Trangia Multifuel d:ä

Hej,

Hittade en Trangia Multifuel brännare på blocket häromdagen och trodde jag gjorde ett kap. (Kanske jag gjorde)
Men nu visar det sig att det är den äldre modellen, känd som art nr 780001 och inte den moderna X2.

Nåja...

Nu söker jag en servicenyckel till den.
Trangia hade inga kvar, och det finns en från Optimus men lyckas inte hitta den i Sverige utan bara i utlandet. Kanske måste beställa en plus ett servicekit, verkar kosta totalt runt 30 EURO.

Är det någon annan som använder en sån brännare och har tips eller någon som har en servicenyckel till salu eller nåt?

Finns tydligen bara ett munstycke till denna modell oavsett bränsle, låter ju intressant. Är det säkrast att prova med fotogen första gången eller något annat bränsle?

Den verkar vara i fint skick, tänkte rengöra den lite o skruva isär den eventuellt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nova...

Det är ju helt enkelt ett Novakök utan benstöd du har hittat. Enligt mig betydligt bättre än X2 om du vill kunna reglera lågan, X2 är i stort sett fullt blås bara.

...vet inte om det är ngn skillnad på multiverktyget till gamla och nya Nova, om inte så köp Novaversionen, borde ju vara enkel att hitta.

//J

Dette er som nevnt over en optimus nova. Det varierete noe fra år til år om parafin (fotogen) eller bensin kunket best.
Finned du verktøy til nova så er det best. unversalnøkkel for sykkel med de rette størrelsene funker eller en multitool. I tilegg er det en magnet til å dytte på rensenål. Du kan riste i så rense den, eller sette på verktøyet en skap-dør magnet (Ikea har noen sterke runde)

Beste multifuel til Trangia!!!!

dsk

Lägg ut en bild på köket.

Uppställd i ett större Trangia
xOlXSku.jpg

Fick igång den efter en stund också. Köpte bara en flaska fotogen för att prova.
9W7kwLE.jpg

Är inte helt säker på att jag behöver nåt verktyg, gick bra med en skiftnyckel och skruvmejsel att rengöra den ltie. Man kanske klarar sig med en multitool...

Denne modellen har 2 svakheter.
1 skruen under i center må ikk strammes for mye da ryker bolten.
2 Cejn koplingen lekker om du ikke er nøye på å holde ringen helt tilbake og ikke slippe før du har tatt ut hun delen.

Tilgjengjeld er denne versionen med "made in Sweden" på reguleringshendelen populær på eBay, og kan koste omtrent det samme som en ny som er produsert i østen.

Jeg har sluttet å ta med meg verktøyet på tur, har aldri hatt behov for feltreparasjon, og kan klare "alt" med multitool.

dsk

Det är ju helt enkelt ett Novakök utan benstöd du har hittat. Enligt mig betydligt bättre än X2 om du vill kunna reglera lågan, X2 är i stort sett fullt blås bara.

...vet inte om det är ngn skillnad på multiverktyget till gamla och nya Nova, om inte så köp Novaversionen, borde ju vara enkel att hitta.

//J

Fick tipset av Trangia att Nova verktyget är i princip samma som gamla Trangia.
Men den var ganska dyr, runt 20 euro, nästan lika dyr som brännaren...
Klarar mig nog med multiverktyget jag har i fickan!

Denne modellen har 2 svakheter.
1 skruen under i center må ikk strammes for mye da ryker bolten.
2 Cejn koplingen lekker om du ikke er nøye på å holde ringen helt tilbake og ikke slippe før du har tatt ut hun delen.

Tilgjengjeld er denne versionen med "made in Sweden" på reguleringshendelen populær på eBay, og kan koste omtrent det samme som en ny som er produsert i østen.

Jeg har sluttet å ta med meg verktøyet på tur, har aldri hatt behov for feltreparasjon, og kan klare "alt" med multitool.

dsk

1. Tänker du på skruven under brännarplattan? Märkte att jag fick inte ut nå bränsle förrän jag skruvade upp den lite, och sen skruvade jag igen den under förvärmningen. Då funkade det bra.
2. Såg inget läckage alls igår vid testet, alla packningar såg fräscha ut osv.

Funderar just att multiverktyget duger nog till det mesta, enda man saknar är isåfall magneten...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips