Kastspö till nybliven pensionär (present)

Haha, jag vet precis hur behovet brukar växa ju mer man kollar på nya prylar 😉

210cm duger bra! Det är inte för kort utan en helt normal längd på ett vanligt fiskespö.
Kastvikten ser bra ut och så är det lagom grov lina med och hela kittet ser fint ut också.
Tror det blir en jättebra present om du köper den!


Jag känner mig nästan helt övertygad kring längden! Jag har bara fått känslan när jag kollat runt att kortare spön (runt 210) mer är användbart vid båtfiske, och att fiske från land (som han antagligen kommer att ägna sig åt mer) kräver lite längre spön. Jag känner mig så lost i den här världen, men vill bara inte göra bort mig på den detaljen 😕
 
Haha, jag vet precis hur behovet brukar växa ju mer man kollar på nya prylar 😉



Jag känner mig nästan helt övertygad kring längden! Jag har bara fått känslan när jag kollat runt att kortare spön (runt 210) mer är användbart vid båtfiske, och att fiske från land (som han antagligen kommer att ägna sig åt mer) kräver lite längre spön. Jag känner mig så lost i den här världen, men vill bara inte göra bort mig på den detaljen 😕

Jag föredrar lite längre spön och precis som du skriver framförallt när det är från land. Så 8 fot dvs 240 hade jag personligen valt. Däremot kanske han föredrar ett 7fot då det sannolikt var den längd hans gamla spö hade, skillnaden är dock inte så stor. Det som brukar kallas "allround" för svensk insjö är runt 10-30g i kastvikt. För rent abborrfiske är det mer vanligt med 5-25 eller lättare och för rent gäddfiske kan det vara ända upp mot 150g beroende på teknik.

Är det en gubbe som vill fiska som gubbar alltid fiskat är det dock 5-25 eller 10-30g som gäller :)

Vad gäller lina, så föredrar jag flätlina framför nylon men det är en smaksak där jag gissar att de flesta föredrar flätlina men att nylon preferens är vanligare bland just äldre fiskare. Fiskar man från land är det svårare att lossa bottennapp och då är en flätlina ytterligare en fördel.
 
210 cm (7 fot) räcker men vid fiske från land kan det vara en fördel med ett något längre spö. Å andra sidan kan ett långt spö vara bängligare att hantera om det är trångt (träd, buskar och annat) där man fiskar, under förflyttning och vid fiske från båt. 10-30 grams kastvikt är det klassiska "allsvenska" spinnfisket och i det viktspannet hittar man lagom stora drag till såväl abborre som gädda.

För att ytterligare försvåra urvalsprocessen tre budgetalternativ från franska Decathlon. Just dessa spön och rullar har jag inte själv testat men alla de grejor jag köpt från Decathlon har varit extremt prisvärda. Obs att lina inte verkar ingå men för 99 kr kan du köpa till en 1.000 metersspole 0,30 mm nylonlina (så har han så att det räcker ett bra tag). OBS att det brukar ta en dryg vecka att få hem grejor från Decathlon. Dogger och Fladen levererar blixtsnabbt.


Ett till alternativ från Fladen.


Slutligen ett intressant set från Daiwa.

 
Väljer du något av budgetseten får du råd med några beten. Spinnare och jiggar är det mest effektiva.

Beteslås och (till gäddfisket) ståltafasar behövs också. De minsta låsen och 20 cm-tafsarna passar bra.
 
Stort tack för ert engagemang och alla era svar! Det betyder mycket för någon som är vilse i fiskedjungeln, och dessutom lite stressad över presenten 😅 Jag har vägt en del fram och tillbaka nu mellan de olika varianterna, och slog tillsist till på Daiwa-setet som lausvik länkade här ovan, med motiveringen att det ligger inom ramen för den kastvikt de flesta här rekommenderar, att Daiwa har lyfts fram som ett prisvärt alternativ, att det ligger bra till inom sweetspoten för min budget, och att det verkar komma med en rätt okej lina?

Jag tror att han kommer bli nöjd! Och nu är jag dessutom själv lite sugen på att köpa ett spö och dra iväg och kasta lite 😄
 
Stort tack för ert engagemang och alla era svar! Det betyder mycket för någon som är vilse i fiskedjungeln, och dessutom lite stressad över presenten 😅 Jag har vägt en del fram och tillbaka nu mellan de olika varianterna, och slog tillsist till på Daiwa-setet som lausvik länkade här ovan, med motiveringen att det ligger inom ramen för den kastvikt de flesta här rekommenderar, att Daiwa har lyfts fram som ett prisvärt alternativ, att det ligger bra till inom sweetspoten för min budget, och att det verkar komma med en rätt okej lina?

Jag tror att han kommer bli nöjd! Och nu är jag dessutom själv lite sugen på att köpa ett spö och dra iväg och kasta lite 😄
Bra val!
Daiwa är bra och linan till spöet är 0.20mm flätlina så den klarar av både storgäddor och många bottennapp. Men ej för grov så det blir svårare att kasta.

Och kul att du också fått lite sug efter fiske! Jag hoppas att du också köper ett spö åt dig själv! :)
Ni kanske kan dra ut tillsammans och fiska?
Det är ett stort äventyr du har framför dig om du vill ge dig ut, så mycket att upptäcka och lära sig om hobbyn och naturen! Jag önskar ibland att jag kunde få börja om från början för det är så kul att lära sig allting även om jag är långt ifrån fullärd ännu!

Har du några fler frågor så är det bara att kasta dom på oss, det bästa som finns är att lära nya fiskare om fiske! :D
 
Stort tack för ert engagemang och alla era svar! Det betyder mycket för någon som är vilse i fiskedjungeln, och dessutom lite stressad över presenten 😅 Jag har vägt en del fram och tillbaka nu mellan de olika varianterna, och slog tillsist till på Daiwa-setet som lausvik länkade här ovan, med motiveringen att det ligger inom ramen för den kastvikt de flesta här rekommenderar, att Daiwa har lyfts fram som ett prisvärt alternativ, att det ligger bra till inom sweetspoten för min budget, och att det verkar komma med en rätt okej lina?

Jag tror att han kommer bli nöjd! Och nu är jag dessutom själv lite sugen på att köpa ett spö och dra iväg och kasta lite 😄
Det blir en fin och säkert uppskattad pensionspresent. Linan är bra, en 8-kardelers flätlina, även om gubben (som antagligen är van vid nylon) såkert kommer att få litet problem med knutar och trassel till en början. Flätlinorna kräver nämligen andra knutar än nylonet. Med googla på den lättslagna palomarknuten och lär dig den så kan du ju passa på att impa på honom genom att lära honom den:).

Och om du inte redan vet det så är vi fiskare vidskepliga och önskar aldrig varandra god fiskelycka utan säger istället "skitfiske" till den som ska ge sig ut. Så... ett hjärtligt skitfiske till dig och din gubbe!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pellepaltnacke Flugkast, kastspö flöte Fiske 12
anasi.maskas Haspelspö, spinnspö och kastspö Fiske 6
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
lsjonsson GÖS-en guide till Sveriges hetaste fiskevatten Fiske 14
lsjonsson Till Trassselgubben Fiske 4
Martin 0725 Spötips till novis! Shimano 200B Fiske 3
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
Alternativ till mask Fiske 13
dunderbjorn Fiskekompis resa rån Stockholm till Dalarna Fiske 1
Älgö låda till portabelt ekolod? Fiske 6
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
Fiskson Bästa stället att åka till över en helg? Fiske 5
mojja1 Älvdalen till fots komplettering Fiske 1
mojja1 Älvdalen till fots?? Fiske 3
avslutat080903 SVT: Rödingen blev till gädda ?!?! Fiske 6
axen290 Lack till cane spön Fiske 2
divadiva gå till tertojåkka? Fiske 2
divadiva helikoptertransporter till fjällfisket Fiske 18
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
divadiva plats i bilen för flugfiskare till lappland Fiske 0
flindra Drag till metspö Fiske 13
M.Gustavsson Crippled Minnow till Gös? Fiske 3
Älgö Från flätad till nylon...? Fiske 2
Tigershark Länkar till bra fiskeforum/fiskesidor. Fiske 16
srpp Present till flugfiskare? Fiske 14
M.Gustavsson ska oxå till Jämtland v.33 Fiske 0
Edsbyn Till Pakistan igen Fiske 3
v99helto Klingor till spöbygge direkt från tillverkare Fiske 11
fesk Saknar underdel till Elbe President 12 fot Fiske 1
peppe_malmqvist Forumister till mässan? Fiske 2
Malindo Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling! Fiske 40
vuogga Längtan till fjällen.... Fiske 3
M.Gustavsson 1 Dag kvar till Norge!! Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
peppe_malmqvist Ammarnäs till Gaula? Fiske 0
peppe_malmqvist Placering av ringar i förhållande till ryggrad Fiske 5
corollamannen Tips till haspelspöbyggnad? Fiske 0
samarn Länk till fiske Fiske 1
EdgeX Länk till spöbyggnadstips. Fiske 2
peterw Lina till Fenwick Techna AV 9" klass 6 Fiske 11
Kålle Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare? Fiske 80
Mikael-71 Tafs till jig Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.