Tre drag

Förutsatt att coronasituationen då är under kontroll vore det kul att i vår göra allvar av saken, dvs träffas en helg vid något vatten med våra tre drag var...
 
Äh, om jag måste få fisk behövs inga drag alls. Metkrok i en handfull storlekar och några burkar med olika agn. Flöte / vikter om andan faller på.

Men om det måste vara drag så:
En Abu Killer siinking 6 g abborfärgad,
En Abu Toby Fat kopparfärgad 12 g.
En Rapala Original Floating blå o vit 11cm.
spö
teleskopiskt Kunnan X-classic ; 5delat ; 2,1 meter; 5-25g
rulle
Shimano Aero TX 2-6# med trigger.
Lina: Daiwa Crystal Clear 0,20 mm nylonj.
Allt från 80-talet.

Motivering: Om jag inte på förhand vet vattnet, kan det ligga besvärligt till. Kanske en 3 dagars promenad bort från väg. Utrustningen sålunda lätt och kompakt.
Ju mindre storlek på fisk desto fler i vattnet.
Vissa vatten har bara liten fisk.
En liten haspel för att kasta lätta beten alltså.
En haspel med trigger för att minimera tiden mellan kast.
Om grejjorna hållit i 35 år, håller dom nog nu också.

/John
 
3 x Mepps spinnare med el. utan gummifisk vet jag inte i olika färger. Vilka färger vet jag inte men dom har gett mig bra med abborrar i yngre dagar.

Lausvik: Du behöver inte vrida till dina frågeställningar på det sättet att du kräver motivering. :(
Det är ingen idé att du tjatar på mig för mer än så får du inte av mig.
 
3 x Mepps spinnare med el. utan gummifisk vet jag inte i olika färger. Vilka färger vet jag inte men dom har gett mig bra med abborrar i yngre dagar.

Lausvik: Du behöver inte vrida till dina frågeställningar på det sättet att du kräver motivering. :(
Det är ingen idé att du tjatar på mig för mer än så får du inte av mig.
Det är helt frivilligt att dela med sig av sina erfarenheter och funderingar, Tack för ditt bidrag.
 
Av de hittills inkomna svaren att döma så är en spinnare vad de flesta förlitar sig på. Skeddrag är också populära men överraskande få väljer wobbler och jiggar/mjukisbeten ärnästan lika sällsynta som de var i en betesask på sextiotalet...
 
Jiggar är lite svårdefinierade. Är en skalle ett drag och kropparna fritt fram. eller är det en skalle och en kropp som är ett drag. I första fallet är det ju ett helt system som ryms inom ett drag. I det andra fallet kanske man bara får ett eller ett fåtal kast innan jiggen är söndertuggad. Ibland riggar man bara en kropp, en krok och ett separat sänke.
En sked eller vobbler kan ge många fiskar och byta krok många gånger innan den ger upp. Mycket fler än en jiggkropp eller ett jigghuvud. Ibland lyckas man ju fånga fler abborrar på en och samma daggmask än på en jiggkropp.
Jag tyckte inte riktigt att jiggar klassade in som drag på din fråga

/John
 
Jiggar är lite svårdefinierade. Är en skalle ett drag och kropparna fritt fram. eller är det en skalle och en kropp som är ett drag. I första fallet är det ju ett helt system som ryms inom ett drag. I det andra fallet kanske man bara får ett eller ett fåtal kast innan jiggen är söndertuggad. Ibland riggar man bara en kropp, en krok och ett separat sänke.
En sked eller vobbler kan ge många fiskar och byta krok många gånger innan den ger upp. Mycket fler än en jiggkropp eller ett jigghuvud. Ibland lyckas man ju fånga fler abborrar på en och samma daggmask än på en jiggkropp.
Jag tyckte inte riktigt att jiggar klassade in som drag på din fråga

/John
Ur SAOB:

5) motsv. DRAGA, v. I 1 d; i fråga om fiske medelst fiskedon som drages i vattnet: (hvarje) särskild dragning med dylikt fiskedon. Göra ett godt drag. Nordforss (1805). Det högsta är att man gör fyra drag med storbacken på veckan. Nilsson Fauna 4: 576 (1865). — jfr NOT-DRAG. — särsk. konkret: fiskredskap som drages i vattnet efter båten hvari fiskaren sitter o. som består af en mer l. mindre naturtrogen fisk af metall med en l. flera krokar; jfr SVIRFVEL. Wil någon fara medh Slant eller Dragh effter Gäddor. IErici Colerus 1: 67 (c. 1645). Lind (1749). särsk. i förb. ro drag, (roende) fiska med drag (i ofvanstående bet.). Procopé Insp. 25 (1915). jfr ABBORR-, GÄDD-, LAXÖRINGS-, PROPELLER-, SKED-, SVIRFVEL-DRAG.


Med drag menar jag konstbete (artificiellt bete) för spinnfiske. Du får ändra ditt svar om du vill.
 
Behövs inte. Jag har inte något speciellt minne förknippat till en specifik jigg.
Jag kommer inte ens ihåg vad jiggtillverkarna hette för 20 år sedan.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.