Torkat kött småprickigt??

Köpte en liten bit vakuumpackat torkat oxkött på Citygross. Gjorde som jag alltid brukar göra och klippte upp plasten och virade in köttet i en kökshandduk. När jag tog fram det drygt 4-5 dar senare så märker jag att ena änden börjar bli lite vitprickigt, inga stora prickar men ändå.
Ska jag skära väck det prickiga partiet o isåfall hur mycket eller vad ska jag göra??
 

Bilagor

  • 2010-02-08 009.jpg
    2010-02-08 009.jpg
    55.2 KB · Visningar: 3,418
Hur har köttet förvarats?!
Varför tog Du ur det ur vacuumförpackningen?!

Ser ut att vara vitmögel, om prickarna har kommit i efterhand. (spekulerar bara)

/Peter
 
Hur har köttet förvarats?!
Varför tog Du ur det ur vacuumförpackningen?!

Ser ut att vara vitmögel, om prickarna har kommit i efterhand. (spekulerar bara)

/Peter

Japp lär ju vara vitmögel, jag har gjort såhär senaste 10-12 åren och bitarna brukar va fina så länge dom räckt som mest upp till 20-22 dar......

Köttet har förvarats invirat i en kökshandduk i rumstemperatur
 
vitmögel

visst är det vitmögel.

Jag är inte helt säker men har för mig att vitmögel börjar växa innifrån och utåt. (har utbildat mig i livsmedelshantering en gång för länge sedan).

Vilket innebär att det är ingen idé att skära bort det för att bli av med det.
Innebär i så falll att det finns en hel del vitmögen som inte syns inni i köttet.

Hur det kom dit?

Fanns med all säkerhet i köpptet innan du öppnade och genom det syre det fick när du öppnade förpackningen så började det växa.

Är det farligt?
Nej inte mycket. Har man känslig mage kanske. Ser dock inte så gott ut att äta och kan ge viss bismak.

MVH
zzeezz
 
Jag köpte också en bit torkat oxkött (i en Willys-butik, utländskt kött var det iaf), den drabbades också av samma prickar några dagar efter jag öppnat vakuumförpackningen. Förvarade min i en plastpåse i kylen. Det går nog rätt snabbt att få bakterier från händerna att få fäste, se t ex var de flestas smörgås-ostar brukar börja mögla, precis där man håller i den.

(Och om även jag får frågan varför jag tog ut köttet ur vakuumförpackningen, så var det för att lättare kunna äta av köttbiten...)
 
Skulle tro att det är saltutfällningar. Vanligt att det ser ut som vita små prickar eller att en hel yta blir lite småvit.
 
Köpte en liten bit vakuumpackat torkat oxkött på Citygross. Gjorde som jag alltid brukar göra och klippte upp plasten och virade in köttet i en kökshandduk. När jag tog fram det drygt 4-5 dar senare så märker jag att ena änden börjar bli lite vitprickigt, inga stora prickar men ändå.
Ska jag skära väck det prickiga partiet o isåfall hur mycket eller vad ska jag göra??

Jag skulle gå tillbaka till citygross och få nytt, alternativt kasta hela biten - dumt att chansa. Om det är bakteriekolonier av okänt ursprung kan det bli obehagliga/farliga konsekvenser av att äta. Om det är bakteriekolonier som syns med ögat så är de stora, och då är det sannolikt att det finns osynliga kolonier på andra ställen.

Men visst kan vara salt eller whatevver.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
johnny76 Torkat kött Friluftsmat 54
vincentt Torkad frukt, bär, etc... som inte ser ut som "torkat". Friluftsmat 4
Lasse Be Torkat Friluftsmat 3
grodanbolle Torkat rökt renkött/hjärta? Friluftsmat 8
Nissealmroth Torkat i tropikerna Friluftsmat 11
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
ceciliao Frysa torkat? Friluftsmat 14
Slut med torkat renkött Friluftsmat 7
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
muppielupp torkat för vegisar Friluftsmat 1
LenaN Recept på torkat??? Friluftsmat 0
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
Staffan Andersson Kött! Friluftsmat 15
Mickexxx Salta Kött Friluftsmat 2
LL Torkning av kött - hur mycket salt? Friluftsmat 12
snabel Torka kött Friluftsmat 3
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
såg Mat ska vara gått att äta som både kött och grönsaker. Friluftsmat 0
Hur torka kött?? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.