Trangia Grytmysare för gasoltub

Ser att jag uttryckt mig klumpigt här.

Bensin ger ifrån sig mindre ångor med fallande temperatur, men ång/luftblandningen blir mer lättantändlig ju kallare det är (ned till ca -40C när inga fler ångor släpps).
Jag vet inte om jag förstår dig rätt här, men menar du att när temperaturen är under -40°C så förångas inte bensinen alls?

Jag vet inte om jag förstår dig rätt här, men menar du att när temperaturen är under -40°C så förångas inte bensinen alls?
Korrekt.

Flampunkten (flash point) är ca -43C för bensin. Flampunkten är, förenklat sett, den lägsta temperatur där en brännbar vätska avger ångor som kan antändas.

Flampunkten på diesel/fotogen är 55-60C.
Det är därför det inte går att tända en kopp fotogen med en tändsticka, om du inte lyckas värma upp hela mängden fotogen till den temperaturen med din tändsticka (vilket i praktiken är omöjligt).

Termisk tändpunkt/autoignition temperature är ett annat begrepp som är relevant när vi hanterar brännbara vätskor.

Korrekt.

Flampunkten (flash point) är ca -43C för bensin. Flampunkten är, förenklat sett, den lägsta temperatur där en brännbar vätska avger ångor som kan antändas.

Flampunkten på diesel/fotogen är 55-60C.
Det är därför det inte går att tända en kopp fotogen med en tändsticka, om du inte lyckas värma upp hela mängden fotogen till den temperaturen med din tändsticka (vilket i praktiken är omöjligt).

Termisk tändpunkt/autoignition temperature är ett annat begrepp som är relevant när vi hanterar brännbara vätskor.
Så om man förvärmer med bensin i temperaturer under -43°C så är det nödvändigt med en veke i skålen för förvärmningsvätska eller att man hålla den brinnande tändstickan emot den flytande bensinen en stund så att den värms upp?

Så om man förvärmer med bensin i temperaturer under -43°C så är det nödvändigt med en veke i skålen för förvärmningsvätska eller att man hålla den brinnande tändstickan emot den flytande bensinen en stund så att den värms upp?
Ja, enkelt sagt.
Sen är det lite andra faktorer i definitionen som jag inte minns.

Sen kan man såklart komma runt veke genom att punktvärma en liten volym snabbare än värmen leds bort, tex med en liten tändare av typen gasolbrännare.
Eller göra en aerosol.
Eller på annat sätt värma upp bensinen.

Går inte bensin att använda i lägre temperaturer än -30°C? Varför?
Jag pratade med för så där 20 år sedan om flygfotogen med en flygvapenpilot som flög fallskärmsklubbens flygplan (nog oavlönat arbete). Han avrådde mig från att använda flygfotogen (Jet fuel A1 har fallskärmsklubben) till mina kök för Jet fuel innehåller så många gifter som antimögel, anti-xxxx, anti-yyyy. Möjligen sa han det för att han inte ville jag skulle tigga en liter Jet fuel och jag sedan skulle rekommendera likasinnade att också vilja få lite Jet fuel från fallskärmsklubben.

Ja Per, det gjorde han säkert. Soppa kostar, även för flygklubben...

JetA1 är det fotogenbränsle som har den (för oss amatörer) lättaste åtkomligheten till
en garanterad paraffineringstemperatur under -40 C/F [temperaturkurvorna för Celsius
och Fahrenheit korsar varandra vid just -40]. Det förstår ju var och en att det är lite o-
bra om bränslesystemet slammar igen med paraffin när man flyger på 10000m ...

Och vi vill ju inte ha det bekymret om vi är ute och campar i såna temperaturer. Vad det
gällde tillsatser så sas det aldrig något om sånt på mitt förra jobb - och där är de sjukt
överkänsliga om yrkesskador, arbetarskydd, kem-relaterad ohälsa osv...

Tyvärr så bryr sig inte flygindustrin ett dugg om hur vätskan ser ut, bara om hur den
fungerar (och kostnaden!) - vilket lett till att den normalt är pissgul, inte kundvänligt
glasklart ofärgad. Vill man ha rent glasklar fotogen - så får man säkra paraffinerings-
temperaturen själv, för den niche-egenskapen är inte specifierad för vanlig lysfotogen ute
i handeln. Men den vanliga lysfotogenen är ju glasklar, och luktar inte starkt av fotogen ...
/Odd

Senast ändrad:

Aktuellt

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.
Ja Per, det gjorde han säkert. Soppa kostar, även för flygklubben...

JetA1 är det fotogenbränsle som har den (för oss amatörer) lättaste åtkomligheten till
en garanterad paraffineringstemperatur under -40 C/F [temperaturkurvorna för Celsius
och Fahrenheit korsar varandra vid just -40]. Det förstår ju var och en att det är lite o-
bra om bränslesystemet slammar igen med paraffin när man flyger på 10000m ...

Och vi vill ju inte ha det bekymret om vi är ute och campar i såna temperaturer. Vad det
gällde tillsatser så sas det aldrig något om sånt på mitt förra jobb - och där är de sjukt
överkänsliga om yrkesskador, arbetarskydd, kem-relaterad ohälsa osv...

Tyvärr så bryr sig inte flygindustrin ett dugg om hur vätskan ser ut, bara om hur den
fungerar (och kostnaden!) - vilket lett till att den normalt är pissgul, inte kundvänligt
glasklart ofärgad. Vill man ha rent glasklar fotogen - så får man säkra paraffinerings-
temperaturen själv, för den niche-egenskapen är inte specifierad för vanlig lysfotogen ute
i handeln. Men den vanliga lysfotogenen är ju glasklar, och luktar inte starkt av fotogen ...
/Odd
Jag tror inte att det var av ekonomiska skäl att någon i fallskärmsklubben inte ville ”sponsra” mig med en liter Jet fuel, för som jag fattade det så var flygfotogen billigt då det var skattebefriat. Således ingen moms och ingen energiskatt, igen energiskatt, igen koldioxidskatt. Kanske priset på flygfotogen då för 20 år sedan var hälften mot priset på bensin.

För 55 år sedan hade jag en barndomskamrat vars föräldrar hade en motorbåt som gick att köra med fotogen, men man måste starta motorn med bensin. Fotogen var nog billigare (mindre dyrt) än bensin. Jag har inget minne av att avgaserna från den båten luktar som avgaserna från fallskärmsklubbens plan med turbopropmotor så det kanske är olika sorters fotogen.
/Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips