Torkning av kängor i fjällen

gro

Avslutat
Torrt gräs funkar bra, man kan snabbtorka gräs eller starr över en eld. Själv brukar jag ha med en pocketbok (helst manhattandeckare, gött med ultraheteronormativ litteratur), funkar som underhållning, toalettpapper, och för att dra ur den värsta fukten ur lundhagarna.
 
Härligt!

Tack för alla svar!

Kom att tänka på en sak till, det står att dry zone ska fungera vintertid, men hur fungerar dem när det är uppåt 10-15 minusgrader, gör saltkristallerna så att de inte fryser?

Och så funderade jag precis som Martin om man kan torka dryzone i fält? (står att de ska torkas i microvågsugn eller på en fläkt)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Själv brukar jag ha med en pocketbok (helst manhattandeckare, gött med ultraheteronormativ litteratur), funkar som underhållning, toalettpapper, och för att dra ur den värsta fukten ur lundhagarna.
Word. En bok man inte saknar är bättre än en schweizisk armékniv...

Förra året hade jag en gratisbok från Blodcentralen...
 
torka dryzone i fält

varför inte lägga dem på en varm sten?
jag har testat att lägga dem på en (lagom varm) kamin, det funkar. En varm sten borde vara lika bra...
 
Varma stenar är ett bra alternativ, som tidigare nämnts. Och lätt, eftersom stenarna tas på plats (och läggs tillbaks). Membrankängor torkar på några timmar. Dock rekommenderas inte för varma stenar.

Sara - som numera har ett hål i sitt membran. (Stenen var dock väldigt varm.)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ja, som redan skrivet funkar torra sockor bra. Och torra extrasulor. Sen brukar jag passa på att torka kängorna om solen lyser någon (gärna blåsig) kväll, lutade mot en sten. OBS! Inte upp-och-ned, då vädras inte fukten ur. Sulorna tar jag ur varje kväll och förvarar i tältet. Jag har aldrig fått mina kängor så blöta att de inte går att torka på ovanstående sätt...
 

gro

Avslutat
Ja, som redan skrivet funkar torra sockor bra. Och torra extrasulor. Sen brukar jag passa på att torka kängorna om solen lyser någon (gärna blåsig) kväll, lutade mot en sten. OBS! Inte upp-och-ned, då vädras inte fukten ur. Sulorna tar jag ur varje kväll och förvarar i tältet. Jag har aldrig fått mina kängor så blöta att de inte går att torka på ovanstående sätt...

Fuktig luft är tyngre än torr, härmed torkar skorna bättre om de är upp o ner. Dessutom är vinden en mkt viktigare faktor än värme i alla former av torkning.
 
Senast ändrad:

gro

Avslutat
Är detta sant? Även i praktiken? WOW Jag har levt ett halvt liv i tron att blöta vantar och skor ska ha öppningen uppåt när de torkar. Kul att lära sig nya saker! Tack!

EDIT: det var inte så som jag trodde! Fuktig luft är lättare än torr! Så glöm vad jag sa! Men fortfarande så har jag upplevt att kängor torkar fortare om de är upp o ner, förmodligen pga högre luftgenomströmning.
 
Senast ändrad:
Oavsett om kängorna är rättvända eller uppochned så blir det väldigt dålig cikulation eftersom det bara är EN öppning och ett långt "schakt". Därför tror jag det är bättre att lägga dem ner på sidan.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.