Tråd för klimatdebatt

Å det saknar vi ju fullständig historiska belägg för, vilket vi har avhadlat några gånger tidigare i tråden...
/Niklas
Javisst saknas fullständig historiska belägg. Men räcker det inte med att se 200 år tillbaka i tiden för att se att de senaste 50 åren har hänt mycket?
De senaste 20 åren har det hänt mycket.
Jag har tidigare länkat till Naturvårdsverkets hemsida om växthuseffekten. Det behöver jag inte göra igen.

Javisst saknas fullständig historiska belägg. Men räcker det inte med att se 200 år tillbaka i tiden för att se att de senaste 50 åren har hänt mycket?
De senaste 20 åren har det hänt mycket.
Jag har tidigare länkat till Naturvårdsverkets hemsida om växthuseffekten. Det behöver jag inte göra igen.
Alltså finns det intet fog för att påstå "snabbare än någonsin", vilket fick mig att reagera!
/Niklas

Alltså finns det intet fog för att påstå "snabbare än någonsin", vilket fick mig att reagera!
/Niklas
Det innebär inte att klimatförändringarna inte sker snabbare än någonsin.
Kolla bara på kurvan över koldioxidhalten som påverkar temperaturen som påverkar stormar, regn mm.

Fortsätt du i tråden. Jag är nog åskådare från nu.

Det innebär inte att klimatförändringarna inte sker snabbare än någonsin.
Kolla bara på kurvan över koldioxidhalten som påverkar temperaturen som påverkar stormar, regn mm.

Fortsätt du i tråden. Jag är nog åskådare från nu.
Ja, det är väl det som är själva frågan här. Alltså om den nu ökande koldioxidhalten har en signifikant betydelse eller ej för det varmare klimatet...
/Niklas

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Dom två första meningarna stämmer
Mening 3 kan diskuteras
Resten har du helt fel i

Men du får gärna svara på frågorna i mitt inlägg!
Vetenskapen säger att mening tre är korrekt och då är det vad jag tror på. Du är bara en lekman. Så även jag. Jag är förvånad över ditt påstående att det inte finns massor att läsa om AGW. Att du fortfarande vill ha svar på frågorna visar att du fortfarande inte ha förstått vad AGW handlar om.

Såg detta nu på morgonen, https://www.svt.se/nyheter/nya-matningarna-rekordvarmt-i-golfstrommen
Intressant och trist att läsa.

Vi ses i tråden nästa år.
såg detta på svt play i går

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips