Valuta för pengarna ?
>Men hade Keith Bontrager fortsatt själv hade vi varit tvungna att åka till Kalifornien för att få hans hjul.
Dessvärre är det nog så, om han inte hade konkat.
>Trek har säkert räknat dollar och skrivit avtal med Hugi och sen spelar det ingen som helst roll vilket nav som är bäst.
Precis. Så blir det när ekonomer ….
>Men måste du dumpa Klein & Fisher bara för navens skull, varför inte köpa en Kleinram och specca själv? Det är i alla fall ett alternativ som lockar mig till nästa år.
Det är vad vi funderar på, att specca själva alltså. Och därmed inställer sig frågan om man inte kan få mer för pengarna. Alla trekkoncernens cyklar kan endast köpas i butik och de svenska priserna är helt absurda. En full-laddad Adroit kostar ca 20 000 i USA. I Sverige begärs ett fantasipris, som gör att t ex Litespeed framstår som ett mycket lockande alternativ om man ska ha stel bakgaffel.
För vår del känner vi oss sugna på att köpa heldämpat, och där har inte Fischer eller Klein vad vi söker. Vi vill hellre ha kullager än glidbussningar, och det finns ingen XS i Adeptserien. I det läget uppfattar vi Ellsworth Truth, Santa Cruz SL, Titus X-racer, Intense Tracer, och andra ramar, som betydligt mer intressanta för vår del.
Men för all del Elisabeth, min fru, älskar sin Klein, och skulle det dyka en XS Adept skulle det inte förvåna mig om hon fastnade för den. Hittills har det dock inte hänt och vi har inte lyckats få svar på frågan om de avser att tillverka ngn sådan från Klein. Det är tyvärr nästan hopplöst att nå Klein.
Ett tips, från egen sur erfarenhet, när det gäller Bontragerhjul är att pajar man en fälg så blir det dyrt, om man vill ersätta den med en lika bra (ceramic), eftersom de har 24 o 28 h istället för 32, vilket medför att man måste beställa från utlandet, etc. Speccar vi själva blir det 32h.
Per