Tråd för klimatdebatt

Kriteriet "andelen av Grönlands totala ismassa" är ju helt irrelevant. Att Grönland ska bli helt isfritt är inget krav för att de ismängder som faktiskt smälter ska utgöra ett problem. Och det gör de.
Det är väl ett högst relevant mått, tycker jag.
Det är mängden smältvatten som kommer ut i världshaven som är relevant, Inte hur mycket is som är kvar på Grönland.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Det är mängden smältvatten som kommer ut i världshaven som är relevant, Inte hur mycket is som är kvar på Grönland.
Det är väl ett högst relevant mått hur stor andel av Grönlands is som smälte bort förra året, då det ger lite perspektiv. Att detta mått måhända inte passar in i vissa klimatalarmisters agendor, tar ju inte på något sätt bort måttets relevans.
/Niklas

Å för att få hur mycket denna issmältning bidrog till ökade havsnivåer, så frågade jag Google AI, som då svarade 0,4 mm. Hur vida det är mycket eller lite, får ju var och en avgöra.
/Niklas

Då är det väl glädjande nyheter om avsmältingen på Grönland har halverats jämfört med tidigare års avsmältning ?
Inte bra med en avsmältningen naturligvis, men betydligt minde dåligt och åt rätt håll jämfört med åren innan.

Det jag saknar är i frågan är ärlig jornalistik i våra MSM media som på ett rakryggat sätt och trovärdigt sätt redovisar åt båda hållen.

Senast ändrad:
Å för att få hur mycket denna issmältning bidrog till ökade havsnivåer, så frågade jag Google AI, som då svarade 0,4 mm. Hur vida det är mycket eller lite, får ju var och en avgöra.
/Niklas
Grönlands-smöltvattnets bidrag till havsnivåhöjning är inte det enda, eller ens störst.
Då är det väl glädjande nyheter om avsmältingen på Grönland har halverats jämfört med tidigare års avsmältning ?
Inte bra med en avsmältningen naturligvis, men betydligt minde dåligt och åt rätt håll jämfört med åren innan.

Det jag saknar är i frågan är ärlig jornalistik i våra MSM media som på ett rakryggat sätt och trovärdigt sätt redovisar åt båda hållen.
Återigen behöver vi skilja på enstaka år och långsiktiga trender. Precis som vi skiljer på "klimat" och "väder".

Trevlig Valborg!

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Grönlands-smöltvattnets bidrag till havsnivåhöjning är inte det enda, eller ens störst.

Återigen behöver vi skilja på enstaka år och långsiktiga trender. Precis som vi skiljer på "klimat" och "väder".

Trevlig Valborg!
Nej, men den är högst relevant när vi snasar issmältning på Grönland, tycker jag.
/Niklas

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.