Torkning av kängor i fjällen

Torrt gräs funkar bra, man kan snabbtorka gräs eller starr över en eld. Själv brukar jag ha med en pocketbok (helst manhattandeckare, gött med ultraheteronormativ litteratur), funkar som underhållning, toalettpapper, och för att dra ur den värsta fukten ur lundhagarna.

Härligt!

Tack för alla svar!

Kom att tänka på en sak till, det står att dry zone ska fungera vintertid, men hur fungerar dem när det är uppåt 10-15 minusgrader, gör saltkristallerna så att de inte fryser?

Och så funderade jag precis som Martin om man kan torka dryzone i fält? (står att de ska torkas i microvågsugn eller på en fläkt)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Själv brukar jag ha med en pocketbok (helst manhattandeckare, gött med ultraheteronormativ litteratur), funkar som underhållning, toalettpapper, och för att dra ur den värsta fukten ur lundhagarna.
Word. En bok man inte saknar är bättre än en schweizisk armékniv...

Förra året hade jag en gratisbok från Blodcentralen...

torka dryzone i fält

varför inte lägga dem på en varm sten?
jag har testat att lägga dem på en (lagom varm) kamin, det funkar. En varm sten borde vara lika bra...

Varma stenar är ett bra alternativ, som tidigare nämnts. Och lätt, eftersom stenarna tas på plats (och läggs tillbaks). Membrankängor torkar på några timmar. Dock rekommenderas inte för varma stenar.

Sara - som numera har ett hål i sitt membran. (Stenen var dock väldigt varm.)

Ja, som redan skrivet funkar torra sockor bra. Och torra extrasulor. Sen brukar jag passa på att torka kängorna om solen lyser någon (gärna blåsig) kväll, lutade mot en sten. OBS! Inte upp-och-ned, då vädras inte fukten ur. Sulorna tar jag ur varje kväll och förvarar i tältet. Jag har aldrig fått mina kängor så blöta att de inte går att torka på ovanstående sätt...

Ja, som redan skrivet funkar torra sockor bra. Och torra extrasulor. Sen brukar jag passa på att torka kängorna om solen lyser någon (gärna blåsig) kväll, lutade mot en sten. OBS! Inte upp-och-ned, då vädras inte fukten ur. Sulorna tar jag ur varje kväll och förvarar i tältet. Jag har aldrig fått mina kängor så blöta att de inte går att torka på ovanstående sätt...

Fuktig luft är tyngre än torr, härmed torkar skorna bättre om de är upp o ner. Dessutom är vinden en mkt viktigare faktor än värme i alla former av torkning.

Senast ändrad:
Är detta sant? Även i praktiken? WOW Jag har levt ett halvt liv i tron att blöta vantar och skor ska ha öppningen uppåt när de torkar. Kul att lära sig nya saker! Tack!

EDIT: det var inte så som jag trodde! Fuktig luft är lättare än torr! Så glöm vad jag sa! Men fortfarande så har jag upplevt att kängor torkar fortare om de är upp o ner, förmodligen pga högre luftgenomströmning.

Senast ändrad:
Oavsett om kängorna är rättvända eller uppochned så blir det väldigt dålig cikulation eftersom det bara är EN öppning och ett långt "schakt". Därför tror jag det är bättre att lägga dem ner på sidan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips