Torkning av kängor i fjällen
- Trådstartare Solkatt
- Start datum
Word. En bok man inte saknar är bättre än en schweizisk armékniv...Själv brukar jag ha med en pocketbok (helst manhattandeckare, gött med ultraheteronormativ litteratur), funkar som underhållning, toalettpapper, och för att dra ur den värsta fukten ur lundhagarna.
På tur nöjer jag mig med ett par torra ullsockar på fötterna för att suga upp fukten i kängorna.
Ja, som redan skrivet funkar torra sockor bra. Och torra extrasulor. Sen brukar jag passa på att torka kängorna om solen lyser någon (gärna blåsig) kväll, lutade mot en sten. OBS! Inte upp-och-ned, då vädras inte fukten ur. Sulorna tar jag ur varje kväll och förvarar i tältet. Jag har aldrig fått mina kängor så blöta att de inte går att torka på ovanstående sätt...
Fuktig luft är tyngre än torr, härmed torkar skorna bättre om de är upp o ner.
Är detta sant? Även i praktiken? WOW Jag har levt ett halvt liv i tron att blöta vantar och skor ska ha öppningen uppåt när de torkar. Kul att lära sig nya saker! Tack!
Oavsett om kängorna är rättvända eller uppochned så blir det väldigt dålig cikulation eftersom det bara är EN öppning och ett långt "schakt". Därför tror jag det är bättre att lägga dem ner på sidan.