Tråd för klimatdebatt

Det som är relevant är hur det påverkar ens liv.

Kommer issmältningen påverka mitt liv? Nej inget jag märker öht.

Skulle jag märka det om jag köper elbil? Nej verkligen inte.

Skulle jag märka det om jag fortsätter köra bensinbil? Nej verkligen inte.

Om jag flyttar ut i en koja i skogen och blir 100% naturmänniska med noll utsläpp? Nej , verkligen inte

Om jag flyttar till Grönland? Ja ev om jag blir några hundra år gammal, med de nya medicinska framstegen som förlänger livet på oss.

En miljöproblem blir bara verkliga för oss då vi kan uppleva dem med våra sinnen. Det kan vi inte uppleva här uppe hos oss. Var väl ingen i Sverige som ens upplevde Tjernobylkatastrofen som ett reellt problem. Hade ingen berättat för oss om olyckan hade vi inte märkt något.

Men att vi inte upplever ett miljö eller klimatproblem betyder inte att de inte finns så klart, men blir svårare för media att hetsa upp läsarna/tittarna.

Återigen - skillnad på trender och tillfälligheter. Vilket ju bör återspeglas även i nyhetsvärderingen.
  • Hade avsmältningen varit rekordstor, så hade den ju följt/bekräftat trenden => högt nyhetsvärde och något public service ska rapportera om.
  • Ett års avvikelse från trenden är på långa vägar inte lika intressant => nedprioriteras vid nyhetsvärdering.
  • Några års minskande avsmältning i följd - ja, då kan man börja spekulera om ett trendbrott => högt nyhetsvärde/bör rapporteras.

Du verkar fortfarande inte förstå min poäng.

När avsmältningen inte blev rekordstor utan betydligt mindre så blev det ju inte lågt nyhetsvärde för publik service, man valde då istället en annan vinkling där man jämför med Europeiska Alperna för att ändå til kunna klämma in en domedagsrubrik och där man uppenbarligen undviker jämförande siffror med tidigare år på Grönland.

Är det en trovärdig och rakryggad journalistik tycker du ?

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Det som mest saknas i media är ärlighet.. Ärlighet om att Sveriges bidrag är mkt litet, och att det egentligen inte ger någon effekt oavsett vilka neddragningar vi lyckas göra. Klart vi ska försöka lite lagom i alla fall.

Det som mest saknas i media är ärlighet.. Ärlighet om att Sveriges bidrag är mkt litet, och att det egentligen inte ger någon effekt oavsett vilka neddragningar vi lyckas göra. Klart vi ska försöka lite lagom i alla fall.
Vad anser du att Sverige kan bidra med för att minska det som nu sker med klimat mm?
Sedan har vi Sverige förstås. Vad kan vi göra mer i Sverige anser du?

(...) Att jag för en gångs skull lade mig i debatten beror dock inte på våra eventuella skillnader i bilden av mediers "vridning" i frågan, utan enbart på den bristande logiken i att anföra den smältande andelen av Grönlands totala ismassa, som ett relevant faktum i diskussionen om isavsmältningens betydelse för havsnivåhöjningen. (...)
Du verkar fortfarande inte förstå min poäng. (...)
Tack detsamma :)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.