Tre drag

Av de hittills inkomna svaren att döma så är en spinnare vad de flesta förlitar sig på. Skeddrag är också populära men överraskande få väljer wobbler och jiggar/mjukisbeten ärnästan lika sällsynta som de var i en betesask på sextiotalet...

En annan sak jag noterat att dom flesta väljer små beten.
 
Jiggar är lite svårdefinierade. Är en skalle ett drag och kropparna fritt fram. eller är det en skalle och en kropp som är ett drag. I första fallet är det ju ett helt system som ryms inom ett drag. I det andra fallet kanske man bara får ett eller ett fåtal kast innan jiggen är söndertuggad. Ibland riggar man bara en kropp, en krok och ett separat sänke.
En sked eller vobbler kan ge många fiskar och byta krok många gånger innan den ger upp. Mycket fler än en jiggkropp eller ett jigghuvud. Ibland lyckas man ju fånga fler abborrar på en och samma daggmask än på en jiggkropp.
Jag tyckte inte riktigt att jiggar klassade in som drag på din fråga

/John
I den här enkäten får det nog bli ett bete, dvs en komplett jigg eller ett specifikt mjukbete.
 
Intressant artikel. Författaren bedriver tydligen kustfiske på ett begränsat antal ställen med liknande förhållanden och då klarar man sig bra med ett drag (eller två som ju han använde). Med samma eller något liknande drag skulle jag klara mitt eget kustfiske.
Mitt eget kustfiske skulle jag också klara av med enbart ett drag. Med en Savage Gear Seeker på 12 gram eller 16 gram så skulle jag klara av havsöring och makrill utan problem. Men även bleka och annat. I Norge så lärde jag mig att med ordentligt med tålamod och inte för dåligt väder så gick det att fiska detta bete väldigt djupt.

Flugfisket på kusten skulle jag klara mig bra med en brun woolly bugger.
 
Ja du om man kan hamna var som helst och måste fånga fisk. Jag förutsätter att det handlar om fiske från land.

1. Detta blir allrounddraget, 12 frams lottospinnare. Denna funkar till det mesta; abborre, gädda, och ädelfisk i de flesta vattendrag.
1676528112573.png

2. Eftersom man kan hamna var som helst måste man ha ett bete som går att fiska i vegetation, tror mitt val faller på Heddon Moss Boss som även kan dras hem som ytbete under rätt förhållanden.
1676528295108.png

3. Sen behöver man nog nått som går att fiska lite djupare, bottennära. Det måste ju bara bli en jigg. En jigg jag haft bra fiske på både abborre och gädda är Savagear Bleak 8 cm. Säg 10-15 grams skalle.
1676528541576.png
 
Trevlig diskussion! Nu är jag framför allt flugfiskare men jag är inte främmande för lite trevligt haspelfiske som omväxling. Så mina spontana tankar kring beten är som följer:
1. Mörrumsspinnaren, 12 gr, kopparsked. Tvinnar inte linan och har varit ett pålitligt bete genom åren.
2. Min egen hemmagjorda jigg, 15 g huvud, en rejäl tofs gul marabou och kropp av gult chenille. Jag har gjort dem likadana i snart 45 år och abborren är lika förtjusta i dem idag.
3. Svårt med den tredje... Ett kompakt och lättkastat skeddrag lockar men det blir nog en jigg med gummikropp och t-stjärt. Något ganska ljust, med skiftning mot grönt. Håller inte koll på märken där. Totalvikt ca 15 gram.

Spö? Jag sticker ut hakan och säger ett Pezon et Michel parabolic haspelspö på 7' i splitcane och en Cardinal 44, vilket också är anledningen till att jag inte valt tyngre beten. :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...