Om du gör dina egna analyser så måste jag fråga vilken forskningsmiljö du är kopplad till, eller menar du att du känner efter vilken information du gillar, vetenskap eller konspriartionsteorier?Och hur mycket bias är inte det där?
😄
Jag bryr mig inte vad andra tycker. Jag gör mina egna analyser utifrån vilken fakta som finns. Nu fanns det orden klimat och förnekare som satts ihop till ett nytt. Lite som att ordet "förintelseförnekare" skulle betyda nåt annat än vad det egentligen gör.
Det är en förslappning av språket om man tar bort väsentliga delar för att man inte orkar skriva hela det sammansatta ordet och det man egentligen menar.
Men sen återstår ändå frågan till Still Alive - hur vet han att det finns många moderater som förnekar klimatförändringarna? Och vilka är dessa och hur stor andel jämfört med andra partier rör det sig om?
Viktiga frågor.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tråd för klimatdebatt
- Trådstartare Gamla_Sverige
- Start datum
Å det saknar vi ju fullständig historiska belägg för, vilket vi har avhadlat några gånger tidigare i tråden...
/N
Nej, däremot blir svaret annorlunda om man lyssnar på diverse ekonomer och ingenjörer som saknar både fackkunskap och förståelse för vetenskaplig metod. Det finns inga etablerade forskningsmiljöer som ifrågasätter en ökad uppvärmning p g a ökade halter av växthusgaser orsakad av mänsklig aktivitet. Däremot finns det en hel de charlataner finansierade av bl a oljebolag som driver tesen, en del av dem var samma personer som försvarade rökning för 40 år sedan.Snarare om man lyssnar på mainstream media och vissa myndigheter! Lyssnar man däremot på riktiga forskare, så blir ofta budskapet annorlunda. Men sådant budskap säljer kanske inte så många lösnummer...
/Niklas
Nej, etablerade fakta behöver inte vara det samma som objektiva fakta. Nu är det dock så att ingen har hittills kunnat falsifiera teorin om en mänsklig påverkan på temperaturökningen, en teori som har mycket starkt stöd i forskning. Du måste skilja på medias beskrivning av forskningsläget som tyvärr ofta sker av journalister utan vetenskaplig bakgrund och forskningsläget.
Lägg därtill medias förkärlek att picka väl valda russin ur kakan för att få riktigt slagkraftiga rubriker eller få många klick på sociala medier så blir hela rapporteringen gällande klimatet långt ifrån objektiv och balanserad.
Det i praktiken i stort sett klimatneutrala Sverige har viss förbättringspotential, men har samtidigt inget att skämmas över i jämförelse med andra länder.
Tittar vi över överkonsumtionsbiten med slit och släng så skulle vi kunna vara exemplariska som I-land.
Senast ändrad:
Jag litar på vad etablerad forskning kommer fram till om klimatförändringarna, men förnekar min och svenskarna roll i det hela, då den är så försvinnande liten att den knappt är mätbar. Det är inget problem som bör läggas på individnivå. (Det är som med ultralätt packing - det viktigaste är de stora posterna för att minska vikten - inte smådetaljer som avsågade tandborstar). Det är de stora posterna som ev skulle göra skillnad här, men tror samtidigt att det inte är möjligt att stoppa det som pågår. Jorden åldras och kommer dö som allt levande. Naturvetenskapen tänker inte i såna existentiella termer så där har jag bara mina egna tankar. Naturvetenskapen har stora begränsningar kring sånt då den är för upptagen med materian och inte ser i större perspektiv.Om du gör dina egna analyser så måste jag fråga vilken forskningsmiljö du är kopplad till, eller menar du att du känner efter vilken information du gillar, vetenskap eller konspriartionsteorier?
Jo den är balanserad och objektiv men inte alltid rätt i detaljer.Lägg därtill medias förkärlek att picka väl valda russin ur kakan för att få riktigt slagkraftiga rubriker eller få många klick på sociala medier så blir hela rapporteringen gällande klimatet långt ifrån objektiv och balanserad.
Det är klart att om man inte vill se klimatfrågan ur ett naturvetenskapligt perspektiv så kan man naturligtvis komma till andra svar men då sysslar man med ideologi eller metafysik.Jag litar på vad etablerad forskning kommer fram till om klimatförändringarna, men förnekar min och svenskarna roll i det hela, då den är så försvinnande liten att den knappt är mätbar. Det är inget problem som bör läggas på individnivå. (Det är som med ultralätt packing - det viktigaste är de stora posterna för att minska vikten - inte smådetaljer som avsågade tandborstar). Det är de stora posterna som ev skulle göra skillnad här, men tror samtidigt att det inte är möjligt att stoppa det som pågår. Jorden åldras och kommer dö som allt levande. Naturvetenskapen tänker inte i såna existentiella termer så där har jag bara mina egna tankar. Naturvetenskapen har stora begränsningar kring sånt då den är för upptagen med materian och inte ser i större perspektiv.
Aktuellt
Jo den är balanserad och objektiv men inte alltid rätt i detaljer.
Nej, den är inte balanserad och objektiv om man väger in Sveriges roll/skuld gällande co2 utsläppen .
Långt ifrån, men det kommer varken SVT, SR eller TV4 påminna dig om annat än undantagsvis.
Vad bra då att jag inte är beroende av massmedia för att följa klimatforskningen. Det är ett mycket konstigt sätt att göra co2-balansen till en form av nationellt projekt av modellen VM. Svenskar har ett betydligt större klimatavtryck än huvuddelen av jordens befolkning. Om det är i form av produktion i Sverige, konumtion genom import eller resor bryr sig atmosfären inte om.Nej, den är inte balanserad och objektiv om man väger in Sveriges roll/skuld gällande co2 utsläppen .
Långt ifrån, men det kommer varken SVT, SR eller TV4 påminna dig om annat än undantagsvis.
Vad bra då att jag inte är beroende av massmedia för att följa klimatforskningen. Det är ett mycket konstigt sätt att göra co2-balansen till en form av nationellt projekt av modellen VM. Svenskar har ett betydligt större klimatavtryck än huvuddelen av jordens befolkning. Om det är i form av produktion i Sverige, konumtion genom import eller resor bryr sig atmosfären inte om.
Enligt vedertagna mätningar så ligger Sverige bland de bästa i EU och under världssnittet när det gäller co2 utsläpp per capita.
Sedan behöver man inte gilla mätmetoden, men det är den som vi jämför oss med andra länder med.
Om vi i stället leker med tanken att vi skulle mäta konsumtionsbaserade utsläpp, vem tar då ansvaret för dom territoriella utsläppen i Sverige ?
Ska konsumenter i andra länder ta huvudansvaret för dom co2 utsläpp som sker inom Svensk produktion ?
Hur skulle dom i så fall göra det, en marknadsundersökning av allt innan varje köp av en Svensk vara eller något som innehåller material som kommer från Sverige ?
Naturligtvis måste var land i första hand ta sitt ansvar över vad som sker inom dess gränser.
När det är gjort kan man se hur man kostnadseffektivast hjälper andra.
Senast ändrad:
Enligt politiska beslut så har man valt att jämföra territoriella utsläpp, vilket är praktiskt för höginkomstländer. Som sagt atmosfären bryr sig inte var utsläppet sker och det är den västerländska konsumtionen som driver på utsläppsökningarna.Enligt vedertagna mätningar så ligger Sverige bland de bästa i EU och under världssnittet när det gäller co2 utsläpp per capita.
Sedan behöver man inte gilla mätmetoden, men det är den som vi jämför oss med andra länder med.
Om vi i stället leker med tanken att vi skulle mäta konsumtionsbaserade utsläpp, vem tar då ansvaret för dom territoriella utsläppen i Sverige ?
Ska andra länder ta huvudansvaret för dom co2 utsläpp som sker inom Svensk produktion ?
Hur skulle dom i så fall göra det, en marknadsundersökning av varje konsument innan varje köp av en Svensk vara eller något som innehåller material som kommer från Sverige ?
Enligt politiska beslut så har man valt att jämföra territoriella utsläpp, vilket är praktiskt för höginkomstländer. Som sagt atmosfären bryr sig inte var utsläppet sker och det är den västerländska konsumtionen som driver på utsläppsökningarna.
Du duckade var man i första hand bör lägga ansvarsfrågan för co2 utsläpp.
Är en övergång till konsumtionsbaserat ansvar verkligen vägen till lägre co2 utsläpp och mer ordning och reda ?
Senast ändrad:
Det påståendet låter som det kommer från en äkta charlatan.Det finns inga etablerade forskningsmiljöer som ifrågasätter en ökad uppvärmning p g a ökade halter av växthusgaser orsakad av mänsklig aktivitet.
/Niklas
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg