HA är lite styvare och deformeras inte lika lätt. Men i mitt bruk håller blank aluminium utmärkt. Jag har några kök som jag polerat vindskydden på insidan för att öka effektiviteten. Men trotts att jag har massor med Trangia att välja mellan, har inte färgen på köken spelat någon roll vid valet av vad som går ner i ryggsäcken.
Dessutom packar jag bara de delar av Trangian jag vet kommer att användas.
Kastrull/kaffepanna har jag lyckats skrota. Kaffepanna när jag värmde svartvinbärssaft. syran i saften gjorde hål på aluminiumet. Kastrull när den torrkokade. Jag hade metrev ute medans jag kokade potatis. Plötsligt började det nappa och matlagningen var bortglömd.
Förresten så har jag smält ett undre vindskydd också. Muntert samkväm en sen kväll när mitt kök gick oavbrutet som kaffekokare, på natten någon gång brann gräset under köket och vindskyddet smälte.
Några spritbrännare har jag genom åren bytt ut, de har börjat läcka i vecket där sparlågeringen slutar, ett känt problem med spritbrännaren.
Kaffepannan lappade jag med lödkolv och tenn. Den gick några år till. Pensionerades så småningom då den krater-frätta botten började irritera vid diskning.
/John