Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej?

Finns det någon fördel med att välja HA framför vanliga UL i själva vindskyddet? De är ju mer än dubbelt så dyra om man köper dem separat...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jägarpanna i svartplåt som stekpanna alla gånger. Al panna till vattnen och värma mat i ett Ti kärl, skall du laga mat ute är Tragiat eller något liknande utmärkt och även jag kör med gas 3 av säsongerna.

Finns det någon fördel med att välja HA framför vanliga UL i själva vindskyddet? De är ju mer än dubbelt så dyra om man köper dem separat...
Samma egenskaper dvs något hårdare yta och marginellt lättare att underhålla. HA-vindskyddet verkar också tåla förvärmning av fotogenbrännaren bättre, mitt äldre vindskydd har mjuknat lite runt brännarplattan men HA-versionen är ännu så länge opåverkad. För den som kör gas eller sprit lär det inte märkas.

//J

HA är lite styvare och deformeras inte lika lätt. Men i mitt bruk håller blank aluminium utmärkt. Jag har några kök som jag polerat vindskydden på insidan för att öka effektiviteten. Men trotts att jag har massor med Trangia att välja mellan, har inte färgen på köken spelat någon roll vid valet av vad som går ner i ryggsäcken.
Dessutom packar jag bara de delar av Trangian jag vet kommer att användas.

Kastrull/kaffepanna har jag lyckats skrota. Kaffepanna när jag värmde svartvinbärssaft. syran i saften gjorde hål på aluminiumet. Kastrull när den torrkokade. Jag hade metrev ute medans jag kokade potatis. Plötsligt började det nappa och matlagningen var bortglömd.
Förresten så har jag smält ett undre vindskydd också. Muntert samkväm en sen kväll när mitt kök gick oavbrutet som kaffekokare, på natten någon gång brann gräset under köket och vindskyddet smälte.

Några spritbrännare har jag genom åren bytt ut, de har börjat läcka i vecket där sparlågeringen slutar, ett känt problem med spritbrännaren.

Kaffepannan lappade jag med lödkolv och tenn. Den gick några år till. Pensionerades så småningom då den krater-frätta botten började irritera vid diskning.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips