Tråd för klimatdebatt

Nej, etablerade fakta behöver inte vara det samma som objektiva fakta. Nu är det dock så att ingen har hittills kunnat falsifiera teorin om en mänsklig påverkan på temperaturökningen, en teori som har mycket starkt stöd i forskning. Du måste skilja på medias beskrivning av forskningsläget som tyvärr ofta sker av journalister utan vetenskaplig bakgrund och forskningsläget.
Det finns mycket inom den s.k. klimatforskningen som skulle må bra av mer kritisk och ifrågasättande granskning. Inte minst inom datamodellerandet. För varför ska man lita blint på klimatmodellers 50-100 års senarier, när dagens vädertjänster har stora problem med att ens korrekt kunna förutspå vädret om 5-10 dagar?

Å när klimatet nu styrs av ett hundratal olika parametrar, så krävs det mycket forskning för att kunna kvantifiera varje parameters klimatbidrag.
/Niklas

Vem står bakom den? Tänkte läsa lite så jag kan svara efter årsskiftet, men lägger inte ner tid på en bloggare som är flink på tangentbordet om jag inte vad bloggen står för.

Källkritik.

Återigen...VEM står bakom den? Är det en privatperson, en organisation, ett företag? Saknar det "OM" som brukar stå om vem som står bakom bloggen.

@niking du får gärna svara eftersom du länkade till den sidan. Jag lägger inga värderingar på det som står i bloggen eftersom jag inte vet vem som ligger bakom den.

Lyckligtvis finns det redan mycket forskning, som dessutom är samstämmig.
Det är det knappast eftersom det finns så delade meningar. Forskning kan bedrivas på många olika sätt och med olika agendor och sponsorer.

Naturvetenskapen har inte patent på forskning. Jag kan forska, du kan forska, min hund forskar på sitt sätt och antroposofer forskar andligt etc. Att forska betyder bara att man undersöker nåt grundligt och behöver inte kunna verifieras av andra.

Vem står bakom den? Tänkte läsa lite så jag kan svara efter årsskiftet, men lägger inte ner tid på en bloggare som är flink på tangentbordet om jag inte vad bloggen står för.

Källkritik.

Återigen...VEM står bakom den? Är det en privatperson, en organisation, ett företag? Saknar det "OM" som brukar stå om vem som står bakom bloggen.

@niking du får gärna svara eftersom du länkade till den sidan. Jag lägger inga värderingar på det som står i bloggen eftersom jag inte vet vem som ligger bakom den.
Har du läst bloggen, eller de sista 2-3 sidorna i tråden (som du ju skulle lämna), så hittar du svaret där. 😀
/Niklas

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Har du läst bloggen, eller de sista 2-3 sidorna i tråden (som du ju skulle lämna), så hittar du svaret där. 😀
/Niklas
Lite svar:
Bry dig inte om mitt deltagande i tråden. Svårt stå på sidan om och förundras över allt som skrivs,
Klart man höjer på ögonbrynen.

Nä, inte läst bloggen direkt, men det verkar vara mycket text där man kastar skit på andra,

Jag ska kolla på de sidorna du hänvisar till, se vem som skriver.
Du kan inte ge en ledtråd så länge?
Privatperson?

Lite svar:
Bry dig inte om mitt deltagande i tråden. Svårt stå på sidan om och förundras över allt som skrivs,
Klart man höjer på ögonbrynen.

Nä, inte läst bloggen direkt, men det verkar vara mycket text där man kastar skit på andra,

Jag ska kolla på de sidorna du hänvisar till, se vem som skriver.
Du kan inte ge en ledtråd så länge?
Privatperson?
Bättre du läser bloggen med öppna ögon än förutfattade åsikter...
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips