Torkning av En.

Hej.

Jag hittade ett parti med lite annorlunda enar i helgen. Dom var mycket långa, raka och tjocka allesamans. Jag plockade därefter upp ett projekt jag har planerat en tid tillbaka, nämligen att försöka göra mig en lite finare vandringsstav.

Det enda jag undrar över är egentligen hur jag bäst går till väga för torkningen. Det jag har gjort hitils är att ta bort all bark och sandpapprat den lite jämn, bara så att hela staven är "blottad". Ska jag olja in den i linolja? Hur lång tid bör jag låta den torka? Vid vilken temperatur bör den torka? När den har torkat och jag anser att jag har arbetat klart med den, hur ska jag efterarbeta den? Bör jag lacka in den?

Jag är mycket tacksam för svar eftersom jag hitils inte lyckats hitta något genom google.

MvH: Rickard Gyll

I smörknivskrukan i vårt kök finns ett tjugotal smörknivar i èn, en från Enskär i Haparanda skärgård där min mor har spenderat många sommrar då dom har stuga där. Andra saker har också tillverkats, så som klädhängare och bastudörr-handtag!

Så jag frågade henne, och vi kom fram till ungefär det här..
Att énen är betydligt mer lättarbetad när den är färsk, mjukare och följsammare.
Om man väntar att arbeta med den till den har torkat så är nog risken att det spricker i hanteringen betydligt högre!

Smörknivarna som vi har har oljats några dar efter dom har tillverkats, och dom är fina allihop trots tat dom är gamla. Men efterssom staven troligvis är tjockare så kanske du bör låta den torka några veckor eller så innan du oljar in den, för jag tror inte att en lack gör den rättvisa tar bort den härliga strukturen och så vidare! Sen finns ju risken att en lack spricker och blir ful så småningom medan oljan är lättare att bättra på vid behov!

Och efterssom det här är gjort ute på en ö avskuren från omvärlden så var det nog vanlig träolja som har använts, men det funkar säkert med linolja och balsamterpentin också.

Hoppas detta hjälper!

Ps. På Enskär skulle man bara få drömma om en Én man kna göra en vandringstav av, ser ut lite som björkarna i fjällen! :D

...

Tack för svaret Tomas.

Ja tillochmed för oss på fastlandet så tyckte vi att énarna var ytterst konstiga, enligt mina erfarenheter brukar dom slingra sig runt foten och sticka barr under ögonlocken om man inte är på sin vakt. Bortsett från de stora énarna man ser på folks tomter förståss.

Jag antar att jag inte kommer ta en speciellt dramatisk syn på det hela utan bara vänta tills den torkar. Och ang behandlingen efter torkning, hur pass stor är den egentligen på en stav? Jag vill sko den och se till att den är len och fin över hela, mer än så är det egentligen inte. Kanske om jag känner för det, snida in lite saker, typ rankor eller liknande. Inget av dessa tycker jag att en seg träbit borde hindra. Men å andra sidan är jag inte överdrivet van vid att jobba mer trä på detta sätt.

Tack igen för informationen och den roliga bakgrundsinformationen. :)

MvH: Rickard

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg