Torktumla Ull?

Nu blir jag nyfiken. Håller woolpower-kallingar i tre år med daglig användning?

Jag använder också ull närmast kroppen varje dag året runt men mina kallingar (Icebreaker och Aclima) håller max ett år. Alltså om jag har 7 par, byter varje dag och tvättar en gång i veckan håller de cirka ett år innan det går hål och resåren lossnar.
Jag har 7 par kalsonger byter varje dag.
Tvättar dom tillsammans med allt mitt andra ull på 40c i maskinen normaltprogram.
Använder nikwax ull tvättmedel.

Sedan torktumlar dom på ull frotté programmet.

Dom har hållt i 3år köpte dom i mitten på 2013.
 
Ja, kanske det. Lärde mig om det när jag förvånades av den plötsliga odören efter att ha tvättat min ulltröja för första gången. Här gick jag och gjorde tröjan ren, så blev resultatet att den började lukta. Genom återinfettning försvann odören igen och min svett luktade ingenting ens efter flera dagars svettparad.

Det finns att köpa lanolin (ullfett) på nätet, det säljs tex från företag som säljer ekoblöjor i ull och bomull som ska tvättas och användas igen. Sök på lanolin så lär du hitta, det brukar finnas anvisningar hur du gör för att återfetta plaggen på flaskorna eller säljsajten.
Varför inte bara köra med det i tvättmaskinen som man gör med både nikwax och även woolpowers egna tvättmedel?
 
App app app!

Ull ska annars tåla väldigt mycket styrk, i princip kokning och lite av varje. Det ska inte krympa i torktumlare, det är mekaniska bearbetningen med blöta kläder som gör det.

Nå det är vad jag lärt mig iaf. Funkar för min del.

Som handarbeterska ser jag det som min plikt att här gå in och poängtera att det enbart är specialpreparerade ylleplagg som tål denna tuffa behandling. Tar du en stickad ylletröja (eller mössa/vantar) och slänger in i tvättmaskinen så är sannolikheten stor att du får ut ett styvt tovat plagg i pygméstorlek. Visst tål ull mycket, men det beror ju på om man vill ha det tovat eller inte...

Och det utgår jag från att alla i den här tråden är fullt medvetna om, men det kan ju titta in någon som inte är så insatt, som får för sig att ull kan behandlas lite hur som helst, och det är ju en sanning med modifikation.
 
Som handarbeterska ser jag det som min plikt att här gå in och poängtera att det enbart är specialpreparerade ylleplagg som tål denna tuffa behandling. Tar du en stickad ylletröja (eller mössa/vantar) och slänger in i tvättmaskinen så är sannolikheten stor att du får ut ett styvt tovat plagg i pygméstorlek. Visst tål ull mycket, men det beror ju på om man vill ha det tovat eller inte...

Och det utgår jag från att alla i den här tråden är fullt medvetna om, men det kan ju titta in någon som inte är så insatt, som får för sig att ull kan behandlas lite hur som helst, och det är ju en sanning med modifikation.
Det som är bra med woolpower deras plagg tål nästan allt.
Torktumling, tvätt på 60c m.m
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.