Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej?

Köp gasbrännare och kom in i 2021:LOL:
Samma sak med att köpa en ny bil idag, inte köper man manuell växellåda, automat som gäller nu för tiden :LOL:
Det är väl ändå elbil som gäller om du nu tycker att manuell växellåda är gammaldags ;)
PS. Röstar på gas, fast funderar på sprit-/alkoholbrännare igen bara för att jag inte har någon stress i skogen. :unsure:
 
Det mesta är redan sagt men jag vill inflika att just stekning är inte Trangias starka sida. När jag steker gör jag det helst i kastrull om det går. Ska jag steka på stekpannan, tar jag av vindskyddet och lägger en sten med lagom avstånd mot lågan som jag vilar pannan mot (är svårt att hålla den stilla utan att ha något att lägga ann mot). Ska man steka något länge kan man ta 3 stenar men det gör man nästan aldrig.

En klassisk viktminskning är att skippa pannan och använda en engångs pajform eller lite vikt folie.
 
När det gäller gasåtgång. Jag har använt gas i många år nu och min strategi är att alltid ta med en ny flaska och den påbörjade. Innebär att jag alltid har med två flaskor men också att jag aldrig stått utan gas. Kör köket minst tre gg/dag, frukost lunch middag och sista turen var vi ute fyra nätter.

Alternativet om man är flera, trangia 25 är oftast ett gruppkök, är att någon bär med sig en liten toppmonterad brännare och en tub. Det är smidigt för att fixa ett fika och/eller dela på sig.
 
1. Är HA värt de extra kronorna över UL, några nackdelar med HA förutom priset?

2. Vill helst undvika teflon / nonstick, men fungerar det att steka i de obehandlade pannorna, eller bränner det väldigt lätt fast?


/Johan
Tjena!

Jag har både Duossal och Nonstick. 90% av tiden använder jag nonstick och 10% Duossal. Anledningen är att nonstick inte bränner fast. Duossal bränner fast rätt lätt. Kom ihåg att skydda nonsticken vid transport och givetvis aldrig metallverktyg i pannan.
 
Jag vill först göra klart att jag gillar trangiaköken.
Men stekpannan blir jag inte kompis med. Om jag skall steka använder jag en annan lösning.
1 En liten tjockbottnad gjutjärnspanna på trangian. eller
2 Ett annat kök eller öppen eld.

Det är lättare att steka i en sardinburk över en blåslampa än I trangiastekpannan på ett trangiakök.
Om man försöker med försiktig värme, blir den varm bara i mitten på pannan och man bränner fast där.
Försöker man med mera värme bränner man fast i hela botten. Detta oavsett vilken beläggning/material trangiapannan har. Det hjälper inte ens med gb74 brännaren. Jag sträcker mig så långt som att påstå att stekpannan på trangian är det kokkärl som ger sämst stekresultat. Det går bättre att steka i någon av kastrullerna eller till och med i kaffepannan. Detta på trangiaköket alltså. Om man har öppen eld kan man maka ut några kol och ställa stekpannan på dom för att få bättre stekresultat.

Det måste gå att grädda pannkakor!

/John
 
John,
jag gräddar pannkakor på min DuoSSAL-stekpanna utan större problem. (Mycket smör i pannan!)
Jag hade en gång för länge sedan en av de första teflonversionerna (den ljusgrå) som vi skulle steka en trave pannkakor på - det gick bra - men efteråt noterade jag att hela pannan hade blivit konkav! Den var bortåt en cm djupare i mitten jämfört med i kanten. Så den byttes (efter försök till riktning) senare ut mot första generationen av stål/alu-laminat.

KAP Arctic hade sina klara fördelar! (Värme!!!) De andra matlagningsparen var djupt avundsjuka på oss: Torsdagskvällens middag i vårt par var ärtsoppa (på kompisens Trangia), pannkakor (på mitt KAP Arctic) nedsköljt med varsin ölburk - och kvällen avlutades med varsin drajja i (alldeles nya på marknaden!) Lexanglas av rätt form
till kokkaffet. Jag erkänner villigt att vår kanadensare låg nästan en decimeter djupare i vattnet än de andras, men det var det värt. Hm, konserver och öl som inledande barlast, men vi paddlade medströms... Vi var ju på "gourmet-paddling"! 😎
/Odd
 
Intressant Odd. Kanske skall leta rätt på duossalköket och köra KAP-brännaren vid tillfälle men kanterna på stekpannan är ju inte idealiska jmfrt med riktigt pannkakslagg.

På landet har jag bjudit in grannskapet på pannkakor och fixat till en smet med upp till 18 ägg. Då har ett tvålågors Optimus fotogenkök https://images.app.goo.gl/vxvgNym5KXTMYSz98
och två pannkakslaggar gjort att gräddningen gått snabbt och med utmärkt resultat.

Thure
 
På landet har jag bjudit in grannskapet på pannkakor och fixat till en smet med upp till 18 ägg.
Då har ett tvålågors Optimus 535 fotogenkök och två pannkakslaggar gjort att gräddningen
gått snabbt och med utmärkt resultat. /Thure
Ja, har man möjlighet att få med sig riktig pannkakslagg i gjutjärn så slår det alla former av lätta
campingalternativ. Har man dessutom tillgång till dubbla brännare (eller trippla!) så blir det Nirvana
rationellt sett. Med transport med bil, skoter / cykel med släp etc så är det dessutom enkelt ordnat...

Och!
Vill man sedan ha riktigt bryggkaffe efteråt - så är det bara att ställa ett exemplar av Sunwind-Gyllings
12-koppars "Home away" * kaffebryggare på brännaren. Komplett med glaskanna och drip-stop... :)
/Odd
* Jag återkommer med tiden, i brygga kaffe -tråden, med en presentation... Alla behöver ju inte en Atomic...
 
Senast ändrad:
Intressant Odd. Kanske skall leta rätt på duossalköket och köra KAP-brännaren vid tillfälle men kanterna på stekpannan är ju inte idealiska jmfrt med riktigt pannkakslagg.

På landet har jag bjudit in grannskapet på pannkakor och fixat till en smet med upp till 18 ägg. Då har ett tvålågors Optimus fotogenkök https://images.app.goo.gl/vxvgNym5KXTMYSz98
och två pannkakslaggar gjort att gräddningen gått snabbt och med utmärkt resultat.

Thure

För t25 så har jag skaffat en annan stekpanna från trangia med sneda kanter och fällbart handtag. Nu har jag inte testat den så mycket men när jag har med en t25 av äldre modell så är inte vikten högsta prio utan jag vill kunna laga mat. Eftersom jag trots allt bär omkring på köket även om sträckorna inte är så långa så är gjutjärn eller stål fortfarande lite tungt.
 
Största fördelen med Trangia är att man kan röra om i en kastrull utan att hålla i den med andra handen.
Ska byta till gas nu testat med Primus mimer men ej med GB 74 är trangia brännaren effekt på 2100 max vad köket tål på sommaren och tillräckligt när man ej ska smälta snö?
Är teflon kastruller bäst till sprit och HA bäst till gas?
Kan man jfr trangia teflon med lågpris pannor eller är de lika bra som märkes teflon?
De jag ej gillar med gas är ju den gas puff som läcker när man tar loss behållaren men om det blåser lite kanske det ej känns(mitt Kap-Artic lämnar ju en fotogendimma om man ej kör på lågt tryck när nästan klar men ej lika otrevlig doft som gas med lukt tillsats)
Finns nu ett kök på rea med teflon i byttor och stekpanna och kp.för 5-600kr i ul+ 445 för GB 74 är detta bra val eller
ha för 950 +445 kr har ju gamla som reserv om teflon ger sig bra så länge nytt, Teflon och primus 207 är nog ingen höjdare.
 
Jag upprepar mig - igen...
Det ideala Trangiat säljs inte som ett vanligt färdigt kit: Vindskydden i HA, kastruller och stekpanna i DuoSSAL, kaffepanna i AL samt GB74 brännare. Nonstick-beläggningar håller jag mig, precis som väldigt många andra, lååångt ifrån. DuoSSAL löser det problemet - och i värsta fall diskar man DuoSSAL med sand (när scotchbrite inte räcker till). Men; för närvarande går det inte ens att plocka ihop det kittet som lösa reservdelar - det verkar som fabriken står stilla, det är mycket som är slutsålt och saknar förväntad leveranstid...
/Odd
 
HA i kastrullerna är vad jag använder numera och sen tar jag Duossalstekpanna/lock om jag ska steka mycket. Om det bara blir fråga om snösmältning tar jag HA även i stekpannan/locket.

Mina duossalkastruller används allt mer sällan...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
PJE Primus eller Trangia Kök och brännare 17
Franz321 Primus Omnifuel eller Trangia? Kök och brännare 9
Stream Trangia serie 25 eller 27? Kök och brännare 6
MatNi Explorer eller Nova till Trangia? Kök och brännare 7
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.