Träna ryggen utan redskap

Det som jag kör med är ju trx och är mycket bra för speciellt hela kroppen.
Kostar en slant men du kan ju bygga en egen variant. Finns drös med sådana sidor. Rekommenderad varmt för träning av core/rygg
 
Det verkar svårt att få till utan redskap verkar det som när man läser svaren. Själv har jag gjort mig en TRX, träningsredskapet som ursprungligen kommer från den amerikanska militären och som man ska kunna träna med överallt och lätt ta med sig. Söker man på youtube finns ca 350 olika övningar (för hela kroppen). Köper du den i finaffären kostar den ca 2000 med dörrhållare (för att kunna träna hemma). Själv köpte jag utrustning på biltema för under 100-lappen och följde denna instruktion när jag gjorde den:
http://m.youtube.com/index?desktop_uri=/&gl=SE#/watch?v=ES5GN9k7BZw

Blir den oanvänd har du några spännband och en kabinhake över (jag köpte cykelhandtag att hålla i istället för avsågade rör).
 
Tack för tipsen. Jag har som sagt redan köpt mig en dörrtrapets som är enormt jobbig :)

Youtubelänken fungerar tyvärr inte. För en hundralapp hade jag verkligen kunnat tänka mig en hemmagjord TRX att ha som komplement :)

Mvh // Johannes
 
Om man känner att man inte orkar så många reps som man önskar när man kör chins så kan man slänga på ett vanligt gummiband ala sjukgymnast eller fitness och sno det om benet så får man lite extra lyftkraft.

bara ett allmänt tips :)

Tack för tipsen. Jag har som sagt redan köpt mig en dörrtrapets som är enormt jobbig :)

Youtubelänken fungerar tyvärr inte. För en hundralapp hade jag verkligen kunnat tänka mig en hemmagjord TRX att ha som komplement :)

Mvh // Johannes
 
Magliggande klättring

En övning jag gillar som inte kräver annat än plant underlag har min sambo lärt mig. Hon kallar den "Magliggande klättring" eller nåt sånt. Finns i någon av hennes bra böcker.

Hur beskriver man nu denna i text... Jag gör ett försök.

- Ligg på mage med raka ben
- Stöd dig på underarmarna ovanför huvudet, huvudet lyfts till rörelsefrihet.
- Dra sedan upp knäna som om du klättrade på något, utan att nudda marken med fötterna (det underlättar om man samtidigt vrider huvudet åt samma håll), och för sedan tillbaks benet i ursprungsläget med raka ben.
- Upprepa rörelsen med andra benet.

Gör denna rörelser långsamt. Upprepa så länge du vill/orkar.

Gick det att förstå?

//Anders
 
Benremmen är ju till för att inte behöva ha en kompis som motvikt och cykel, moped och bilslang är utbytbart allteftersom man blir starkare. Roligt att du insett att enkla redskap gör det mer funkis.
 
Blev nyfiken jag också på lågbudget trx och letade lite. Jag antar att det är denna länk som avses: http://www.youtube.com/watch?v=ES5GN9k7BZw

//A

Det verkar svårt att få till utan redskap verkar det som när man läser svaren. Själv har jag gjort mig en TRX, träningsredskapet som ursprungligen kommer från den amerikanska militären och som man ska kunna träna med överallt och lätt ta med sig. Söker man på youtube finns ca 350 olika övningar (för hela kroppen). Köper du den i finaffären kostar den ca 2000 med dörrhållare (för att kunna träna hemma). Själv köpte jag utrustning på biltema för under 100-lappen och följde denna instruktion när jag gjorde den:
http://m.youtube.com/index?desktop_uri=/&gl=SE#/watch?v=ES5GN9k7BZw

Blir den oanvänd har du några spännband och en kabinhake över (jag köpte cykelhandtag att hålla i istället för avsågade rör).

Anders M har rätt länk :)
 
Jag har funderat lite på detta och faktiskt kommit fram till att det finns några övningar som man kan göra för att stärka den övre ryggmuskulaturen, utan att det finns några hjälpmedel mer än underlaget.

Den ena är att stå i armbrygga, dvs. man ligger ned på rygg. Om man vill köra lättare sätter man fötterna i marken, annars kör man med utsträckta ben. Sedan sätter man i händerna vid sidan av huvudet och pressar upp kroppen. Denna övning aktiverar muskler kring skulderbladen. En variant är att man sätter ner armbågarna rakt ut från kroppen och försöker pressa upp kroppen.

Mvh /Joel
 
Jag måste säga att dörrtrapetsen jag köpte är fantastisk. På ett par veckor har jag blivit av med mycket av ryggbesvären och igår tränade jag magmusklerna med hjälp av den och har idag en rätt rejäl träningsvärk i magen :)

Möjligtvis kunde byggkvalitén varit bättre men den var billig och än har jag inte ramlat ned :D

Tack för tipset ändå där Joel. Ska ändå prova.

Mvh // Johannes
 
Jag brukade göra som många andra har gett tips om här inne redan. Jag tävlade i kampsport förut och då kändes det bra med övningar då jag sprang ca 2km för att sedan stanna och göra mina armhävningar, situps, hade även en sten som jag använde för att träna med köra tex marklyft jätte bra för hela kroppen. Gjorde chins i en lekställning var kanon Lycka till med all träning det finns massor med ideer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
stea Hur tränar jag ryggen Träning och hälsa 26
vonheden Strålar i ryggen när jag springer Träning och hälsa 2
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
tango Söker hörlurar: helt utan sladd, i örat, aktiv brusreducering och IP67 - finns det? Träning och hälsa 14
zardoz Pulsklocka/outdoorklocka UTAN pulsband Träning och hälsa 8
sanna.h Kallingar utan skav? Träning och hälsa 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.