Torktumla Ull?

Hej,
Det är så att jag har en liten fundering.
Brukar ni torktumla ert ull?

Jag brukar göra det, jag har endast woolpower och jag torktumlar mitt ull på ullfrote programmet i torktumlaren.

Plaggen har inte krympt eller gått sönder.


Så hur gör ni?
 
Jag tvättar mina ullplagg extremt sällan eftersom jag enbart använder dom när jag är ute och anser att tvättning sliter hårt på plaggen, men när jag tvättar så brukar jag torktumla också (jag vet, det är motsägelsefullt) därför att jag inte orkar vänta på att de ska torka. Alltså av ren lathet.
 
Jag tvättar mina ullplagg extremt sällan eftersom jag enbart använder dom när jag är ute och anser att tvättning sliter hårt på plaggen, men när jag tvättar så brukar jag torktumla också (jag vet, det är motsägelsefullt) därför att jag inte orkar vänta på att de ska torka. Alltså av ren lathet.
Jag använder mina ull plagg dagligen så mina tshirt kalsonger samt strumpor byts varje dag utav hygienisk skäl.

Tjocktröjor byts när dom börjar lukta eller blir skitiga.

Inne på 3de året för alla plaggen så woolpower håller iaf kvalité för daglig användning.
 
Ull med tillräckligt mycket syntet brukar inte krympa nämnvärt vid torktumling. 100% ull drar ihop sig men man kan antingen stretcha ut ullen innan eller efteråt så att plaggen passar.

Jag brukar torktumla nya ullplagg som har dålig passform, för korta ärmar, för lång i livet osv. Dra ut det som behövs vara längre/vidare och sedan torktumla så att man får den passform man vill ha.
 
För att inte svara på frågan om torktumling (vilket jag i princip aldrig gör).

Jag byter och vädrar ullkläder tills de börjar se eller lukta smutsiga. Då sköljer jag dem i vatten och suger ur vattnet genom att rulla in plaggen i handduk och trampa. Så gott som torra efter det, tål det mesta och kan tom bäras halvfuktiga då. Tvätta gör jag så sällan det bara går för att inte ta bort en funktion hos plagget: Ullfettet motverkar aktivt dålig lukt. Ullfett försvinner vid tvätt (och kan ersättas av ny ullfettsimpregnering men det blir ju ytterligare ett moment man inte vill göra så ofta).

Ull ska annars tåla väldigt mycket styrk, i princip kokning och lite av varje. Det ska inte krympa i torktumlare, det är mekaniska bearbetningen med blöta kläder som gör det.

Nå det är vad jag lärt mig iaf. Funkar för min del.
 
Jag brukar följa vad som står på tvättråden, fast lite offensivare om jag ska vara ärlig. Plagg tål ofta lite mer än tillverkarna våga lova. Ulfrotte orginal/wollpower skulle jag tumlat utan vidare funderingar men 100% ren ull, kanske mer tveksamt.

Utanför ämnet så kan man lätt "uppfostra" de flesta nylon-trönings och bomullskläder att tåla 60 graders tvätt vid behov. De kläder som trilskas med det förvinner ju ändå :)

Av miljöskäl behöver man ju dock inte tvätta så mycket i 60grader, vardagssvett går oftast bort i 40grader. Tumlar inte heller av två skäl: har ingen tumlare och jag har möjlighet att hängtorka (ute eller rumstemp inne) - bra för miljön att ha elen till nyttigare saker.

/Patrik
 
För att inte svara på frågan om torktumling (vilket jag i princip aldrig gör).

Jag byter och vädrar ullkläder tills de börjar se eller lukta smutsiga. Då sköljer jag dem i vatten och suger ur vattnet genom att rulla in plaggen i handduk och trampa. Så gott som torra efter det, tål det mesta och kan tom bäras halvfuktiga då. Tvätta gör jag så sällan det bara går för att inte ta bort en funktion hos plagget: Ullfettet motverkar aktivt dålig lukt. Ullfett försvinner vid tvätt (och kan ersättas av ny ullfettsimpregnering men det blir ju ytterligare ett moment man inte vill göra så ofta).

Ull ska annars tåla väldigt mycket styrk, i princip kokning och lite av varje. Det ska inte krympa i torktumlare, det är mekaniska bearbetningen med blöta kläder som gör det.

Nå det är vad jag lärt mig iaf. Funkar för min del.
Då borde ju latemanslösningen vara att köra det i maskin utan tvättmedel?. Borde inte dra ut fettet då....
 
Jag använder ullstrumpor i princip varje dag året om, woolpowers till vardagsbruk! 200 under den varma delen av året och 400 under vintern

Byter regelbundet och tvättar som vanligt, torktumlar ej då man ser vart ullen tar vägen... i filtret
använder vanligt tvättmedel några tvättar tills dom känns "platta" sedan så kör jag dom med ulltvättmedel (lanolin) och dom blir som nya igen!
 
Jag använder mina ull plagg dagligen så mina tshirt kalsonger samt strumpor byts varje dag utav hygienisk skäl.

Tjocktröjor byts när dom börjar lukta eller blir skitiga.

Inne på 3de året för alla plaggen så woolpower håller iaf kvalité för daglig användning.

Nu blir jag nyfiken. Håller woolpower-kallingar i tre år med daglig användning?

Jag använder också ull närmast kroppen varje dag året runt men mina kallingar (Icebreaker och Aclima) håller max ett år. Alltså om jag har 7 par, byter varje dag och tvättar en gång i veckan håller de cirka ett år innan det går hål och resåren lossnar.
 
Nu blev jag nyfiken! En av mina t-shirts från icebreaker har fått en odör som aldrig riktigt går ur trotts att jag tvättar den på konventionellt sätt (fast väldigt sällan när den var ny), kan odören ha att göra med ullfettet på något sätt tro?
För att inte svara på frågan om torktumling (vilket jag i princip aldrig gör).

Jag byter och vädrar ullkläder tills de börjar se eller lukta smutsiga. Då sköljer jag dem i vatten och suger ur vattnet genom att rulla in plaggen i handduk och trampa. Så gott som torra efter det, tål det mesta och kan tom bäras halvfuktiga då. Tvätta gör jag så sällan det bara går för att inte ta bort en funktion hos plagget: Ullfettet motverkar aktivt dålig lukt. Ullfett försvinner vid tvätt (och kan ersättas av ny ullfettsimpregnering men det blir ju ytterligare ett moment man inte vill göra så ofta).
 
Ja, kanske det. Lärde mig om det när jag förvånades av den plötsliga odören efter att ha tvättat min ulltröja för första gången. Här gick jag och gjorde tröjan ren, så blev resultatet att den började lukta. Genom återinfettning försvann odören igen och min svett luktade ingenting ens efter flera dagars svettparad.

Det finns att köpa lanolin (ullfett) på nätet, det säljs tex från företag som säljer ekoblöjor i ull och bomull som ska tvättas och användas igen. Sök på lanolin så lär du hitta, det brukar finnas anvisningar hur du gör för att återfetta plaggen på flaskorna eller säljsajten.
 
Jag använder ullstrumpor i princip varje dag året om, woolpowers till vardagsbruk! 200 under den varma delen av året och 400 under vintern

Byter regelbundet och tvättar som vanligt, torktumlar ej då man ser vart ullen tar vägen... i filtret
använder vanligt tvättmedel några tvättar tills dom känns "platta" sedan så kör jag dom med ulltvättmedel (lanolin) och dom blir som nya igen!
Den ull som lossnar är inte ullen som sitter fast dvs det är noppor osv.
Sen så lossnar det inte så mycket ull av dom längre.

Finns speciellt program för ull frotté på torktumlaren.

Och woolpower är gjorda för att kunna torktumlas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.