Ja Per, det gjorde han säkert. Soppa kostar, även för flygklubben...
JetA1 är det fotogenbränsle som har den (för oss amatörer) lättaste åtkomligheten till
en garanterad paraffineringstemperatur under -40 C/F [temperaturkurvorna för Celsius
och Fahrenheit korsar varandra vid just -40]. Det förstår ju var och en att det är lite o-
bra om bränslesystemet slammar igen med paraffin när man flyger på 10000m ...
Och vi vill ju inte ha det bekymret om vi är ute och campar i såna temperaturer. Vad det
gällde tillsatser så sas det aldrig något om sånt på mitt förra jobb - och där är de sjukt
överkänsliga om yrkesskador, arbetarskydd, kem-relaterad ohälsa osv...
Tyvärr så bryr sig inte flygindustrin ett dugg om hur vätskan ser ut, bara om hur den
fungerar (och kostnaden!) - vilket lett till att den normalt är pissgul, inte kundvänligt
glasklart ofärgad. Vill man ha rent glasklar fotogen - så får man säkra paraffinerings-
temperaturen själv, för den niche-egenskapen är inte specifierad för vanlig lysfotogen ute
i handeln. Men den vanliga lysfotogenen är ju glasklar, och luktar inte starkt av fotogen ...
/Odd