* 139 gigaton är numer ovanligt lite. Genomsnittet sedan 2010 är typ det dubbla.
Kan du se rubriken framför dig:
"Avsmältningen på Grönland förra året har halverats jämfört med tidigare år"
i SVT/SR eller TV4 ?
Nä.....inte jag heller.
* 139 gigaton är numer ovanligt lite. Genomsnittet sedan 2010 är typ det dubbla.
Kriteriet "andelen av Grönlands totala ismassa" är ju helt irrelevant. Att Grönland ska bli helt isfritt är inget krav för att de ismängder som faktiskt smälter ska utgöra ett problem. Och det gör de.
Det är mängden smältvatten som kommer ut i världshaven som är relevant, Inte hur mycket is som är kvar på Grönland.Det är väl ett högst relevant mått, tycker jag.
Det är väl ett högst relevant mått hur stor andel av Grönlands is som smälte bort förra året, då det ger lite perspektiv. Att detta mått måhända inte passar in i vissa klimatalarmisters agendor, tar ju inte på något sätt bort måttets relevans.Det är mängden smältvatten som kommer ut i världshaven som är relevant, Inte hur mycket is som är kvar på Grönland.
Det är mängden smältvatten som kommer ut i världshaven som är relevant, Inte hur mycket is som är kvar på Grönland.
Grönlands-smöltvattnets bidrag till havsnivåhöjning är inte det enda, eller ens störst.Å för att få hur mycket denna issmältning bidrog till ökade havsnivåer, så frågade jag Google AI, som då svarade 0,4 mm. Hur vida det är mycket eller lite, får ju var och en avgöra.
/Niklas
Återigen behöver vi skilja på enstaka år och långsiktiga trender. Precis som vi skiljer på "klimat" och "väder".Då är det väl glädjande nyheter om avsmältingen på Grönland har halverats jämfört med tidigare års avsmältning ?
Inte bra med en avsmältningen naturligvis, men betydligt minde dåligt och åt rätt håll jämfört med åren innan.
Det jag saknar är i frågan är ärlig jornalistik i våra MSM media som på ett rakryggat sätt och trovärdigt sätt redovisar åt båda hållen.
Nej, men den är högst relevant när vi snasar issmältning på Grönland, tycker jag.Grönlands-smöltvattnets bidrag till havsnivåhöjning är inte det enda, eller ens störst.
Återigen behöver vi skilja på enstaka år och långsiktiga trender. Precis som vi skiljer på "klimat" och "väder".
Trevlig Valborg!