Tråd för klimatdebatt

Å det saknar vi ju fullständig historiska belägg för, vilket vi har avhadlat några gånger tidigare i tråden...
/Niklas
Javisst saknas fullständig historiska belägg. Men räcker det inte med att se 200 år tillbaka i tiden för att se att de senaste 50 åren har hänt mycket?
De senaste 20 åren har det hänt mycket.
Jag har tidigare länkat till Naturvårdsverkets hemsida om växthuseffekten. Det behöver jag inte göra igen.

Javisst saknas fullständig historiska belägg. Men räcker det inte med att se 200 år tillbaka i tiden för att se att de senaste 50 åren har hänt mycket?
De senaste 20 åren har det hänt mycket.
Jag har tidigare länkat till Naturvårdsverkets hemsida om växthuseffekten. Det behöver jag inte göra igen.
Alltså finns det intet fog för att påstå "snabbare än någonsin", vilket fick mig att reagera!
/Niklas

Alltså finns det intet fog för att påstå "snabbare än någonsin", vilket fick mig att reagera!
/Niklas
Det innebär inte att klimatförändringarna inte sker snabbare än någonsin.
Kolla bara på kurvan över koldioxidhalten som påverkar temperaturen som påverkar stormar, regn mm.

Fortsätt du i tråden. Jag är nog åskådare från nu.

Det innebär inte att klimatförändringarna inte sker snabbare än någonsin.
Kolla bara på kurvan över koldioxidhalten som påverkar temperaturen som påverkar stormar, regn mm.

Fortsätt du i tråden. Jag är nog åskådare från nu.
Ja, det är väl det som är själva frågan här. Alltså om den nu ökande koldioxidhalten har en signifikant betydelse eller ej för det varmare klimatet...
/Niklas

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips