyckats få svar på frågan om de avser att tillverka ngn sådan från Klein. Det är tyvärr nästan hopplöst att nå Klein.
Ett tips, från egen sur erfarenhet, när det gäller Bontragerhjul är att pajar man en fälg så blir det dyrt, om man vill ersätta den med en lika bra (ceramic), eftersom de har 24 o 28 h istället för 32, vilket medför att man måste beställa från utlandet, etc. Speccar vi själva blir det 32h.
Per
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K